סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

קיבלתם דרישה לתשלום היטל השבחה ? אל תמהרו לשלם!

לא מעט אנשים שמוכרים דירה או אפילו בונים תוספת לבית מופתעים לגלות שקיבלו דרישת תשלום היטל השבחה. תמר אברהם – שמאית מקרקעין ומשפטנית, אומרת שאין סיבה להילחץ ומסבירה כיצד תוכלו להקטין את החיוב ולפעמים אפילו לבטלו לחלוטין.


אז מכרתם סוף סוף את הדירה, או בדיוק סיימתם לבנות תוספת לבית, ולפתע כרעם ביום בהיר נחת עליכם חיוב לתשלום היטל השבחה? אם הסכום נראה לכם מוגזם, ובצדק, אל תמהרו לשלם אותו. מסתבר שניתן וברוב המקרים רצוי מאד להגיש ערעור דרך ערוצים משפטיים מה שיכול להוביל להקטנת הסכום ואפילו לביטול מוחלט של ההיטל.
תמר אברהם, שמאית מקרקעין ומשפטנית, מסבירה כי היטלי השבחה בעצם מגיעים כתוצאה מעליית ערך הנכס, ולא רק ממכירת נכס אלא גם מתוכניות שאושרו כגון הוספת זכויות בניה, שינוי יעוד קרקע וכו'. מיד עם קבלת החיוב היא ממליצה להגיש בקשה למינוי שמאי מכריע, הממונה מטעם משרד המשפטים, ולדרוש הפחתה בסכום. לאחר הליך משפטי תתקבל ההכרעה על גובה ההיטל וצדקתו, שגם לאחריה אפשר לגשת אל ועדות ערר ולשנותה.
לאחרונה ניתנה פסיקה מעניינת בסוגיית היטל השבחה, במקרה בו יזם מבקש הקלות או תוספות בניה בפרויקט של מחיר למשתכן שכתוצאה מהן משתבח שווי הנכס. ועדת ערר אחת פסקה לחייב את ההיטל על פי שווי שוק, בעוד ועדת ערר נוספת פסקה לחייב לפי שווי מחיר למשתכן. לבסוף, ההכרעה העדכנית של בית המשפט המחוזי קבעה שהשווי הסופי של היטל ההשבחה יינתן לפי מחיר למשתכן.
במקרה אחר, זוג מהמרכז מכר דירה בבניין שאושרה לו תוכנית פינוי בינוי, בסכום של 1.7 מיליון ₪. בעקבות כך קיבלו היטל השבחה בסך 240 אלף ₪ . הם הגישו ערר לשמאי מכריע בטענה להיטל בלתי סביר, והצליחו להוריד את הסכום ל-120 אלף ₪. עם הכסף שחסכו שיפרו את הנכס החדש שאותו רכשו.
אם גם אתם קיבלתם היטל השבחה במחיר לא סביר, או מתכננים למכור או להשביח נכס ורוצים לדעת מה לעשות במצב כזה, צפו בכתבה ותוכלו לחסוך המון כסף.