סגור

שרת התחבורה: התחנה המרכזית בתל אביב תפונה בסוף 2023

מדובר בפינוי תעבורתי, ולא בפינוי מבנה התחנה עצמו. הפעילות של התחנה תעבור באופן זמני למסוף פנורמה, שם תוקם גם תשתית לאוטובוסים חשמליים. מתחם הלוחמים צפוי להפוך לעורף הלוגיסטי של התחנה, ושם יתבצעו תדלוק, טעינת אוטובוסים, שטיפה, חניה מנהלתית וחניית לילה

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב אמורה להתפנות בסוף 2023–תחילת 2024, כך הודיעה הערב שרת התחבורה מרב מיכאלי. ההסכמות הגיעו לאחר משא ומתן ממושך בין משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיריית תל אביב, משרד השיכון ומשרד האוצר.

הפינוי המדובר הוא פינוי תעבורתי, ולא פינוי מבנה התחנה עצמו. הפעילות התעבורתית של התחנה תעבור באופן זמני למסוף פנורמה, שם תוקם גם תשתית לאוטובוסים חשמליים. מתחם הלוחמים צפוי להפוך לעורף הלוגיסטי של התחנה, ושם יתבצעו תדלוק, טעינת אוטובוסים, שטיפה, חניה מנהלתית וחניית לילה.

2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 14.3.19 תחנה מרכזית של תל אביב
מוסף שבועי 14.3.19 תחנה מרכזית של תל אביב
התחנה המרכזית של תל אביב
(צילום: אוראל כהן)
הפינוי וההעברה למסוף פנורמה ולמתחם הלוחמים יעלו למשרד התחבורה עשרות מיליוני שקלים, וסכומים דומים יגיעו גם מעיריית תל אביב ומחברת נצבא, המחזיקה בזכויות על התחנה. רמ"י ומשרד התחבורה פועלים יחדיו כדי לקדם פתרון קבוע למסופי התחנה המרכזית, שיהיה ממוקם בדרך בן צבי בדרום תל אביב.
בשבועות האחרונים התנהל משא ומתן אינטנסיבי, בעיקר בין משרד התחבורה לרמ"י, כאשר משרד התחבורה ביקש לפנות בהקדם את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב ולהעביר נתח נכבד מקוויה למסוף פנורמה בדרום-מזרח העיר. רמ"י הסכימה לכך באופן עקרוני, אך דרשה קידום של פרויקטי בנייה עירוניים בתל אביב בתמורה – מה שעיכב את כל ההליכים.
בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמות, ורמ"י נתנה אור ירוק למהלך. במקרה הזה קשה לדבר על "תמורה" חד-משמעית שרמ"י קיבלה בזכות ההסכמה, אך גורמים ברשות תיארו ל"כלכליסט" כי יש נכונות להגיע להסכמות בינם לבין משרד התחבורה והעירייה בסוגיות שונות שעל הפרק, כמו קידום של מאות יחידות דיור בשדה דב ופינוי שדה התעופה בהרצליה.
ממשרד התחבורה נמסר: "עם כניסת השרה לתפקיד ובהנחייתה החלו גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בראשות מנכ"לית המשרד, להאיץ את עבודת המטה ולקדם את ההסכמות הנדרשות כדי שהתחנה, אשר מהווה מפגע עבור תושבות ותושבי דרום תל אביב, תפונה. במסגרת ההסכמות יועברו האוטובוסים למתחמים חלופיים, ומשם ימשיכו לפעול ולשרת את תושבות ותושבי העיר והנוסעות והנוסעים בכללותם".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מסרה: "מהיום הראשון שלי במשרד התחבורה האצתי יחד עם הצוות המקצועי ועם מנכ"לית המשרד את העבודה על פינוי התחנה המרכזית בתל אביב. בעבודה מאומצת של הצוות הגענו להסכמות גם עם עיריית תל אביב, גם עם מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון וגם עם חברת נצבא, והיום אני גאה ושמחה לבשר שהתחנה המרכזית בתל אביב תפונה.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
(אביגיל עוזי)
"זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל המפגע הזה שהוא גם סביבתי, גם בריאותי וגם תחבורתי במידה לא מבוטלת יפונה ממקומו. אז תודה רבה לכל אלה שכל כך התאמצו בשביל לעשות את הדבר הנכון הזה, וממש בזמן הנראה לעין אנחנו נראה מקומות חלופיים, יותר אוטובוסים חשמליים, שירות יותר טוב, ופחות התחנה המרכזית המזהמת של תל אביב".