סגור
financial times

בעקבות הסנקציות: התעופה הרוסית במסלול התרסקות

עם איסור תעופה מעל שטחים נרחבים בעולם, הגבלת גישה לחלקי חילוף, סילוק ממערכות טכנולוגיה ומניעת האפשרות לבטח את עצמה: תעשיית התעופה הרוסית במשבר החמור ביותר שידעה זה עשרות שנים

בתוך שבוע אחד נקלעה תעשיית התעופה של רוסיה למשבר החמור ביותר שלה זה עשרות שנים: נאסר עליה לטוס מעל שטחים נרחבים בעולם, נמנעת ממנה גישה לחלקי חילוף חיוניים, נשללת ממנה האפשרות לבטח את עצמה, והיא נאבקת להמשיך ולהחזיק במטוסים שברשותה.


מאז שיגר נשיא רוסיה לדימיר פוטין חיילים לאוקראינה בסוף החודש שעבר, ממשלות המערב הגיבו בגלים של סנקציות, אך רק מעטות מהן היו כואבות כמו אלה שנחתו על התעשייה שייצגה בשנה שעברה 6% מקיבולת התעופה העולמית.
חברת הדגל אירופלוט, שקיבלה את המטוס המערבי הראשון שלה מאיירבוס בתקופתו של בוריס ילצין בקרמלין, הודיעה בשבת כי תפסיק את כל טיסותיה הבינלאומיות מלבד לבלארוס. גם S7, חברת התעופה השנייה בגודלה ברוסיה, ביטלה טיסות מחוץ למרחב האווירי המקומי. המשבר של התעשייה הוא "חסר תקדים וכזה שלא ניתן היה לחזות", אמר מקס קינגסלי־ג'ונס מחברת Ascend by Cirium, העוסקת בייעוץ לענייני תעופה.

4 צפייה בגלריה
 אירופלוט שדה תעופה מוסקבה רוסיה
 אירופלוט שדה תעופה מוסקבה רוסיה
מטוס אירופלוט. פיץ' הורידה את דירוג האשראי של החברה
(צילום: רויטרס)

"כמו צפון קוריאה ואיראן"

כשעדיין לא ברור כמה זמן יישארו על כנן הסנקציות שהטילו ארצות הברית והאיחוד האירופי, מומחים הזהירו כי בתרחיש הגרוע ביותר לוחות הזמנים של חברות התעופה המקומיות ברוסיה יצטמצמו לרמות שלא נראו זה שלושה עשורים. הסנקציות של האיחוד האירופי אוסרות מכירה, העברה, אספקה או יצוא של מטוסים או רכיבים כלשהם, בעוד ארצות הברית הציגה מגבלות יצוא שכוללות את מגזר התעופה והחלל של רוסיה. "מגזר התעופה הרוסי נמצא כעת במצב דומה למצב בצפון קוריאה ואיראן - ודומה למקום שבו נמצא תחת השלטון הסובייטי", ציין רוב סטאלארד, אנליסט ב־Vertical Research Partners.
חברות התעופה הרוסיות נפגעו בדיוק בזמן שהתגברו על שיבושי מגפת הקורונה. הציפיות להתאוששות יציבה ומתמשכת בשוק המקומי הוחלפה, לפחות לעת עתה, בתנודתיות קיצונית. כסימן לחששות, ממשלות ארצות הברית, צרפת ובריטניה ייעצו בשבוע שעבר לאזרחיהן לעזוב את המדינה כל עוד טיסות מסחריות זמינות. ובשעה שכלכלנים חוזים שהכלכלה הרוסית תיקלע בקרוב למיתון עמוק, מנהלי תעופה מקומיים נערכים לירידה חדה בביקוש המקומי. "באופן טבעי יהיה תיקון רציני בביקוש", אמר אחד הבכירים. "יש לכך הרבה סיבות, כולל לחצים כלכליים".
ביום שישי הורידה סוכנות הדירוג פיץ' את דירוג האשראי של אירופלוט מ־BB ל־B-, תוך שהיא מנבאת שהסנקציות "ישבשו קשות את עסקיה". אירופלוט סירבה להגיב. אף שהחברה נמצאת ברובה בבעלות הממשלה, וחברות אחרות עשויות לפנות למדינה בבקשת סיוע, מומחים בתעשייה אמרו כי הסנקציות החדשות שהוטלו על גישה לחלקי מטוסים יתבררו כמאתגרות עוד יותר.

