סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

טֶר ארמֶה מסמנת מטרות בהתחדשות העירונית: "להפוך את הפריפריה למרכז"

כמי שמתמחה בבניית גשרים ומחלפים, הקמת תחנות רכבת, מבני ציבור ויצירת פתרונות מיגון לצבאות זרים, היכולות של חברת טר ארמה הן נחלתן של מעט מאוד יזמי נדל"ן בישראל, אם בכלל. מנכ"ל טר ארמה יזום ובינוי אינג' אלון שחף: "נשמח לעשות דברים גדולים בהתחדשות עירונית, אבל זה תלוי במדינה"

השנה היא 2007. תנועת חמאס משתלטת על רצועת עזה בהפיכה אלימה. קבוצת טר ארמה, המתמחה בייצור אמצעי מיגון והנדסה ובהקמת תשתיות תחבורה, זוכה במכרז של חברת עמיגור למיגון 400 בתים בעוטף עזה. זו למעשה הפעם הראשונה שאנשי החברה, מהנדסים המורגלים בתכנון גשרים, מנהרות ומחלפים ועובדים בעיקר מול מוסדות ציבוריים וגופי ביטחון, נפגשו עם לקוחות "רגילים" – משקי בית, הורים וילדים – והוכנסו פנימה לתוך ביתם.
2 צפייה בגלריה
להפוך את הפריפריה למרכז
להפוך את הפריפריה למרכז
להפוך את הפריפריה למרכז
(יח"צ טר ארמה)
"הפרויקט הזה האיר את עינינו", אומר אלון שחף, "הרחבנו ממ"דים ושדרגנו מתחמי מחיה של דיירים – התחדשות עירונית לכל דבר אבל בלי כל ההטבות של תמ"א 38 – והכל התבצע נהדר והסתיים בתוך שנה. אז היה לנו ברור שהשלב הבא הוא להביא את כל הניסיון הייחודי שיש לחברה בעולמות התשתיות והתעשייה ולמנף אותו לטובת פרויקטים בשוק המגורים". כיום, כשמאחורי טר ארמה שורה מרשימה של מיזמי התחדשות עירונית מוצלחים, שאת כולם יזמה והקימה בעצמה, נראה כי ההחלטה האסטרטגית ההיא הוכיחה את עצמה.
טר ארמה (Terre Armèe – אדמה משוריינת בצרפתית), הוקמה ב-1974 ומבצעת מאז עבודות בנייה בתחומי ההנדסה האזרחית בכל רחבי הארץ. הקבוצה, המנוהלת על ידי אינג' רועי נגרי, בנו של מקים החברה אינג' ירמיהו נגרי ז"ל , נהנית מסיווג קבלני ג'-5 בלתי-מוגבל במגוון סוגי עבודות, לרבות בנייה של מוסדות ציבור, כבישים וגשרים. כיום עובדים בה כ-80 מהנדסים בעלי התמחויות שונות.
הקבוצה כוללת שלוש חברות בנות, המתמקדות בתחומי פעילות שונים: טר ארמה תשתיות – חברה המתמחה בבניית תשתיות תחבורה בעלות מאפיינים הנדסיים מורכבים כגון תחנות רכבת, מנהרות, חניונים תת-קרקעיים, גשרים ומחלפים; טר ארמה תעשיות – חברה המתמחה בתכנון, ייצור ובנייה של פתרונות מיגון ואקוסטיקה וכן של קירות תומכים בשיטת הקרקע המשוריינת; וטר ארמה ייזום ובינוי – חברה יזמית וקבלנית שהוקמה ב-2014, המתמחה בייזום נדל"ן, בנייה למגורים ופרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38 ופינוי-בינוי.
