סגור

השרה להגנת הסביבה: יש לפעול בדחיפות לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב

תמר זנדברג שלחה מכתב לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ובו ציינה כי זיהום האוויר חורג מהוראות החוק, וגבוה פי ארבעה מהמלצות ארגון הבריאות העולמי. זנדברג גם התייחסה לפרסומים בנוגע לאתר הטבע העירוני שבגללו העירייה מונעת את מעבר הפעילות למסוף פנורמה: "ככל ששני הערכים הללו עומדים אחד מול השני - יש להעדיף את פינוי התחנה". העירייה: "משרד התחבורה הודיע כי במצב הנתון הזה התוכנית אינה ישימה"

השרה להגנת הסביבה קוראת לעיריית תל אביב לפנות את התחנה המרכזית בתל אביב בהקדם, ולאפשר למשרד התחבורה להקים מסוף אוטובוסים במתחם פנורמה, אף שבמקום יש אתר טבע עירוני.
במכתב ששלחה היום השרה לרון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, ולשרת התחבורה מרב מיכאלי, כתבה זנדברג שהתחנה המרכזית היא מקור לזיהום אוויר חריג במרחב, מטרדי רעש ונזק אורבני משמעותי לשכונות הסמוכות לנווה שאנן ולאזור כולו. לפי השרה, "מפגע זיהום האוויר שנוצר בסביבת התחנה, המסכן את בריאות תושבי האזור והסביבה, נובע בעיקרו מפעילות אוטובוסי דיזל. בשנים האחרונות נמדדו בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה חריגות מתמשכות מערכי הסביבה, המעידות על חשיפה כרונית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה - החורג מהוראות החוק, וגבוה פי ארבעה מהמלצות ארגון הבריאות העולמי". השרה כתבה גם כי "הנזקים הבריאותיים מחשיפה לזיהום אוויר גבוה כוללים תמותה מוקדמת, תחלואה בסרטן ומחלות לב-ריאה. זיהום האוויר פוגע באופן קשה אף יותר באוכלוסיות רגישות הכוללות ילדים, קשישים, נשים בהיריון וחולי לב-ריאה".

2 צפייה בגלריה
בתי מגורים בקרבת התחנה המרכזית בתל אביב
בתי מגורים בקרבת התחנה המרכזית בתל אביב
בתי מגורים בקרבת התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
השרה כתבה כי בעקבות זיהום האוויר החריג יש לפעול בדחיפות לפינוי הפעילות התחבורתית באזור זה ופיזורה למספר מסופים קטנים יותר. זנדברג מציינת במכתב כי נודע לה שדווקא בישורת האחרונה הדיונים בעניין המסופים המיועדים לפעילות התחבורתית החלופית עלו על שרטון, ונראה שההחלטה על פינוי התחנה המרכזית נתונה בספק. השרה מתייחסת לפרסומים בנוגע לאתר הטבע העירוני שבגללו עיריית תל אביב מונעת את מעבר הפעילות למסוף פנורמה. זנדברג כותבת כי אסור שהימצאותו של אתר הטבע העירוני תעכב או תסכל את פינוי התחנה המרכזית והעברת הפעילות למסוף פנורמה. עוד היא הוסיפה כי "ככל ששני הערכים הללו עומדים אחד מול השני, ובהתחשב ברגישותו הנמוכה של אתר הטבע לעומת עוצמת הפגיעה הסביבתית הנגרמת מדי יום בשל פעילות אוטובוסי הדיזל בתחנה המרכזית, יש להעדיף את פינוי התחנה והמשך תכנון מסוף האוטובוסים במקום".
לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנים 2019 ו-2020 נמדדו בתחנת ניטור ליד התחנה המרכזית בתל אביב חריגות מערך הסביבה השנתי לחנקן דו-חמצני. בשנת 2021 אף נמדדו בתחנה 30 ימים בהם ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5) היה גבוה מערך הסביבה הקבוע בחוק (ב-14 יום מתוכם התרחשו סופות אבק אשר תרמו באופן משמעותי לזיהום הגבוה). חריגות קצרות טווח אלו מעידות על חשיפה אקוטית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה.
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג
כיום התחנה המרכזית בתל אביב משרתת כ-5,000 נסיעות מדי יום. יש בה 88 רציפי העלאה והורדה ו-180 חניות מנהליות ותפעוליות. המסוף החדש בפנורמה היה אמור לתת מענה חלקי לתנועה שתיגרע מהמרכזית – בפנורמה יש 33 עמדות העלאה והורדה ו-80 עד 100 חניות מנהלתיות.
מעיריית תל אביב נמסר: "אנו קשובים כל העת לתושבי כל השכונות ולנציגיהם, כאשר בכל מקרה – רווחתם של תושבי העיר תמשיך להיות בראש מעייננו. את מועד פינוי המסוף התחבורתי מהתחנה המרכזית החדשה קובע משרד התחבורה. באשר להעברת חלק מפעילות האוטובוסים למסוף פנורמה - נוכח קיומו של אתר טבע עירוני במקום וסוגיות ציבוריות נוספות, התכנון נבחן מחדש על ידי משרד התחבורה, אשר הודיע כי במצב הנתון הזה התוכנית אינה ישימה, כך שטרם גובש מתווה סופי. חבל שמשרד התחבורה עסוק בהאשמות, במקום למצוא פתרון יעיל ומעשי. כידוע, לכל מגרש ישנם מאפיינים ייחודיים ומורכבויות שונות, על פיהם יש לתכנן. קיומו של אתר טבע עירוני באזור מסוף פנורמה ידוע כבר משנת 2012, אז בוצע סקר טבע עירוני. העירייה הציעה את המגרש הזה עם חלופות נוספות למשרד התחבורה, ומרגע זה תפקיד המשרד הוא לתכנן על פי תנאי המגרש - מה שלא התבצע בפועל".