סגור
מנהיג חזבאללה חסן נסראללה ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ושר החוץ האיראני המנוח חוסיין אמיר עבדולהיאן (צילום: AFP)

זה לא ראיסי: הצינור לנסראללה נקטע עם מות שר החוץ

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן, שמת בהתרסקות עם הנשיא ראיסי, שימש צינור להעברת מסרים ישירים לחיזבאללה. מאז שהחלה המלחמה בעזה, הוא ביקר לפחות שלוש פעמים בבונקר של נסראללה 

מותם של שניים מעמודי התווך של המשטר האיראני - הנשיא אבראהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדולהיאן - לא צפוי לשבש משמעותית את המשך מדיניות הגרעין, אך הוא כן יכול ליצור עיכובים בתהליכים מסוימים ולפגוע בתיאום עם הגורמים האזוריים. שר החוץ מילא תפקיד חשוב בהעברת מסרים לחיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי ושאר ארגוני הטרור.
עם זאת, מותם של השניים לא צפוי להשפיע על המלחמה המתנהלת בעזה ובדרום לבנון. הוא כן יכול להשפיע על הזירה הפנימית באיראן עקב האתגרים הכלכליים שבפניהם היא ניצבת ושממשל ראיסי רק החריף. השפעה פוטנציאלית נוספת צפויה על מחירי הנפט. במידה שהמצב הפנימי באיראן ימשיך להתערער, זה צפוי להגביר את החששות בשוק ומכאן להביא לעליית מחירי החבית ביחד עם ידיעות על הידרדרות במצבו הבריאותי של מלך סעודיה, מהשחקניות המובילות בתעשיית הנפט העולמית.
ראיסי בן ה־64 נכנס ללשכת הנשיא באוגוסט 2021 לאחר שחודשיים קודם לכן זכה בבחירות, שאופיינו בשיעור הצבעה נמוך. ראיסי היה המועמד הנבחר של הזרם השמרני קיצוני וקודם על ידי המנהיג העליון ח'מינאי שחיפש דמות נאמנה שתייצג היטב את "ערכי המהפכה האסלאמית" לעומת נשיאים קודמים שלא אחת זוהו כלעומתיים דוגמת חסן רוחאני, מוחמד ח'תאמי ובמידה מסוימת גם מחמוד אחמדינג'אד. הבחירה בראיסי לא היתה מקרית. הוא נודע בכינויי גנאי כמו "התליין" ו"הקצב" על חלקו במהלך שנות השמונים בחיסול שיטתי של אלפי מתנגדי משטר. הדבקות בערכים הבסיסיים והבלתי מתפשרים של המהפכה האסלאמית הפכה אותו מועמד לרשת את המנהיג העליון בבוא העת.
מותו של עבדולהיאן משמעותי מבחינת יישום מדיניות החוץ האיראנית. עבדולהיאן נמנה עם הזרם השמרני והיה מקורב למשמרות המהפכה. בניגוד לקודמו ג'וואד זריף, עבדולהיאן דגל פחות בהתקרבות למערב, אלא היה חסיד של הפנייה למזרח, קרי לעבר מדינות אסיה בראשות סין.
מאז החלה המלחמה ברצועת עזה, עבדולהיאן שימש צינור להעברת מסרים באופן ישיר לנסראללה וביקר בבונקר שלו לפחות שלוש פעמים. בהיבט זה הוא מותיר חלל שמחליפו יתקשה למלא.
איראן הזדרזה להודיע על המחליפים הזמניים וייתכן שזהו איתות גם לגבי עתידה. לתפקיד שר החוץ הזמני מונה סגן שר החוץ עלי באקרי קאני, מי ששימש בשנים האחרונות כראש צוות מו"מ הגרעין. הוא נחשב מקובל על הזרם השמרני, לפחות בתקופת המעבר. סגנו הראשון של ראיסי, מוחמד מוחבר (68), ישמש מעתה הנשיא הזמני של איראן. כמו כן, הוא יהיה חלק ממועצה בת שלושה אישים, יחד עם יו"ר הפרלמנט וראש מערכת המשפט, שתארגן את הבחירות החדשות לנשיאות בתוך 50 יום, שנספרים מיום הכרזת מותו של הנשיא ראיסי.
בעבר מוחבר עמד במשך 14 שנים בראש "סטאד", קרן השקעות הקשורה למנהיג העליון, ולכן שמו נקשר לא אחת בשחיתות ובעסקאות אפלות. קרן סטאד הזו הוקמה בתחילה על בסיס רכוש שתפס השלטון האיראני בעיקר ממתנגדי המשטר, אך הלכה והתפתחה עם השנים. בשנת 2013 משרד האוצר האמריקאי הוסיף את סטאד ועוד עשרות חברות מסונפות לה לרשימת הסנקציות. בעבר פורסמו הערכות כי שווי הנכסים שלה מגיע לכ־95 מיליארד דולר. לפי דיווחים מאוקטובר 2022, מוחבר היה חלק מצוות של פקידים איראנים שביקרו במוסקבה והסכימו לספק טילי קרקע־קרקע וכטב"מים לצבא רוסיה במלחמתו נגד אוקראינה.
גילויי השמחה שהופגנו בחוגים נרחבים באיראן עם היוודע דבר מותו של ראיסי ובאו לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות הם תוצאה של הסלידה בעיקר בקרב הצעירים כלפי האיש והרקורד שלו בדיכוי החירויות. אבל לא פחות מכך, השמחה הזו הגיעה מתוך תקווה שישתנה המצב הכלכלי, אחרי שממשל ראיסי ריסק את הכלכלה. האיראנים סובלים ממשק המאופיין באינפלציה גבוהה, אבטלה גואה, מטבע שערכו נשחק בכל יום וקיצוץ בשירותים ובסובסידיות הממשלתיות בשל גירעון תקציבי מאמיר.
את המצב חלקם תולים באחד הצעדים הראשונים שביצע ראיסי, ב־2022, אז העביר רפורמה שנויה במחלוקת בתחום הסובסידיות שהביאה לעליית מחירים חדה. ראיסי השאיר מאחוריו מיליוני איראנים שנאבקים על מחייתם, והם מקווים כי הסתלקותו של "התליין" תביא להם בשורה כלכלית.