סגור
מנכ"ל האוצר רם בלינקוב
רם בלינקוב. בנציבות הביעו תמיהה (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
רם בלינקוב לחץ לקצר את תקופת הצינון של סגנו לשעבר

מנכ"ל האוצר ביקש מנציב שירות המדינה לטפל בעניינו של רועי כחלון, שפרש לאחרונה מרשות החברות לטובת תפקיד בחברת תעבורה, למרות שפיקח על המכרז להפרטת נמל חיפה בו השתתפה. הנציב דחה את הבקשה

מנכ״ל האוצר רם בלינקוב לחץ על נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ לקצר את תקופת הצינון הנדרשת של רועי כחלון, שכיהן עד לאחרונה כסגן בכיר למנהל רשות החברות הממשלתיות והוביל את המכרז להפרטת נמל חיפה. כחלון הודיע על פרישה מרשות החברות לטובת תפקיד בכיר בקבוצת תעבורה של משפחת לבנת, שהתמודדה על רכישת הנמל, אך נדרש לתקופת צינון הקבועה בחוק.
מכתבו של בלינקוב להרשקוביץ נשלח לאחר שכחלון ביקש בבית המשפט לבטל את הצינון שעומד על תשעה חודשים. בלינקוב תמך בבקשה ואילו הנציבות דחתה אותה וקבעה שעמדתה תהיה לקצר את הצינון לשישה חודשים – עד אמצע פברואר 2023, לאחר שכחלון סיים את תפקידו ב־10 באוגוסט. כחלון, שנחשב למקורב לבלינקוב, שימש כסגן מנהל רשות החברות במינוי זמני בעת שבלינקוב שימש כמ״מ מנהל הרשות עד למינויה של מיכל רוזנבוים.
במכתב ששלח בלינקוב להרשקוביץ, הוא טען שכחלון הודיע לו על החלטתו לפרוש משירות המדינה בתחילת מרץ, שבועיים אחרי פרישת תעבורה מהמכרז להפרטת הנמל, אך לא סיפק לכך אסמכתאות. בלינקוב טען כי כחלון נענה לבקשתו להשהות את הפרישה כדי להשלים את המכרז להפרטת הנמל, שהסתיים לפני שלושה שבועות.
בלינקוב דרש מנציבות שירות המדינה לתת לכחלון "חנינה" מתקופת הצינון ולחשב אותה מתחילת מרץ, המועד שבו לטענתו הודיע לו כחלון על החלטתו לפרוש. הודעת הפרישה הגיעה לכאורה אחרי שכחלון קיבל הודעה מהנציבות על הקפאת המכרז לאיוש קבע של התפקיד אותו מילא, ובלינקוב טוען שהדבר נעשה מבלי שעודכן, כמי שניהל את הרשות באותה העת. "העסקת כחלון במסגרת מינוי זמני המוארכת באופן חד צדדי על ידי המדינה אחת לשלושה חודשים היא פוגענית ביותר ולא מתקבלת על הדעת מצד ארגון שהוא המעסיק הגדול במדינה", נימק בלינקוב במכתבו.
בהיעדר מנהל רשות חברות קבוע, מונה כחלון כמ"מ וחבר הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה, ועדה שנמצאת מעל רשות החברות בהחלטות הקשורות להליך המכירה וכמי שניהל את המכרז בפועל, כחלון היה זה שאפשר לתעבורה להתמודד בו. במאי סיכם כחלון על מעבר לחברה כמנהל נכסים ופרויקטים. בבקשתו לקיצור הצינון טען כחלון כי הבקשה של תעבורה להשתתף במכרז היתה תיאורטית, שכן היא החליטה לפרוש ממנו בשלב המיון המוקדם.
גורמים בנציבות הביעו תמיהה על הפנייה של בלינקוב, אחרי שכבר מונתה לרשות מנכ"לית חדשה, וגורמים ממשלתיים בכירים אף תקפו אותו על כך: "תופעת הדלתות המסתובבות היא רעה חולה וחבל שמנכ״ל האוצר, שמטיף לאחרים על טוהר מידות, מתנהג כך".
כחלון מסר בתגובה: "הודעתי במרץ לבלינקוב על כוונתי לעזוב את הרשות. הוא ביקש ממני להישאר עד לבחירת הזוכה בתהליך ונעתרתי. לא התקיים כל קשר ביני לבין תעבורה בעניין אפשרות העסקתי בחברה בתקופה בה השתתפו בהליך מכירת נמל חיפה, אלא רק לאחר פרישתם הפורמלית". בלינקוב מסר: "כשכחלון הודיע לי על כוונתו לעזוב בעקבות ביטול המכרז ע"י הנציבות שכנעתי אותו להמשיך בעבודה. בשיחת החפיפה למנהלת הנכנסת הבהרתי את חשיבותו ואף ציינתי אותו כסגן הטוב ביותר. כחלון לא היה סגור לפי מיטב ידיעתי עם שום מקום עבודה עד לפני כחודש, ביולי".