סגור
BMW ב.מ.וו ויז'ן נויה קלאס רכב חשמלי תערוכת הרכב מינכן 4.9.23
BMW ב.מ.וו ויז'ן נויה קלאס, רכב חשמלי תערוכת הרכב מינכן. הממשל הודיע לחברה כי נמצאו חלקים שיוצרו בכפייה (צילום: EPA/RONALD WITTEK)

פולקסווגן, יגואר וב.מ.וו: דו"ח של הממשל האמריקאי קובע שחלקי מכוניות מיוצרים בסין בכפייה

לפי הדו"ח, גם ילדים הם חלק מפועלי הכפייה המייצרים רכיבים שמגיעים לרכבים של יצרניות מערביות גדולות. הממשל כבר הודיע לב.מ.וו ארה"ב שתידרש לזמן כ-8,000 לקוחות כדי לפרק ממכוניותיהם חלקים שהגיעו מסין 

חלקי רכב אשר מיוצרים בסין ומסופקים ליצרני רכב מערביים גדולים יוצרו באמצעות פועלי כפייה, חלקם ילדים, כך עולה מדו"ח רשמי שמפרסם הממשל האמריקאי.
העיתוי לפרסום הדו"ח אינו מפתיע: הממשל האמריקאי מנהל זה חודשים מלחמה נגד יצרני רכב אשר מייצרים מכוניות בסין, אך לדו"ח שהוגש השבוע לסנאט האמריקאי כבר יש תוצאות: הממשל האמריקאי הודיע לב.מ.וו ארה"ב כי תידרש לזמן כ 8,000 לקוחות שרכשו מכוניות מיני כדי לפרק ממכוניותיהם חלקים שנשלחו ליצרנית הרכב הגרמנית מסין, לאחר שלכאורה יוצרו בעבודת כפייה על ידי ילדים.
נושא עבודות הכפייה בסין, הנעשות בדרך כלל באמצעות אויגורים, נחקר בעבר על ידי גורמים פדראליים, אך עד כה לא הוגש דו"ח מסודר אשר נוגע ספציפית ליצרני הרכב הגדולים. הדו"ח החדש שהתפרסם השבוע קובע כי ב.מ.וו, פולקסווגן וגם JLR, החברה האם של יגואר ולנד רובר ככל הנראה התקינו ברכביהן חלקים שיוצרו באמצעות עבודת כפייה.
על פי עיקרי הדו"ח, בשנת 2022 החל הממשל האמריקאי בחקירה של שרשראות האספקה של יצרני רכב מערביים המשווקים מכוניות בארה"ב בחשד לשימוש בעובדיה כפייה אויגורים (מוסלמים אשר נחשבים בסין מיעוט אתני). על פי עיקרי הדו"ח יחסם של שלטונות סין לאויגורים נחשב כ"ניסיון לג'נוסייד" הכולל בין היתר הפחתה שיטתית של שיעורי ילודה, הגבלת חופש דת ומעצר של מעל מיליון תושבים ומשלוח למרכזי חינוך מחדש. ב-2022 פנתה וועדה מטעם הממשל האמריקאי ליצרני רכב המשווקים מכוניות בארה"ב בדרישה לבדוק את היקף מעורבותם של פועלי כפייה בשרשראות האספקה של יצרני הרכב ונענתה במקרים רבים כי ליצרני הרכב אין יכולת לעקוב אחר שרשראות האספקה שלהם בסין וכי היצרניות מסתמכות בעצמן על דיווחים של ספקי החלפים שלהן, שהם בעצמם מערביים אשר רוכשים רכבים מסין. ואולם, בדיקה שערך הממשל האמריקאי חשפה כי רכיבים רבים מגיעים ממחוז שינג'יאנג ומיוצרים במה שמוגדר על ידי הממשל הסיני כ"סיוע צימוד" או "שדרוג עוני" שהם שמות של תוכניות עבודה כפויה בהן נוקט הממשל הסיני.
על פי עיקר הממצאים שהציגה הוועדה, ספקי חלפים בסין נקטו בשיטות שנועדו להסוות מיצרני הרכב מצבים בהם פועלים הועסקו בעבודה כפויה, למשל מצבים בהם משלחות מטעם יצרני הרכב ביקרו במפעלים של חלפים ונשלחו במיוחד למפעלים "נקיים מעבודת כפייה". בנוסף, יצרני רכב שנחקרו על ידי הוועדה ציינו כי הממשל הסיני הטיל עליהם מגבלות שנועדו למנוע עריכת ביקורות מהימנות, לדוגמה דרישה שלא לקיים ביקורי פתע במפעלים אלא להודיע על ביקורים מראש. ועם זאת, לפי הדו"ח למרות מאמצי הממשל הסיני התגלו מספר מקרים בהם חלקי חילוף שהותקנו במכוניות מערביות יוצרו בסין בעבודת כפייה. כך, יצרנית החלפים LEAR הודיעה לדוגמה לפולקסווגן, יגואר וב.מ.וו כי איתרה חלקים שיוצרו לכאורה בעבודת כפייה.
בנוסף קובע הדו"ח כי קיים סיכון שפועלי כפייה יצרו גם רכיבים עבור החטיבה הסינית של פולקסווגן. לפי הדו"ח פולקסווגן גרמניה התבקשה על ידי הממשל האמריקאי לבדוק האם במפעליה בשינג'יאנג מועסקים פועלי כפייה. החברה הודיעה כי מתוך 197 עובדי המפעל 47 משתייכים לקבוצות מיעוט וכי תנאי העבודה הולמים, אך כי פולקסווגן גרמניה אינה שולטת במידה מלאה בחטיבה הסינית שנמצאת בבעלות משותפת עם הממשל הסיני. פולקסווגן התבססה על דו"ח של חברה חיצונית מגרמניה שלפי לשון המסמכים האמריקאים "זכה לביקורות מארגוני זכויות אדם". פולקסווגן סירבה למסור את ממצאי הדו"ח לממשל האמריקאי.