4 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילומים: רויטרס)

איירבוס ובואינג עצרו בשבוע שעבר את אספקת חלקי החילוף והשירותים שלהן, והפסיקו את שירותי התחזוקה שלהן החיוניים להמשך הטיסות. לפי Cirium, מטוסי שתי החברות מייצגים 70% מהצי המסחרי של רוסיה, הכולל כ־880 מטוסים. חברת הייעוץ לענייני תעופה IBA העריכה שאיירבוס ובואינג היו אמורות לספק השנה 37 מטוסים חדשים לחברות התעופה הרוסיות.
חלק גדול מהצי שנותר ונבנה ברוסיה הוא מטוסי סוחוי סופרג'ט 100, מטוסי סילון אזוריים המשתמשים במנועים שנבנו בצרפת ובמערכות אלקטרוניות מערביות. בואינג, שפעילה ברוסיה מאז סוף שנות התשעים, הפסיקה את פעילותה במתחם ההכשרות שלה במוסקבה, שם מוכשרים מדי שנה כמה אלפי טייסים, ושם גם מתקיימות טיסות דמה, תחזוקה והכשרות לצוותי התעופה. בינתיים Embraer הברזילאית, ספקית נוספת של מטוסים לחברות התעופה הרוסיות, הודיעה כי היא מצייתת לסנקציות. גם רולס רויס, ספרן ו־GE Aviation עצרו את מתן שירותי התמיכה.
"מכיוון שיש הגבלה בחלקי חילוף של מטוסים, יש לצפות לכך שחלקי חילוף של מטוסים שנמצאים על הקרקע ברוסיה ייגנבו כדי לשמור על יתר הצי פעיל", אמר פיטר וולטר, האחראי על ניהול טכני ונכסים ב־IBA.
יש בכך דמיון למצב באיראן, מדינה הנתונה לסנקציות כלכליות בגלל תוכנית הגרעין שלה. כמה חברות תעופה איראניות הצליחו לשמור על מטוסים וחלקי חילוף מחו"ל תוך עקיפת הסנקציות. ארצות הברית פתחה ב־2013 בצעדים נגד חברות ויחידים בקירגיזסטן, אוקראינה ואיחוד האמירויות בעקבות החכרה ומכירת מטוסים לשתי חברות תעופה איראניות, שהיא תיארה כ"ניסיון לעקוף את הסנקציות".
בכיר בתעשיית התעופה הרוסית אמר שהתעשייה תצטרך בסופו של דבר לנסות לפתח חלקים בעצמה. לפי סוכנות הידיעות טאס, משרד התחבורה של רוסיה הכין בשבת טיוטת חוק לסיוע לחברות תעופה, כולל הצעות שיאפשרו לחברות פרטיות לתחזק מטוסים.
איום נוסף מגיע מתעשיית החכרת המטוסים באירופה, שבשנים האחרונות הוכיחה את עצמה כספקית חיונית של מטוסים לרוסיה. לפי הערכת Cirium, למחכירים שאינם רוסים יש 515 מטוסים במדינה, עם שווי שוק כולל של קרוב ל־10 מיליארד דולר. אחד הבכירים בתעשייה העריך כי שווי המטוסים של מחכירים אירופים מגיע עד 5 מיליארד דולר – וכי אלה ירצו לקבלם חזרה מאחר שהסנקציות של האיחוד האירופי מחייבות אותם לסיים עד סוף החודש חוזים עם ספקים רוסים.
בהתאם לכך בכירים בתעשייה מנסים להבין את האתגרים הלוגיסטיים העומדים בפני המאמצים להשיב את המטוסים שלהם. "המציאות של אספקה מחדש והשתלטות מחדש אינה ברורה", אמר וולטר מ־IBA. "בדרך כלל מנסים להתעסק בזה 15 חודשים עד שנתיים מראש". בשבוע שעבר הזהירו הרשויות ברוסיה את חברות התעופה לא להטיס את המטוסים שבבעלויות זרות מחוץ למדינה בשל החשש שייעצרו.
אירופלוט, הנמצאת כעת תחת מצור כלכלי, הסתמכה בעבר על צי של מטוסים מקומיים שכן היא נהנתה ממונופול על כל טיסות הנוסעים בגוש הסובייטי לשעבר. אולם בשנים האחרונות חברת התעופה, שהוקמה בשנות ה־20 של המאה הקודמת, הרחיבה את הרשת הבינלאומית שלה, וחתמה על הסכמים מסחריים עם 32 חברות, ובהן דלתא האמריקאית.


