סגור

"בעולם הקריירה גמישות יקרה יותר מזהב: המכללה האקדמית כנרת כמודל לחינוך מותאם שוק"

המכללה האקדמית כנרת מיישמת מודל אקדמי המבוסס על 'משולש הגמישות', אשר בנוי מדעת, מיומנויות ותעסוקתיות. פרופ' דוד מנדלוביץ', נשיא המכללה האקדמית כנרת, מוביל אג'נדה חינוכית שמותאמת לצרכי הסטודנטים והשוק: "האתגר של מכללה בפריפריה הוא לשמור על הסטודנטים והסטודנטיות ולהכין אותם לשוק העבודה של ימינו"

מוסדות אקדמיים בפריפריה עומדים בפני אתגרים רבים: עליהם להכין את הבוגרים לשוק העבודה המודרני בצורה הטובה ביותר, לצד המחויבות להעניק לכל סטודנט וסטודנטית מרחבי דעת ואת רזי המקצוע אותו בחרו ללמוד. מול אתגרים אלו, המכללה האקדמית כנרת, הממוקמת על חופי הכנרת, פיתחה עם השנים בתחומים הקרובים לסביבתה הטבעית והגיאוגרפית, כגון הנדסת תעשיות מים, ניהול תיירות ומלונאות ולימודי ארץ ישראל, לצד מגוון רחב של תחומי לימוד נוספים בהנדסה, חברה ורוח.
בחודש אוגוסט האחרון הגיע למכללה האקדמית כנרת נשיא חדש - פרופ' דוד מנדלוביץ', אשר צבר מוניטין עולמי של עשרות שנים בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. "כאשר קיבלתי את הפניה, החלטתי להצטרף - כי אם כבר להשקיע, אז להשקיע במוסדות מהסוג הזה, שנמצאים בפריפריה ויש להם פוטנציאל לעשות שינוי גדול," לדבריו.
פרופ' מנדלוביץ', אשר שימש במשך שנים סגל בכיר ופרופ' מן המניין באוניברסיטת תל אביב, ניהל בעבר את אחת מהמעבדות הגדולות בישראל, בתחום האלקטרו-אופטיקה, פירסם מאות מאמרים מדעיים ומיסחר מאות פטנטים, הקים וניהל חברות שנמכרו לחברות גלובליות. החברה שהוא ניהל עד היום, קורפוטוניקס, נמכרה לסמסונג ופיתחה טכנולוגיה מהפכנית: "הקמנו אותה לפני 12 שנים, יחד עם סטודנטים שלי ושותפים, מתוך גישה חדשה לגבי פיתוח מצלמה קטנה מספיק לטלפון נייד עם איכות של מצלמה מקצועית. נכון להיום, כ-5 מיליארד מכשירים משתמשים בטכנולוגיה שלנו ולמעלה ממחצית מאוכלוסיית כדור הארץ,", אומר פרופ' מנדלוביץ' בגאווה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד מנדלוביץ', נשיא המכללה האקדמית כנרת
פרופ' דוד מנדלוביץ', נשיא המכללה האקדמית כנרת
פרופ' דוד מנדלוביץ', נשיא המכללה האקדמית כנרת
(באדיבות: המכללה האקדמית כנרת)
משולש הגמישות - הבסיס למצוינות של כנרת
הגישה של המכללה האקדמית כנרת מתבטאת בשילוב הערכים שמנדלוביץ' מכנה 'משולש הגמישות': "הקודקוד הראשון הוא דעת. זו ליבת המקצוע, בין אם מדובר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, ניהול תיירות ומלונאות, ניהול משאבי אנוש וכל מה שביניהם", לדבריו.
הקודקוד השני של המשולש הוא מיומנות. "יש לבחור את המיומנויות שמשלימות את הדעת, משום שבעולם של ימינו, דעת בלבד אינה מספיקה – חובה להחזיק במיומנויות נדרשות נוספות".
הקודקוד השלישי במשולש הוא תעסוקתיות, המתבטא ביוזמות השמה ויצירת ניסיון רלוונטי עבור הסטודנטים.
האתגר הייחודי של הפריפריה דורש התאמה אישית
הגמישות היא לא רק אידיאל פדגוגי, אלא הכרח מעשי במוסד הממוקם בפריפריה. "צריך לאפשר לסטודנט גמישות, במיוחד במיקום של המכללה האקדמית כנרת", מסביר מנדלוביץ'. "בניגוד למוסדות במרכז הארץ, במכללה האקדמית כנרת, מי שיעזוב כנראה לא ילמד לתואר אקדמי, בעקבות מיעוט האופציות האקדמיות בסביבה. לכן, אנחנו צריכים לדאוג שהסטודנטים יסיימו את הלימודים אצלנו, ובהתאם פועלים לבנות מסלול שמתאים להם בצורה הכי טובה".
כבר בשלב הייעוץ, מעיד פרופ' מנדלוביץ', "אנחנו מתאימים לכל מועמד את מסלול הלימודים הנכון. מי שמתקשה להחליט - למשל, מתעניין בהנדסה אבל לא יודע איזו, או מתעניין במדעי החברה אבל לא בחר מסלול - המכללה מאפשרת לו להתחיל ובסוף שנה א' לבחור במסלול המתאים לו". הגישה הגמישה מתחשבת גם בקצב הלמידה: "מי שמוכשר יוכל לסיים יותר מוקדם את התואר, בעוד שמי שיותר איטי, יכול לפרוס את הלימודים ליותר שנים". לדבריו, "גמישות יקרה יותר מזהב במקרה של בניית קריירה".