על לקוחות החברה נמנים כמה מהגופים הגדולים במשק, בהם נתיבי ישראל, רכבת ישראל ונתיבי אילון; גופים ממשלתיים כגון משרד הבינוי והשיכון ומשרד הביטחון; ואפילו צבאות זרים, בהם נאט"ו. בין הפרויקטים של טר ארמה בולטים תכנון ובניית גשר הרכבת מס 10 בקו ת"א ירושלים מעל עמק הארזים בכניסה לירושלים, בניית תחנת מרכזית לב המפרץ בחיפה, בניית גשרי הכניסה הדרומיים לנמל חיפה ובניית כביש השיקוע ביציאה ממנהרות הכרמל, גשר המקטעים בצומת גלילות ומתחם התת קרקעי והחניונים במתחם שרונה ת"א ועוד.
2 צפייה בגלריה
חברת טר ארמה  – מתמחה בבניית תשתיות תחבורה
חברת טר ארמה  – מתמחה בבניית תשתיות תחבורה
חברת טר ארמה – מתמחה בבניית תשתיות תחבורה
(יח"צ טר ארמה)
הולכים על גדול
יכולותיה ההנדסיות הייחודיות של החברה הופכות אותה לשחקן ייחודי בנוף ההתחדשות העירונית, ולא בכדי היא בוחרת לעצמה פרויקטים מאתגרים למדי: "כבר כשנכנסנו לתחום ההתחדשות העירונית, אמנם עשינו את זה עקב בצד אגודל והתחלנו עם פרויקטים של תמ"א 38 חיזוק, אבל כיאה לחברה שלנו, הלכנו על פרויקטים גדולים, של 100 יחידות דיור בפרויקט אחד", מספר שחף. "מאוחר יותר התחלנו לבצע פרויקטים של תמ"א 38/2 וכיום אנחנו מתמקדים בפינוי-בינוי מתחמי.
"במהלך השנים העצמאות שלנו בתהליך גדלה, כשהבנו שאנחנו יכולים לבצע את הדברים בעצמנו על הצד הטוב יותר. כך למשל בתחילת הדרך נהגנו לשלב קבלנים חיצוניים בפרויקטים שלנו, אבל כחברה של מהנדסים, עד מהרה ראינו שהם לא עומדים בסטנדרטים המחמירים שלנו ובבקרות האיכות שערכנו. לכן הוצאנו אותם די מהר ומאז הקבוצה בונה את כל הפרויקטים שלה בכוחות עצמה, עם אגף הביצוע שלה שכולל מנהלי עבודה מנוסים, פועלים מיומנים וציוד כבד.
לטר ארמה יש כיום מספר פרויקטים של הריסה ובנייה-מחדש בשלבי ביצוע, בהם מיזמי הריסה ובנייה ברמת גן, הרצליה ותל אביב. כמו כן, מקדמת כיום טר ארמה שינויי תב"ע בהרצליה וברמת גן כחלק ממיזמי פינוי-בינוי עתידיים גדולים.
שותפים למשימה
לאחר שהפכה בתוך שנים ספורות מחברה שכלל לא עסקה בתחום הייזום והבנייה למגורים לאחת החברות הבולטות בשוק ההתחדשות העירונית, בטר ארמה מבקשים כעת להגדיל את המיקוד בתחום הזה בשנים הקרובות. מבחינתם, מדובר קודם כל בשליחות חברתית: "בעינינו התחדשות עירונית, ולא רק באזורי הביקוש אלא גם בפריפריה, היא משימה לאומית", אומר שחף. "נותר רק לקוות שהמדינה תשתמש בכל ארגז הכלים העומד לרשותה, לרבות הטבות מס והגדלת זכויות ליזמים, כדי שנוכל להגיע למצב שבו לפרויקטים כאלה תהיה כדאיות כלכלית.
"לשם כך, בעינינו, חייבים לשנות את הגישה והתפישה המונחת בבסיס ההתחדשות העירונית: במקום לדבר על קירוב הפריפריה למרכז, צריך להפוך אותה למרכז בפני עצמו. את זה עושים באמצעות בניית תשתית חזקה של חינוך, תעסוקה ותחבורה, לצד חידוש של בנייני מגורים. את מה שיש לטר ארמה לתרום למאמץ הזה – אנחנו נביא לשם".