סגור
חברת תעופה סאס סקנדינביה איירליינס סיסטם הכי שקטה
מטוס של SAS (צילום: SAS)

"עתיד החברה בסכנה": המו"מ עם טייסי SAS התפוצץ והם פתחו בשביתה

בין הנהלת חברת התעופה הסקנדינבית והעובדים מתנהל סכסוך מתמשך, ועתה הוא מחמיר עם שביתת הטייסים שדורשים העלאת שכר; ההערכה היא כי החברה, שספגה מכה קשה בתקופת הקורונה, תפסיד עד כ-12.5 מיליון דולר ביום עוד לפני פגיעה במכירות עתידיות; המנכ"ל מזהיר: "זו שביתה הרסנית"

חברת התעופה הסקנדינבית SAS נאבקת על המשך קיומה, והיום (ב') המו"מ של הנהלה עם הטייסים על שיפור תנאי העבודה התפוצץ והם צפויים לפתוח בשביתה.
בין ההנהלה לעובדי החברה מתנהל סכסוך מתמשך, שכולל גם אמירות ביקורתיות ותוקפניות שהצדדים דואגים להוציא לזירה הציבורית. העימות העיקרי נסוב על כוונת החברה לצאת למהלך התייעלות חריף ולגייס חוב חדש.
ההנהלה טוענת כי לנוכח החובות הגבוהים שצברה החברה במשבר הקורונה, היא לא תוכל להתחרות בשוק הנשלט על ידי חברות הלואו קוסט ללא צמצום בעלויות, שכוללת הורדת שכר משמעותית. העובדים טוענים מצידם כי מול האינפלציה הנוסקת באירופה, ויוקר המחיה העולה, הדבר הנכון לעשות הוא להעלות את שכרם.
החברה מעריכה כי ההשבתה תגרור ביטול של כ-50% מהטיסות שלה ולהשפיע על כ-30 אלף נוסעים ביום. לפי הערכה שפרסם אנליסט Sydbank ג'קוב פדרסון (Jacob Pedersen), השביתה צפויה לעלות ל-SAS כי 90-80 מיליון דולר קרונה דנית ליום – 12.6-11.2 מיליון דולר. לדבריו, עלות זו לא כוללת את הפגיעה במכירות החברה לטיסות עתידיות.
"שביתה בנקודת זמן זו היא הרסנית עבוד SAS ומעמידה בסיכון את עתיד החברה, וכך גם את אלפי המשרות של עובדיה", אמר היום המנכ"ל אנקו ואן דה וורף (Anko van der Werff). "איך לכל הרוחות שביתה בשבוע העמוס ביותר בשנתיים וחצי האחרונות תסייע לנו למשוך משקיעים", אמר עוד המנכ"ל.
מנהיגי העובדים האשימו את החברה במצב. "סוף סוף הבנו ש-SAS לא מעוניינת בהסכם, היא זו שרוצה שביתה", אמר יו"ר ועד הטייסים מרטין לינגדרן (Martin Lindgren), שהדגיש כי הוועד מוכן לחדש את השיחות אם יהיה שינוי בעמדת ההנהלה.
לפי נתוני האיגוד, כמעט 1,000 טייסים של החברה בדנמרק, שבדיה ונורבגיה צפויים לקחת חלק בשביתה – במספרים אלה תהיה זו שביתת הטייסים הגדולה ביותר מאז ההשבתה בבריטיש איירווייז ב-2019.
חברת SAS נמצאת בבעלות חלקית משותפת של ממשלות שבדיה ודנמרק – האחרונה ציינה כי היא מוכנה לסייע בהזרמת הון לחברה בתנאי שזו תצרף משקיעים נוספים. שבדיה אינה מוכנה לספק סיוע נוסף לחברה. נורובגיה מכרה את האחזקה שלה ב-SAS ב-2018 אך היא עדיין מחזיקה בחוב של החברה שניתן להמיר למניות.