סגור

יותר מאיראן, ונצואלה וקובה גם יחד: רוסיה הפכה למדינה שהוטלו עליה הכי הרבה סנקציות

מעל מחצית מ-5,356 הסנקציות הכלכליות שכוונו נגד חברות ואנשים מרוסיה הושתו בשבועיים האחרונים בלבד, עקב הפלישה לאוקראינה. בין החברות והגופים שהשיתו סנקציות ביומיים האחרונים: ג'יי פי מורגן, ארנסט אנד יאנג, נקסט, אסתי לאודר ופרוקטר אנד גמבל

רוסיה הפכה למדינה שהוטלו עליה הכי הרבה סנקציות בעולם, יותר מאשר על איראן או ונצואלה. למעשה, על פי הנתונים שאספו בחברת Castellum.AI, הושתו על רוסיה יותר סנקציות מאשר על איראן, ונצואלה, מיאנמר וקובה ביחד. יתרה מכך, מעל מחצית מתוך 5,356 הסנקציות הכלכליות שכוונו נגד חברות ואינדיבידואלים מרוסיה הושתו בשבועיים האחרונים בלבד, זאת בעקבות הפלישה לאוקראינה.


לדבריו של ספנסר ווקסיץ' מ-Castellum.AI, ההסלמה המהירה הזו שונה מפעילויות עולמיות קודמות נגד מדינות כמו איראן. "הסנקציות הכלכליות שהושתו נגד איראן אומצו לאורך עשר שנים", הסביר. "אותו סוג של סנקציות שהושתו נגד רוסיה יושמו בתוך עשרה ימים בלבד".

2 צפייה בגלריה
מוסקבה רוסיה סניפים של KFC ו מקדונלד'ס
מוסקבה רוסיה סניפים של KFC ו מקדונלד'ס
סניפים של KFC ומקדונלד'ס ברוסיה בזמנים אחרים. קרן הפנסיה של מדינת ניו יורק קראה למקדונלד'ס ופפסיקו בהן היא מושקעת להפסיק את הפעילות ברוסיה
(גטי)

עד כה, חלק ניכר מהסנקציות החדשות הושתו נגד אנשים, כמו פוליטיקאים ואוליגרכים. סנקציות נוספות כוונו נגד מוסדות פיננסיים וחברות וזאת במטרה לנתק את רוסיה מהשווקים הבינלאומיים ועתודות המט"ח. בשלב זה אמנם נמנעו המדינות מהטלת סנקציות נגד ייצוא האנרגיה הרוסי, זאת בשל החשש מההשפעה על הכלכלה העולמית, אך לפי הדיווחים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל להחרים את הנפט הרוסי.
בצד הפיננסי, רוסיה חטפה מכה נוספת כשבג'יי.פי מורגן הודיעו כי יסירו אג"ח רוסיות ממדדי האג"ח שלהם. לפי דיווח בפייננשל טיימס, הבנק יסיר אג"ח ממשלתיות וקונצרניות רוסיות מכלל מדדי האג"ח שלו החל מה-31 במרץ, בדומה לצעדים דומים עליהם הכריזו מדדי MSCI, דאו ג'ונס, S&P ופוטסי ראסל. לפי אנשים המעורים בנושא רוסיה לא תוכל לחזור למדדים הללו בעתיד הקרוב, גם במקרה של השגת הסכם אש והסרת הסנקציות. "זו הגבלה חמורה להסיר אותם מהמדדים", הגיב פראמול דהוואן מפימקו.

מבול עזיבות של חברות בינלאומיות

ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל הכריזה אף היא על צמצום הפעילות ברוסיה. מנכ"ל החברה ג'ון מולר כתב במסר לעובדים כי החברה, המייצרת מותגים כמו פמפרס, מתכוונת להפסיק את ההוצאות על השקעות הון, פרסום וקידום מכירות במדינה, ותמכור רק מוצרים שמתמקדים בבריאות בסיסית, היגיינה וטיפוח אישי. החברה מעסיקה 2,500 עובדים ברוסיה.
במקביל, נמשך מבול העזיבות של חברות בינלאומיות את רוסיה. כך למשל, פירמות רואי החשבון הגדולות ארנסט יאנג (EY) ודלויט הודיעו על הפסקת הפעילות שלהן במדינה. בדלויט מסרו אתמול כי בכוונתם להפריד את הפעילות ברוסיה ובבלרוס מהרשת העולמית שלה ויפסיקו לעשות עסקים עם המדינות. "לאור המלחמה המסלימה, הארגון העולמי של EY לא ישרת יותר לקוחות ממשלתיים רוסיים, חברות ממשלתיות או חברות ואינדיבידואלים שהושתו עליהן סנקציות בכל מקום בעולם", נמסר בהודעה שפרסמו ב-EY. הן מצטרפת בכך לשתי הפירמות הגדולות הנוספות PWC ן-KPMG שהכריזו על מהלכים דומים ביום ראשון.

2 צפייה בגלריה
פוטין על רקע רובל רוסי
פוטין על רקע רובל רוסי
פוטין על רקע רובל רוסי
(EPA שאטרסטוק)

בנוסף, ענקית הקוסמטיקה אסתי לאודר הודיעו גם כן כי יסגרו את כל החנויות ברוסיה ויפסיקו משלוחים לקמעונאים במדינה. זאת על אף שרוסיה הייתה אחד מהשווקים המצליחים ביותר של החברה ברבעון האחרון, ועזרה לפצות על חולשה בשוק הסיני על רקע הקורונה. לחברה נוכחות ברוסיה כבר למעלה מ-30 שנה.
PVH, החברה האם של המותגים טומי הילפיגר וקלווין קליין, הכריזה אף היא על סגירה זמנית של החנויות ברוסיה ובבלרוס והפסקת הפעילות המסחרית במדינה. גם מותג הג'ינסים ליווי'ס הודיע על הפסקת הפעילות ברוסיה, כולל השקעות חדשות. בבריטניה, קמעונאית האופנה נקסט הכריזה על הפסקת הפעילות הרוסית שלה. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי החברה מסרה לעובדים שלה במרכז ההפצה שאחראי על אספקת ההזמנות המקוונות ללקוחות ברוסיה, שבימים הקרובים בכוונתן לצמצם את הפעילות בצורה מסודרת והאתר ייסגר. עם זאת, במקרה הזה רוסיה מייסגת שיעור קטן ביותר מכלל המכירות של נקסט.
לעומת זאת, יש גם מי שנשארים ברוסיה. החנויות של יוניקלו ממשיכות לפעול במדינה. "ביגוד הוא חיוני בחיים. לתושבי רוסיה יש את אותה זכות לחיות כמו לכולנו", הגיב מנכ"ל החברה היפנית טאדאשי יאנאי, אך הוסיף שכל מדינה צריכה להתנגד למלחמה.
החברות האמריקאיות שכן ממשיכות לפעול ברוסיה נתקלות בלחץ גובר וקריאות לחרם. קרן הפנסיה של מדינת ניו יורק קראה למקדונלד'ס ופפסיקו בהן היא מושקעת להפסיק את הפעילות ברוסיה. גם קוקה קולה ממשיכה לפעול ברוסיה, וברשתות החברתיות החלו בקריאות לחרם על החברות תחת ההאשטאגים #BoycottMcDonalds ו-#BoycottCocaCola.