סגור
מנכ"ל רשות שדות התעופה הנכנס עופר מלכה ושרת התחבורה מירי רגב
עופר מלכה (מימין) ומירי רגב. ועדת האיתור נתנה פרשנות מקילה לגודל התקציבים שמלכה ניהל (צילום: דוברות משרד התחבורה, ענר גרין, יואב דודקביץ)

רגב נלחמת על מלכה, ורשות שדות התעופה בלי מנכ"ל

שרת התחבורה מירי רגב ניסתה למנות את מקורבה עופר מלכה למנכ"ל רשות שדות התעופה במקום המנכ"ל שהדיחה. המינוי נכשל עקב אי עמידה בתנאי סף, אך רגב עדיין נמנעת מלהגיש את שני המועמדים האחרים לתפקיד. בינתיים, לרשות אין מנכ"ל כבר למעלה משנה 

אחד המהלכים הראשונים שמירי רגב עשתה עם כניסתה לתפקיד החדש־ישן של שרת התחבורה היה להדיח את מנכ"ל רשות שדות התעופה, אלוף במיל' חגי טופולנסקי. לא היה שם שום דבר מקצועי, טופולנסקי פשוט היה מינוי של השרה הקודמת מרב מיכאלי וזו הייתה סיבה מספיק טובה להזיז אותו מתפקידו. מהלך ההדחה נחשף ב"כלכליסט". אבל הדחה היא תמיד רק חצי־מהלך, כאשר החצי השני הוא כמובן מינוי המחליף.
אלא שמאז שהודח, בפברואר 2023, רשות שדות התעופה מתנהלת ללא מנכ"ל באחת התקופות המאתגרות שידעה. המינוי שביקשה רגב למנכ"ל — מקורבה עופר מלכה — נפסל לפני שלושה חודשים. בעוד ועדת האיתור יצאה לסבב נוסף ומצאה שני מועמדים נוספים מתאימים, משרד התחבורה עד כה נמנעה מלקדם אותם לתפקיד.
לאחר הדחתו של טופולנסקי, הוקמה ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש לרשות שדות התעופה. חברי הוועדה היו סמנכ"ל משאבי האנוש במשרד התחבורה ניסים מזרחי, ד"ר אורית רישפי־לביא שהיא פעילה חברתית שעוסקת בשוויון מגדרי והתמודדה לאחרונה לראשות עיריית הרצליה ודורון שורר, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה והממונה על שוק ההון. באוגוסט 2023 פורסמה מודעה הקוראת לכל מי שמעוניין להגיש מועמדות לתפקיד הנחשק, שמנהל את אחד מהגופים החזקים במשק, ובספטמבר הסתיימה תקופת ההגשה.

1 צפייה בגלריה
המשנה למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן
המשנה למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. התאמה גבולית לתפקיד
(צילום: יואב דודקביץ)

