סגור

"בגלל הסנקציות, רוסיה לעולם לא תחזור להיות אותו הדבר"

כלכלני המכון הגלובלי לפיננסים (IFF) צופים כי הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה יביאו להתכווצות חסרת תקדים של 15% בתמ"ג שלה ב־2022. להערכתם, החרפת הצעדים תגבה מחיר גם מהמערב בשל זינוק במחירי הסחורות והאנרגיה

"השורה התחתונה היא שלסנקציות תהיה השפעה מרחיקת לכת על כלכלת רוסיה בכללותה כאשר האזרח הרוסי הממוצע כבר מרגיש את מחירן", כך כותבים כלכלני המכון הגלובלי לפיננסים (IFF). לדבריהם, מהלכי הענישה המערביים כבר גרמו למה שמכונה "ריצה אל הבנק" (Run on the Bank) ומאלצים את הבנק המרכזי של רוסיה להמשיך ולהעלות את הריבית ולהשתמש ביתרות המט"ח שלו.


לפי הערכות של כלכלני ה־IFF, הבנק המרכזי הרוסי (CBR) יצטרך להטיל מגבלות קשות על משיכת מזומנים, לרבות הגבלתן בסכום, ואף להכריז על "כיבוי" המערכת הבנקאית למספר ימים, אם הריצה אל הבנק תימשך והביקושים למט"ח ימשיכו להעלות בחדות.
2 צפייה בגלריה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה ב מוסקבה
בניין הבנק המרכזי של רוסיה במוסקבה
(גטי)
המסקנה החשובה ביותר בדו"ח מפורט שפרסם המכון נוגעת לתחזית הצמיחה: "אנו צופים לראות צמיחה שלילית בכלכלה הרוסית שהפעילות הכלכלית בה כבר מופחתת בגלל ההתנהלות הבדלנית ההולכת ומתגברת של הממשלה".
רובין ברוקס, הכלכלן הראשי של ה־IIF, צייץ השבוע תחזית קודרת לכלכלה הרוסית. "אנו צופים התכווצות של 15% בתמ"ג של רוסיה ב־2022, פי שניים מההתכווצות שהיא חוותה ב־2009 לאחר המשבר הפיננסי הגלובלי. בהינתן ההסלמה במלחמה באוקראינה, אנו סבורים כי הסיכונים של התחזית הזו הם "כלפי מטה". רוסיה לעולם לא תחזור להיות אותו הדבר", סיכם.
הדולר זינק שלשום שוב, שבר שיא נוסף ונסחר מעל 145 רובל - לעומת 75 רובל לפני חודש - לאור התגברות ההערכות לגבי מימוש איומי המערב להטלת חרם על מוצרי אנרגיה רוסיים. לפי הדו"ח של ה־IIF, ניכר כי פוטין הכין את רוסיה להרחבת הסנקציות, שהושתו לראשונה ב־2014 בעקבות הפלישה לחצי האי קרים.
אחת ההתפתחויות המעניינות היא הירידה הדרמטית בשימוש בכרטיסי אשראי בינלאומיים - מ־97% ל־75% בחומש האחרון - לטובת כרטיסי מיר הרוסיים שממומנים על ידי הממשל הרוסי וכבר הגיעו ל־25% מהעסקאות. ההחלטה של ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס להשבית את פעילותן ברוסיה במחאה על הפלישה, עלולה לשבש עוד יותר את הפעילות הכלכלית במדינה.
ב־IIF סבורים כי למרות הסנקציות שכבר הושתו על רוסיה, שהן "מהחמורות ביותר שהושתו על מדינה בהיסטוריה", כדבריהם, יש עוד כברת דרך ארוכה וניתן להסלימן. ב־IIF מונים את הצעדים הבאים האפשריים בהסלמה: הסרת הפטור מסנקציות על עסקאות אנרגיה (אתמול הודיע האיחוד האירופי כי יצמצם בשיעור ניכר את צריכת הנפט והגז מרוסיה ונשיא ארה"ב הכריז כי יאסור לחלוטין רכישת נפט וגז ממנה); המשך הסנקציות נגד מערכת הבנקאית הרוסית; הרחבת ההשבתה בעסקאות "יורובונדס" (אג"ח ממשלתי רוסי מונפק ביורו); וכמובן איסור מוחלט על עסקאות בשוק המשני (מסחר) של אג"ח ממשלתי רוסי קיים (הסנקציה היום היא על הנפקה, כלומר על השוק הראשוני).
לפי נתונים של ה־IIF, עדיין 20 מיליארד יורו מהחוב הממשלתי הרוסי מוחזק על ידי זרים (לא רוסים). תשואות של אג"ח ממשלתי רוסי מונפק ברובל זינקו לכ־20% לעומת 6% לפני שנה. עוד עולה מהדוח שהכין ה־IIF כי נכון לערב הפלישה הרוסית לאוקראינה, עודף הנזילות המבנית שאפיינה את המערכת הבנקאית הרוסית – התאפס. "להתפתחויות אלו עלולות להיות השלכות חשובות על יכולתה של המערכת הבנקאית הרוסית לגלגל חובות קיימים ולרכוש אחזקות של משקיעים זרים במידת הצורך", נכתב.
ב־IIF מתייחסים לא רק לסנקציות פיננסיות אלא מציינים את האפשרות ל"פיקוח על היצוא", כלומר מגבלה על יצוא של סחורות מסוימות, לרבות טכנולוגיות ותוכנות רגישות. "פיקוח על היצוא הפך לחלק בלתי נפרד מהנשק הכלכלי", נכתב. במקרה הזה, מדובר בעיקר בציוד צבאי וטכנולוגיות הקשורות לשבבים. האמצעי הזה יכול גם לכלול איסור מוחלט על יצוא מסוים.
ב־IIF מציינים עוד כי העצמת הסנקציות תגבה מחיר לא רק מרוסיה וכי "אנו עלולים לראות זינוק במחירי הסחורות".