סגור

״בקורונה ארגונים הבינו שצריך להיות אג׳יליים וללמוד מהר תוך כדי עבודה״

מעבר לטכנולוגיה חדשה בארגון יכול לייעל את העבודה ולשפר את השירות ללקוחות, אבל גם מעלה גם לא מעט שאלות: האם העלויות יזנקו? האם יהיו קשיים רגולטוריים? ליר שיף מ- TeraSky ושושי ליבוביץ מ-VMware עושים סדר

לפני פחות משנה, בשיא משבר הקורונה, חברה גלובלית גדולה בתחום הקניות ביצעה רכישות של כמה חברות. עד כאן, תרחיש די רגיל, אלא שאותה חברה ניצבה בפני אתגר: היא הייתה צריכה לאחד כמה דאטה סנטרים שנמצאים במרחק רב אחד מהשני, במוקדים שונים בעולם. כולם כמובן תקינים ועובדים, אבל לכל אחד מצב שונה מבחינת ותק, היקף המידע שיש בו ומצב התחזוקה. גם היום, כשניתן כבר לטוס ליעדים שונים מסביב לעולם, לא פשוט לתזז צוותים של חברת-האם ממדינה למדינה. אבל גם בעולם שאחרי הקורונה, כשהשמיים יהיו מלאים טיסות, אין שום סיבה לפזר את הידע וההון הדיגיטלי החדש שנרכש.
אז מה עשתה אותה חברה, שלא הצליחה לשלוח את אנשיה לכל הדאטה סנטרס ברחבי העולם? איחדה את כולם מרחוק באמצעות AWS, בתהליך שלקח פחות מחודשיים לכל אחד מהסנטרים. היום הכל מתופעל במקום מרוכז אחד, כאשר הרחבה וצמצום של כוח המחשוב, בעקבות תהליכי המיזוג של החברות, נעשה בלחיצת כפתור.
"בשנת הקורונה, ארגונים הבינו שהם צריכים לעבור הרבה שינויים כאלה – וגם להיות אג'יליים, לעבוד וללמוד מהר תוך כדי עבודה", מסבירה שושי ליבוביץ, מנהלת מכירות של תחום VMware on AWS באזור MEE. "אבל לצד היתרונות הרבים, שינויים טכנולוגיים לרוב מלווים בחששות, במיוחד כשצריך לעשות את השינוי במהירות".
לשמור על רמת ההוצאות
אחד החששות העיקריים הוא העלויות. "מעבר לענן זה שינוי תרבותי חוצה חברה שמשפיעה באופן ישיר על העסק", אומר ליר שיף, VP Solution Architecture בחברת TeraSky, ״כדאי להיוועץ במומחים בעלי ניסיון בניהול והטמעת תהליכים לצד טכנולוגיה".
"ארגונים ניסו פעם לברוח מהוצאות שוטפות", מוסיפה ליבוביץ. "הם רצו לעבוד במודל של Capex, כלומר תשלום חד-פעמי שכולל פירוט כמה ועל מה בדיוק משלמים. בשנים האחרונות התפיסה השתנתה. מילת המפתח היא Opex – כלומר, תשלום על שירותים".
לדברי ליבוביץ, חיסכון אחד שרבים לא חושבים עליו, הוא באתר משני לצורכי התאוששות מאסון והמשכיות עסקית. ״ארגונים רבים בוחרים להקים אתר נוסף, משני, שיאפשר להם המשכיות עסקית כאשר האתר הראשי מושבת בגלל אסון טבע, תקלות בלתי צפויות או כל סיבה אחרת. במעבר משרתי On Premise ל-AWS, ניתן לקבל אתר התאוששות מאסון כשירות, כאשר הארגון לא צריך לשלם באופן שוטף על דברים שוטפים כמו ציוד, שרתים, רישוי, נדל״ן וכו׳, אלא רק באופן נקודתי השירות פעיל בזמן אסון״.
2 צפייה בגלריה
מעבר לענן
מעבר לענן
מעבר לענן
(shutterstock)
רגולציה סביב העולם
אצל חברות מתחומים מסורתיים כמו פיננסים, יש חששות גדולים בשל הרגולציה המחמירה. בכל מעבר לטכנולוגיה חדשה יש חובה לוודא שהם עדיין מצייתים לדרישות המדינה בכל הנוגע לאבטחת מידע: איך לשמור את המידע, כמה זמן לשמור אותו ומה מותר לשמור.
