סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

האם התחדשות עירונית מדירה אוכלוסיות ישנות ומגדילה פערים סוציו-אקונומיים?

התחדשות עירונית נועדה בבסיסה לשדרג את רמת החיים של תושבי האזור, אולם עולות טענות כי היא באה על חשבון דיירים ותיקים שנאלצים לעזוב ולא לשוב. עו"ד גיא יקותיאל, בעלים משרד עו"ד יקותיאל ושות' מאמין בהתחדשות עירונית וטוען "זה העתיד שלנו ושל ילדינו".


התחדשות עירונית מהווה מנוף לשיפור חייהם של תושבי האזור, מבחינה כלכלית, חברתית, חינוכית, הטבת השירותים הציבוריים ועוד. קל לראות זאת בשכונות בפריפריה או שכונות ישנות ברחבי הארץ שעוברות התחדשות עירונית – שם ניכרת השקעה מחודשת מצד הרשויות בתשתיות, בתחבורה ציבורית, בשירותי מסחר, גנים ובתי ספר חדשים וכו'. לא רק שרמת החיים עולה, אלא גם משפחה שעוברת פינוי בינוי מרוויחה היום מינימום מיליון שקלים (פטורים ממס) וזו בהחלט התחלה כלכלית נפלאה לעתיד.
אם זאת, עולות לא אחת טענות שהתחדשות עירונית היא קטליזטור להגדלת הפערים והדרת אוכלוסייה ישנה. הסיבה היא שלאזור מגיעות אוכלוסיות חדשות, בעלות מעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, וזאת בעקבות עליית מחירי הדיור בשכונה המתחדשת.
עו"ד גיא יקותיאל, בעלים משרד עו"ד יקותיאל ושות' המתמחה בהתחדשות עירונית, מסביר כי היום קיימות דרכים לשמור על זכויות הדיירים ולעודד אותם לחזור לפרויקט בסיומו, ולא לעזוב לשכונות אחרות.
למשל, דואגים שהיזם ישלם לבעלי דירות דמי ניהול עתידיים של הבניין שיהיו גבוהים יותר מעלות ועד הבניין המשולם כיום, זאת באמצעות קרן תחזוקה שיכולה לשלם עד 10 שנים קדימה. דוגמה נוספת היא לוודא כי המפרט הטכני של הדירה יהיה ברמה גבוהה ככל הניתן, כדי שדיירים לא ייאלצו להוציא כספים נוספים לשדרוגים. קיימים גם חוקים לטובת קשישים כמו קבלת שווי הדירה בכסף, זכויות בבתי אבות, לחייב את היזם לרכוש להם דירה ועוד.
אם גם אתם סקרנים לדעת האם בתור דיירים תוכלו להרשות לעצמכם להתגורר בבית מחודש לאחר התחדשות עירונית – צפו בכתבה הבאה.