להפתעת חברי הוועדה, לתפקיד הבכיר הוגשו 33 מועמדויות – מתוכן רק 18 היו תקינות, כאשר חלק מההגשות הלא־תקינות היו כל כך חריגות (אחד המועמדים היה חשמלאי שניסה את מזלו ואחר הגיש את הטפסים הממוחשבים בכתב יד), עד שאלו העלו חשד בקרב חברי הוועדה כי מדובר בהגשות פיקטיביות. מתוך 18 ההגשות התקינות, רק כחצי עמדו בכלל בתנאי הסף לתפקיד.
אחד המועמדים לתפקיד היה עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר בקדנציה הקודמת של רגב ומקורבה בהווה, שהתפטר מדירקטוריון רשות שדות התעופה על מנת להתמודד. עם היוודע כי מלכה מתמודד על התפקיד פורסמו כתבות, בין השאר ב"כלכליסט", על כך שמדובר במינוי שרגב מכוונת אליו, ובחלקן נרמז כי מדובר במכרז תפור וכי מלכה לא עומד בתנאי סף לתפקיד, שנוגע לניסיון. שורר, אחד מחברי הוועדה, הציע לפתוח שוב את פרסום המכרז כדי להימנע ממצב "שמתקיים הליך שסופו ידוע מראש" – אך שני חברי הוועדה האחרים דחו את בקשתו.
הפרסומים על כך שמלכה לא עומד בתנאי הסף ומקורב לשרה רגב גרמו לחברי הוועדה לבחון את מועמדותו ביתר שאת. דרישות הניסיון במכרז דורשות את אחד מהשניים: ניסיון של חמש שנים בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעות, כאשר הדרישה היא ניהול כספים של כ־500 מיליון שקל בשנה ו־500 עובדים; לחילופין נדרש ניסיון בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים. מלכה הציג לוועדה כי הוא עומד בשני הקריטריונים, מפני שעמד בראש החברה הכלכלית של עיריית חדרה והיה מנכ"ל משרד התחבורה, וכן מפני ששימש בתפקידים בכירים בשירות הציבורי – מנכ"ל משרד התחבורה ותפקיד בכיר במוסד. עם זאת, הוועדה מצאה כי התקציבים שמלכה ניהל בחברה הכלכלית של עיריית חדרה עומדים על עשרות מיליונים בלבד, וכי מלכה "ניפח" את המספרים באמצעות צירוף התקציבים של כל עיריית חדרה – שהוא מעולם לא עמד בראשה. חבר הוועדה מזרחי הציע "לפרש כקלה ולא כחמורה" את היקף התקציבים שמלכה ניהל, אך בסופו של דבר הוחלט כי מלכה לא עומד בתנאי הסף של הניסיון העסקי ורק בזה הציבורי. למרות זאת, רוב חברי הוועדה דירגו את מלכה ראשון מבין כלל המועמדים.
לאחר שהוחלט להמליץ על מלכה לתפקיד התקיימה ב־2 בפברואר 2024 שיחה בין חברי הוועדה, ביחד עם היועצת המשפטית של משרד התחבורה עו"ד יעל כהן, על הזיקה האישית של מלכה לשרה. עו"ד כהן הגנה על מועמדותו של מלכה, התייחסה להצהרתו שקובעת כי יש לו קשר מקצועי עם השרה רגב, "קשר של מי שעבד איתה בעבר בלבד", וציינה כי "הזיקה שעליה הצהיר המועמד היא זיקה שנובעת מקשרי העבודה בתקופת כהונתו כמנכ"ל משרד התחבורה, שהסתיימה לפני כשנתיים וחצי". עוד היא ציטטה את החלטת ועדת המינויים ברשות החברות הממשלתיות שמינתה אותו לתפקיד חבר במועצת רשות שדות התעופה, שם צוין כי מדובר ב"זיקה אישית ברמה הנמוכה כשלצידה כישורים מיוחדים שיש בהם כדי להתגבר על הזיקה".
לעומת זאת, מתחקיר "המקור" של רביב דרוקר עולה כי מלכה הוא אחד האנשים הקרובים ביותר לרגב, למרות הכחשותיו. בתחקיר הוצגו, בין השאר, הצעות שהעלה מלכה בפני רגב, בהן להעניש את קיבוץ בארי ולפגוע בו כלכלית, מאחר שכמה מתושביו לא הסכימו ששרת התחבורה ופמלייתה יבקרו בו אחרי 7.10.
בסופו של דבר, למרות שמלכה דורג ראשון הוחלט בוועדה לצאת לסבב גיוסים נוסף. וזאת עקב היעדרן של נשים ואוכלוסיות גיוון בקרב המועמדים. גם לאחר הסבב הנוסף מלכה דורג ראשון, אך לשמו נוספו שני מועמדים שדורגו במקום השני והשלישי, שהוגדרו כ"כשירים שניים". כלומר, שניתן להגיש אותם למשרה אם מועמדותו של מלכה נפסלת. בחודש שעבר נפסלה מועמדותו של מלכה בוועדת המינויים של רשות החברות הממשלתיות בראשות מ"מ ראש הוועדה, השופטת בדימוס שולמית דותן, בטענה כי מלכה לא עומד בתנאי הסף. במקרה הזה מלכה נפסל כי לא עמד בתנאי הסף של בכיר בשירות הציבורי: הוועדה בחנה את ניסיונו שלו במוסד, ומצאה כי התפקיד אותו ביצע לא כלל ניהול של מספיק אנשים ומספיק תקציבים כדי להיחשב "תפקיד בכיר". מלכה ורגב שקלו עד לאחרונה לערער על הקביעה הזו. למרות פסילת מלכה, רגב נמנעת מלהגיש את שני המועמדים האחרים לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה.
כניסתה של רגב לתפקיד לפני כשנה וחצי יצרה גל עזיבות והדחות במשרד התחבורה ובגופים הכפופים לו. בין אלו שסיימו את כהונתם מוקדם מהתכנון ניתן לציין את מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר, ראש האגף לתכנון תחבורתי שי קדם, מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית רן שדמי, היו"ר והמנכ"ל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אבי נאור וארז קיטה, ואחרים נוספים. בכיוון ההפוך רגב ניסתה – ובחלק מהמקרים הצליחה – להכניס לתפקידי מפתח אנשים שההתאמה שלהם לתפקיד גבולית, בהם את ראש המטה שלה לשעבר ומארגן הליכודיאדה משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה, ואת עידן מועלם, נטול הניסיון בתחבורה ציבורית, לתפקיד מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית. לתפקידים אחרים שובצו אנשים המזוהים עם הליכוד ובמקרים אחרים תקנים נותרו ריקים למשך תקופה ארוכה.
מעופר מלכה נמסר: "החלטת הוועדה שגויה עובדתית ומשפטית, אך מאחר שמועמדותי לתפקיד לא אושרה על ידי הוועדה, אינני עוסק עוד בנושא".
לא נתקבלה תגובת השרה רגב עד סגירת הגיליון.