אם זה לא מספיק, בכל מדינה הרגולציה יכולה להיות שונה מאוד בכל אחד מהתחומים האלה – הן לאחסון השרתים במדינה והן לאספקת השירות ללקוחות באותה מדינה. "בכל שירות מבוסס VMware על שרתים מקומיים או בענן, אנחנו יודעים לוודא שהוא מציית לכל הרגולציות", אומרת ליבוביץ.
העובדים יסתדרו עם המעבר?
חשש גדול נוסף של ארגונים לפני מעבר לטכנולוגיות חדשות הוא הצורך להכשיר מחדש את כל העובדים על המערכות החדשות. בתיאוריה זה מקפיץ את עלות התהליך, וגם גוזל זמן יקר של העובדים. אבל אם הכלים הם אותם כלים, ורק התשתית מתחלפת, אין באמת צורך להכשיר את העובדים מחדש.
אחד השיקולים המפתיעים – אבל הנפוצים בארגונים – הוא הרצון לשמור על מערכת יחסים עם מנהל הלקוחות או אנשי התמיכה הטכנית המוכרים. "כשממשיכים לעבוד עם אותם כלים, גם אחרי שעוברים לענן פרטי או הציבורי, הקשרים האישיים נשמרים. זה מפתיע אבל אחד השיקולים בבחירה בטכנולוגיה מסוימת הוא גם האמון שנוצר עם אנשי מקצוע, והביטחון שמתקבל מהמשך העבודה עם אותם אנשים".
אחת האסטרטגיות היעילות לעבור לשרת חדש או לענן מכונה Lift and Shift, כלומר "להרים" את התשתית והאפליקציות כמו שהן, ולהניח אותן במקום אחר – או בשרת אחר. עבור העובדים המעבר חלק, כמעט לא מורגש. במקרה של VMware, במעבר לענן של AWS נשמר הקוד, שיטות העבודה ואפילו המראה והתחושה של המערכת, לדברי ליבוביץ, והמעבר כמעט לא מורגש מהבחינה הזאת ומתבצע ללא הפרעה להמשך תפעול רציף של מערכות הייצור. בכל מצב אחר, צריך לעשות Refactor ולתכנת את האפליקציות מחדש. אם נחזור לדוגמה מההתחלה, מה שלקח כחודשיים בלבד, היה יכול להימשך יותר משנה.
2 צפייה בגלריה
שינוי טכנולוגי
שינוי טכנולוגי
שינוי טכנולוגי
(shutterstock)
איך אדע מה מתאים לי?
בשלבים הראשונים של תהליך הטרנספורמציה הטכנולוגית, צריך להבין מה צורכי הארגון ואיך להתאים את המעבר לארגון ספציפית. "במעבר לטכנולוגיות חדשות, יש הבדלים באסטרטגיה ובסיכונים", מסביר שיף. "יש לנו לקוחות שנמצאים בשלב המחקר, ואנחנו עוזרים להם לגלות מה רלוונטי להם באוקיינוס החדשנות, לעשות שופינג בין כל הטכנולוגיות והסטארטאפים. אחר כך אנחנו פורטים את זה לאלמנטים ובוחרים ביחד איתם את הטכנולוגיות המתאימות. אנחנו מסבירים לארגון איפה צריך מוצרים טכנולוגיים, איפה צריך לבנות אפליקציות מחדש ואיפה מספיק שינוי בשיטות העבודה".
לדברי שיף, הרצון לדהור קדימה ולהיות בחוד החנית של הטכנולוגיה הוא מבורך, אבל צריך להתאים אותו לצרכים ספציפיים. "בענף הבנקים, הביטוח והרפואה, למשל, יש מערכות שעדיין רצות על מיינפריים. במקרים כאלה אני מסביר ללקוחות שלנו, שהמערכות האלה לא מתאימות לענן, לעומת רכיבים אחרים שלהם שכן מתאימים. לכן, צריך לתכנן באופן קפדני את התשתית העננית החדשה במודל היברידי. חלק מהאפליקציות רצות בענן הציבורי וחלקן רצות בענן הפרטי בסינרגיה מלאה, שתאפשר לארגון מצד אחד להמשיך לתפקד מצד שני לדהור קדימה״.