4 צפייה בגלריה
מטוס אירופלוט Aeroflot
מטוס אירופלוט Aeroflot
מטוס של אירופלוט
(צילום: רויטרס)

המחסור בחלקי חילוף אמנם יהווה אתגר קשה אם הסנקציות יימשכו במשך חודשים ארוכים, אך חברות התעופה ייקלעו למשבר מידי אם ינתקו אותן ממערכות טכנולוגיה שתומכות בתעופה המסחרית המודרנית.
"בעולם התעופה המערכות הללו מקבילות למערכת ה־SWIFT במונחים של תשלומים ופרנסה", אמר בכיר בחברת תשלומים, שהתייחס למערכת התשלומים הפיננסית העולמית. התרחיש הזה הפך סביר יותר השבוע, לאחר ששתיים משלוש ספקיות הטכנולוגיה המובילות לתעשייה הודיעו כי יחרימו את אירופלוט ויוציאו אותה ממערכת המכירות שלהן.
"אנחנו נוקטים עמדה נגד העימות הצבאי", אמר שון מנקי, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה האמריקאית Sabre. לדבריו, האיסור מייצג צעד נוסף מעבר לציות פשוט לסנקציות שהשיתו במערב. בחברה ציינו כי הם שוקלים לנקוט פעולות נוספות, שעלולות לכלול את השארתה של אירופלוט בלי הטכנולוגיות שלה, שעוזרות לנהל תכנוני טיסות וחישובים כמו איזון המשקל של נוסעים, כבודה, דלק ומטען.

לא יימלטו מביטוחי המשנה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז בשבוע שעבר בנאום מצב האומה שלו על איסור כניסת מטוסים רוסיים למרחב האווירי האמריקאי, ו־48 שעות לאחר מכן הממשלה הבריטית פעלה להוצאת סקטור התעופה משוק הביטוח וביטוח המשנה בלונדון. שוק הביטוח המתמחה של לונדון נהנה משיעור ניכר מפרמיות התעופה העולמיות. הוא ייצג 56% מהפרמיות ששולמו ב־2018, כך לפי הנתונים הזמינים האחרונים. "גם אם חברות התעופה הרוסיות יחפשו לעשות ביטוח עם חברות ביטוח מקומיות או במדינות שלא השיתו סנקציות כמו סין, חברות ביטוח רבות בשווקים הללו לרוב רוכשות ביטוחי משנה דרך המדינות שכן השיתו את הסנקציות, כמו בריטניה", הסביר גארט הנרהאן, ראש תחום התעופה והחלל בחברת הביטוח מארש. לפיכך הצעדים הבריטיים "מגבילים את יכולת התמרון של חברות התעופה הרוסיות".
פיליפ ג'ורג'דיס, סילבי פייפר, איאן סמית' וסטף צ'אבס, "פייננשל טיימס"