מה מלמדים כשהבינה המלאכותית כותבת קוד בעצמה?
באוניברסיטת רייכמן השיקו תוכנית לימודים חדשנית, שמשלבת יסודות מדעי המחשב עם לימודי בינה מלאכותית תיאורטיים ופרקטיים – ומתחברת ישירות לשוק העבודה העתידי
עידן חדש למדעי המחשב
במשך שנים נחשבו לימודי מדעי המחשב לנתיב הבטוח להייטק, אך עידן הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק: סטודנטים חוששים שהתעשייה תתקדם בלעדיהם, והמרצים מתמודדים עם שאלה קריטית – אילו כישורים יישארו רלוונטיים בעולם שבו גם קוד נכתב בעזרת AI ?
באוניברסיטת רייכמן, הידועה בקשר ההדוק בין אקדמיה לתעשייה, השיקו תוכנית לימודים חדשה לתואר ראשון במדעי המחשב, עם דגש משמעותי על בינה מלאכותית – הן בתכנים והן בהכשרה המעשית.
"אנחנו לא שואלים רק מה התעשייה צריכה היום", מסביר פרופ' יעקב הל-אור, דיקן בית הספר אפי ארזי למדעי המחשב, "אנחנו חושבים על מה ייתן לסטודנטים יתרון יחסי גם בעתיד, כשכלים משתנים בקצב מהיר. כולנו מבינים שאנחנו כבר בפתחה של מהפכה עצומה, מהפכת ה-AI, שמעצבת מחדש את המציאות. מקצועות ייעלמו, אחרים יתעצבו מחדש, ועלינו להכין את הסטודנטים לעולם הזה".
לדבריו, תוכנית הלימודים מתעדכנת באופן שוטף, וכבר היום כוללת קורסי ליבה בלמידת מכונה ובמדעי הנתונים, לצד קורסי בחירה מתקדמים כמו למידה עמוקה, מודלי שפה (כגון, ChatGPT) ראייה ממוחשבת, הנדסת תוכנה בעזרת כלי בינה מלאכותית, ואפילו פיתוח אפליקציות בעזרת כלי AI. ״המטרה שלנו היא לא רק להקנות ידע תיאורטי", מדגיש פרופ' הל-אור, "אלא גם לפתח מיומנויות שמאפשרות להבין, לבקר, לאפיין ולתכנן מערכות מורכבות – גם בעולם שבו הקוד נכתב בעזרת AI״.
לשלב כוחות: בינה מלאכותית עם מדעי המוח, פסיכולוגיה ורפואה
פרופ' הל-אור מאמין שבעידן הבינה המלאכותית, יש יתרון משמעותי בשילוב שבין מדעי המחשב לתחומי דעת נוספים. "בוגר מדעי המחשב עם השכלה רחבה בבינה מלאכותית יכול להשתלב כמעט בכל תחום – כשהידע שרכש מעניק לו ‘כוחות-על’. לכן הגישה שלנו ברייכמן היא לבנות מסלולים אינטרדיסציפלינריים ייחודיים".
אחד מהשילובים הבולטים הוא בין מדעי המחשב למדעי המוח. ככל שטכנולוגיות כמו למידת מכונה ו־Deep Learning מתקדמות, חוקרים מגלים יותר הקבלות בין רשתות נוירונים מלאכותיות לבין הרשתות הביולוגיות במוח. לדברי פרופ' אמיר עמדי, "אנחנו רואים כיצד כלים חישוביים תורמים להבנת תהליכים מוחיים, ובמקביל – כיצד התובנות מהביולוגיה תורמות לפיתוח מערכות AI חכמות יותר. הגבולות בין מוח למכונה מטשטשים. הבינה המלאכותית לומדת מהמוח – והמדע לומד ממנה חזרה".
ברוח זו, רייכמן מציעה תוכנית ייחודית לתואר ראשון במדעי המחשב עם חטיבה בקוגניציה וחקר המוח. זוהי תוכנית מולטי-דיסציפלינרית משותפת לבית הספר למדעי המחשב ולבית הספר לפסיכולוגיה. הסטודנטים בתוכנית לומדים, בנוסף לליבה במדעי המחשב, גם נושאים כמו רכישת שפה, זיכרון ולמידה, חשיבה יצירתית ומודעות – והבסיס המוחי של תהליכים אלו. הדגש הוא על פיתוח כלים רלוונטיים לעולמות כגון חישוב עצבי, ממשקי מוח-מכונה ו-AI ביולוגי. בוגרי המסלול יכולים להמשיך לתארים מתקדמים בתחומים כמו נוירוקוגניציה, פסיכולוגיה, או להשתלב בתעשיות החדשניות של brain-computer interfaces
שילוב נוסף ומרתק הוא מדעי המחשב עם קדם-רפואה – פתרון מושלם לסטודנטים שמתלבטים בין רפואה למדעי המחשב, או שמעוניינים לרכוש כלים טכנולוגיים לצד הכשרה לקראת לימודי רפואה.
המסלול מעניק לסטודנטים השכלה במדעי החיים ומכין אותם להמשך לימודים במסלול הארבע-שנתי לרפואה. עם סיום התואר, הם יכולים להמשיך ללימודים קליניים או להשתלב בתעשיית הביו-אינפורמטיקה והמחקר הרפואי.
מי הם הסטודנטים של רייכמן?
פרופ' הל-אור מתאר את אוכלוסיית הסטודנטים במילים הבאות: "הסטודנטים שלנו מגיעים מרקעים מגוונים – תלמידים מצטיינים מהתיכונים הריאליים, בוגרי תוכניות כמו עתידים, אלפא, נוער שוחר מדע ונבחרות סייבר, לצד חיילים משוחררים מיחידות טכנולוגיות, אבל גם סטודנטים בלי רקע במחשבים – אבל עם סקרנות, מוטיבציה, ורצון אמיתי ללמוד את התחום. בנוסף, יש גם יזמים צעירים, שרוצים להקים סטארטאפים או לפתח מוצרים חדשניים. למעשה, לסטודנטים במדעי המחשב ברייכמן יש רקורד מרשים של הצלחות. עשר חברות שהוקמו על ידי בוגרי וסגל בית הספר הפכו ליוניקורנים (חברות בשווי של מעל מיליארד דולר), ואחרות נרכשו על ידי ענקיות כמו גוגל, מיקרוסופט, אינטל, פייסבוק, אפל, סיילספורס ועוד. תוך כדי הלימודים הסטודנטים מגלים מה מסקרן אותם – ובוחרים קורסים שמכינים אותם בצורה מיטבית לקריירה במחקר, פיתוח, או יזמות".



