קמפוס מאוזן, מודעות לתעסוקתיות והקניית מיומנויות חיוניות ומגוונות
כשפרופ' מנדלוביץ' הגיע למכללה האקדמית כנרת, הוא גילה מוסד מאוזן בהיבטים רבים ומגוונים. "ראשית, יש למכללה שתי רגליים, רגל אחת במדעי הרוח והחברה - פסיכולוגיה, לימודי ארץ ישראל, מדעי ההתנהגות ועוד, ורגל שניה בהנדסה - תוכנה, חומרה, מים, אזרחית".
איזון נוסף מתקיים בתמהיל הסטודנטים והסטודנטיות: "יש סטודנטים רבים מהחברה הערבית, חצי נשים וחצי גברים. מדובר על אחת המכללות המגוונות ביותר בישראל".
היבט נוסף שהרשים את מנדלוביץ' הוא המודעות החזקה של המכללה להיבט התעסוקתי. "המטרה של הבוגרים היא למצוא עבודה, ובמכללה האקדמית כנרת נעשים דברים נפלאים בתחום. שיעור ההשמה של הבוגרים עומד על למעלה מ-90%. בהנדסה הנתון קרוב ל-100%".
המכללה בנתה מנוע פיתוח אזורי אדיר ליצירת מקומות תעסוקה עתירי שכר וידע ולחיבור הסטודנטים לשוק בדמות מרכז החדשנות כנרת- KIC. "בוגרים רבים של לימודי הנדסה עובדים בחברות שבאו לפעול ב KIC, פועלות שם חברות סטארטאפ, פרויקטים רב-תחומיים וגם חברות מבוססות יותר". התוצאה מרשימה וייחודית, אומר פרופ' מנדלוביץ' בגאווה. "בית תעסוקתי לבוגרים שלנו, אני לא מכיר הרבה מוסדות כאלו בכל העולם".
היבט חשוב נוסף שפרופ' מנדלוביץ' זיהה ומקדם במכללה הוא דגש על הקניית מיומנויות הפורצות את גבולות לימודי המקצוע. "סטודנט שמסיים תואר בחינוך וקהילה, לומד כלי AI ושימוש במאגרי מידע, ואפילו יכולת מסוימת בתכנות, הודות למומחיות והמשאבים מהפקולטה להנדסה". מצידו השני של המטבע, "למי שלומד הנדסה ושואף להיות מנהל צוות או פרויקט, אני ממליץ לקבל מיומנויות בניהול כבר במהלך התואר".
כדי לממש את החזון, הקים מנדלוביץ' יחידה כלל-מכללתית חדשה, שאינה שייכת לאף פקולטה "ומציעה מקבצים שונים של מיומנויות: קורסים להרחבת הדעת, חשיבה ביקורתית, יסודות AI וסייבר ועוד. כל סטודנט חייב לבחור 3 מקבצים, ואני שואף שנגיע ל-5 מקבצים".
2 צפייה בגלריה
המצוינות האקדמית: יסוד בלתי נפרד בדרך להצלחה
המצוינות האקדמית: יסוד בלתי נפרד בדרך להצלחה
המצוינות האקדמית: יסוד בלתי נפרד בדרך להצלחה
(צילום: ארזביט)
ראיית העתיד: תשובה לצרכי השוק
הגישה החדשנית נובעת מהבנה עמוקה של צרכי השוק. "במשך השנים, כאשר ניהלתי גופים של מאות עובדים בהנדסה והייטק, הבנתי שהקודקוד של הדעת במשולש לא מספיק. בוגרים טריים עם ציונים טובים וכישורים חברתיים לא מספיק טובים - נתקעים בשלב מסוים. במכללה האקדמית כנרת אנחנו מנסים לספק לסטודנטים ניסיון אמיתי, כדי שיגיעו בשלים יותר לשוק העבודה".
בין היתר, המכללה פיתחה קשרים נרחבים עם מעסיקים והטמיעה שיתופי פעולה מעשיים, "כגון התנסות בחברות במסגרת קורסים מתקדמים, מפגשים עם אנשים מהתעשייה שנותנים פרויקטים אמיתיים מהשטח, ביקורים בתעשיות ופרויקטי גמר בשיתוף חברות".
המצוינות האקדמית: יסוד בלתי נפרד בדרך להצלחה
"יש למעלה מ-60 אנשי סגל בכיר קבועים במכללה, כולם פרופסורים ודוקטורים ברמה הגבוהה ביותר", מציין פרופ' מנדלוביץ'. "המכללה מובילה בתחום הנדסת מים ברמה לאומית, בו מכשירה למעלה ממחצית ממהנדסי המים בארץ. בתחום לימודי ארץ ישראל ובתחום מלונאות, המכללה נחשבת למובילה. בנוסף, המכללה האקדמית כנרת היא המוסד היחיד שמציע תואר שני בניתוח התנהגות".
אם כן, משולש הגמישות של המכללה האקדמית כנרת מציג מודל חינוכי שמשלב מצוינות אקדמית עם מענה לצרכי השוק והסטודנט. "כל אלו נותנים ערכים מוספים לסטודנטים, שהופכים את הלימודים במכללה להשקעה טובה לסטודנטים ולסטודנטיות שמגיעים אלינו", מסכם פרופ' מנדלוביץ'.