סגור
ה שופט אורי שהם
אורי שהם. "איני יודע מי יכול ליתן מזור לתלונות שבפי הציבור" (צילום: עמית שאבי)

נציב התלונות על שופטים מסיים כהונה ותוקף: "אי מינוי מחליף - פגיעה קשה בשלטון החוק"

שופט העליון בדימוס אורי שהם יפרוש בעוד יומיים בתום כהונה של 5.5 שנים כנציב תלונות הציבור על שופטים, אלא שטרם מונה לו מחליף בשל מחלוקת בין נשיא העליון פוגלמן, שמעוניין למנות שופט עליון בדימוס כנהוג, לבין השר יריב לוין שמתנגד לכך. באגרת פרידה מסביר שהם כי הדבר יביא להפסקת פעילות הנציבות: "צר לי שהפעילות נגדעת במחי יד ללא כל הצדקה"

נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, פורש בסוף השבוע מבלי שנבחר לו מחליף בוועדה לבחירת שופטים. זאת בשל התנגדות שר המשפטים יריב לוין למנות כבכל השנים מאז הקמת הנציבות שופט עליון בדימוס, דבר שמ"מ נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן עומד עליו.
באגרת פרידה חריפה במיוחד ששלח היום (ה') שהם לקראת עזיבתו את התפקיד מחרתיים בתום כהונה של חמש שנים וחצי, הוא מביע צער על כך שלא מונה לו מחליף וכותב: "לעת עתה, ובצער רב, נסגרים, אפוא, שערי הנציבות".
באגרת שהם מסביר כי הדבר יביא לפגיעה קשה בציבור, מאחר והנציבות למעשה תשותק: "איני יודע מי יכול ליתן מזור לתלונות שבפי הציבור, בין אם מדובר בעניינו הפרטי של בעל דין בהליך בו הוא משתתף, ובין אם מדובר בעניין מורכב או בשאלה מערכתית המטרידה את הציבור כולו. בעצם העובדה שלא מונה נציב חדש לתלונות הציבור על שופטים אני גם מוצא פגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט. מי ייתן ותקלה חמורה זו תמצא את פתרונה בכל ההקדם, ויפה שעה אחת קודם".
שהם מפרט את פעילות הנציבות מאז הקמתה בשנת 2003 – שכוללת טיפול בכ-1,000 תלונות ציבור על שופטים בכל הערכאות מדי שנה בממוצע. הוא מזכיר שקודמיו היו שופטי עליון בדימוס: טובה שטרסברג-כהן, אליעזר גולדברג ז"ל ואליעזר ריבלין, "וזאת על פי המסורת שהיתה נקוטה בידי שרי המשפטים ונשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם, אשר אומצה על ידי הוועדות לבחירת שופטים, למנות לתפקיד הנציב שופט בדימוס של בית המשפט העליון".
שהם כותב כי "למרבה הצער, עד היום טרם מונה נציב חדש לתלונות הציבור על שופטים. כדבר הזה לא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003. משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה, לטפל בתלונות חדשות שיוגשו לה, ולטפל בהצהרות הון ששופטים, קאדים ודיינים מחוייבים להגיש לה על פי החוק".
שהם כותב כי במהלך השנים בירור התלונות בנציבות הביא לתיקון תקלות רבות, קידם שמיעת תיקים ומתן פסקי דין וסייע לטיוב מערכת השפיטה. "צר לי על שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד, וללא כל הצדקה, וכי אפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו".
המחלוקת שבין לוין לבין פוגלמן היא רק עוד נדבך למחלוקות בוועדה לבחירת שופטים סביב מינוי שופטים לעליון ולערכאות נוספות וסביב חקיקת המהפכה המשפטית, שנבלמה לעת עתה. בעוד שלוין מבקש למנות לתפקיד הנציב את שופט המחוזי בתל אביב בדימוס דוד רוזן שפרש ב-2017 ולאחר מכן כיהן כנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, פוגלמן מעוניין לראות בתפקיד את המשנה לנשיאת העליון בדימוס, השופט בדימוס ניל הנדל, שפרש ב-2022.
על רקע דיון שהתקיים בוועדת החוקה במרץ, אליו הגיע גם שהם, הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן שהוא מתכוון לקדם הצעת חוק לשינוי בהליך בחירת נציב תלונות הציבור על שופטים ואת התנאים לבחירה בתפקיד, כך שלא ייבחר אליו שופט עליון בדימוס, אלא אדם בעל מעמד ציבורי מוכר, ושהבחירה אף תעבור לידי הכנסת. כיום החוק קובע שלתפקיד הנציב ייבחר בוועדה לבחירת שופטים מי שכשיר לכהן כשופט בבית המשפט העליון.
המחלוקת לא הגיעה עד כה לפתרון, ועל כן לא נבחר נציב תלונות הציבור על שופטים חדש בוועדה לבחירת שופטים. היום הוועדה התכנסה לישיבה שבה היא בחרה 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום במחוזות תל אביב ומרכז ושופטת בפועל לארבע שנים (שופטת עמיתה) לבית משפט המחוזי בבאר שבע. מדובר במינוי שופטים שיש לגביהם הסכמה והם התקבלו פה אחד.