סגור
מרצים ב אוניברסיטת UCLA מפגינים בתמיכה ב פרו פלסטינים
מרצים מפגינים ב-UCLA (צילום: DAVID CRANE/ AP)

המחאות הפרו פלסטיניות בקמפוסים בארה"ב זוכות לרוח גבית מהמרצים

המחאות באוניברסיטאות בארה"ב נמשכות גם השבוע אך בעוצמה נמוכה יותר, לאחר שהאוניברסיטאות גיבשו מדיניות תגובה נחרצת יותר: המאהלים בקמפוסים רבים פורקו וסטודנטים רבים נעצרו. לצד זאת, אנשי צוות ומרצים בכירים מביעים בשבוע האחרון ביקורת פומבית נגד נשיאי האוניברסיטאות ומאשימים אותם בפגיעה בחופש הביטוי

המחאות בקמפוסים באוניברסיטאות ברחבי ארה"ב ממשיכות, אך נראה שבעוצמה נמוכה יותר, בין השאר מכיוון שהאוניברסיטאות גיבשו מדיניות תגובה נחרצת יותר. כך, באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) שעמדה בלב ההתרחשויות בשבוע שעבר בעקבות התערבות המשטרה בפינוי המאהל הפרו פלסטיני ומעצר של יותר מ-200 מפגינים, הודיעו אתמול (א') כי הקמפוס ייפתח מחדש השבוע. באוניברסיטה אף הודיעו על יצירת תפקיד חדש לשמירה על הבטיחות בקמפוס. בניו יורק טיימס דווח כי לתפקיד מונה ריק בראזייל, לשעבר ראש משטרת סקרמנטו, והוא יפקח על יחידת השיטור של האוניברסיטה.
במקביל, באוניברסיטת דרום קליפורניה פירקה המשטרה בפעם השנייה את מאהל המחאה של הסטודנטים. המאהל הוקם לראשונה לפני שבועיים במרכז הקמפוס, והמשטרה נקראה לפנות אותו. במקרה זה נעצרו 93 אנשים, אך המאהל הוקם במהרה בחזרה. בפינוי האחרון לא בוצעו מעצרים. האוניברסיטה ספגה ביקורת קשה בשבועות האחרונים לאחר שביטלה נאום של סטודנטית מוסלמית בטקס הסיום, בשל הטענה לקשיים ביטחוניים.
לעומת זאת, באוניברסיטת שיקגו ממשיכים לאפשר את קיום המאהל, שהוקם כבר לפני יותר משבוע, זאת בעוד ההנהלה מקיימת דיונים חשאיים עם המארגנים על פירוקו. אם כי, לפי הדיווחים האחרונים הדיונים הגיעו למבוי סתום.
מאהל נוסף שפורק הוא באוניברסיטת ואסר בניו יורק, שם ההתקבלה הסכמה בין ההנהלה והסטודנטים ובתמורה לפירוק המאהל תעבור ההנהלה על הצעה להפסקת השקעות בחברות ביטחון ונשק. הסכמים דומים הושגו עוד קודם לכן באוניברסיטאות בראון, נורת'ווסטרן, מיניסוטה וראטגרס. ההסכם בוואסר לא מציין במפורש השקעות בישראל כפי שדרשו בתחילה המפגינים.
על אף פירוק המאהלים בקמפוסים רבים, המחאה הפרו-פלסטינית זוכה לרוח גבית הודות להצטרפות הולכת וגדלה של אנשי צוות ומרצים בכירים. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי מרצים בשנות ה-60 וה-70 לחייהם, רובם בוגרי המחאות נגד מלחמת וייטנאם, מביעים בשבוע האחרון ביקורת פומבית נגד נשיאי האוניברסיטאות ומאשימים אותם בפגיעה בחופש הביטוי. בחלק מהמקרים המרצים הבכירים מארגנים הצבעות אי אמון בנשיאים ומקדמים מחאות בכיתות, זאת על אף שהם מסתכנים בענישה מצד המעסיקים והמשטרה.
כך, מעל 700 אנשי צוות באוניברסיטת טקסס חתמו על מכתב שבו קראו להתפטרותו של הנשיא ג'יי הרצאל, זאת בטענה שהציב את הסטודנטים והצוות בסכנה מכיוון שקרא למשטרה לפנות את המחאות. בדומה, כ-40 מרצים באוניברסיטת וירג'יניה חתמו על מכתב פתוח שבו גינו את מה שהם כינו "דיכוי הפגנה לא אלימה של הסטודנטים שלנו". במהלך פיזור ההפגנה הזו ריססו השוטרים גז מדמיע ועצרו 25 מפגינים. ואילו באוניברסיטת קולומביה, שעמדה בלב הסערה בשבועות האחרונים, קרא איגוד המרצים לקיום הצבעת אי אמון בנשיאה ובדירקטוריון, זאת בשל ההחלטה לערב את המשטרה. "היעדר תום לב במו"מ בשילוב עם התעלמות מהצוות וסגירת הקמפוס גרמו לנזק בלתי הפיך באמון שלו בהנהלה", מסר מרסל אגוארוס, מרצה לאסטרונומיה בקולומביה.
אולם, בשלב זה הלחץ המתגבר לא משפיע על נשיא אוניברסיטת פלורידה בן סאסי, שהכריז כי הוא מסרב לשאת ולתת עם המוחים. "אנחנו פשוט לא נכנסים למו"מ עם האנשים שצועקים הכי חזק. אני לא מבין את ההיגיון בזה", אמר בריאיון ל-CNN. "הרבה אוניברסיטאות נתנו את מרבית תשומת הלב לקבוצות הכועסות ביותר אך הקטנות ביותר. אנחנו לא מתכוונים לעשות את זה פה", הוסיף סאסי, לשעבר סנטור של המפלגה הרפובליקנית. הוא המשיך והסביר כי אף שהוא חסיד גדול של חופש הביטוי, אין בכוונתו לאפשר השתלטות על האוניברסיטה: "אנשים לא יכולים לירוק על שוטרים. הם לא יכולים להתבצר בבניינים. הם לא יכולים לשבש טקסי סיום. לא נאפשר הפגנות בפנים".