סגור
תחנת דלק סניף  ילו YELLOW
סניף yellow (צילום: גלעד קוולרציק;)

פז נקנסה ב-2.3 מיליון שקל על הפרת חוק השקיות

המשרד להגנת הסביבה קנס את בעלת yellow, סופר יודה ופרשמרקט לאחר שלא דיווחה על היקף השקיות שחילקה ללקוחותיה ולא העבירה לקרן הניקיון את כספי ההיטל, המוערכים בסכום הקנס

חברת הנפט פז הפכה בשנים האחרונות ל״קמעונאי גדול״ לפי הגדרת חוק המזון, אך לא העבירה את הדיווח על היקף השקיות שחילקה ללקוחותיה. בעקבות כך, המשרד להגנת הסביבה חייב את פז, בעלת רשת חנויות הנוחות yellow, רשת סופר יודה ורשת פרשמרקט, בהיטל שקיות בסכום כולל של כ-2.3 מיליון שקל על אי קיום חובת הדיווח ותשלום ההיטל למשרד, כנדרש מכוח חוק השקיות.
חוק השקיות נחקק כדי לעודד התנהגות צרכנית מושכלת בשימוש בשקיות באמצעות מנגנון התשלום ולהפחית את הזיהום הסביבתי הנגרם על-ידי שימוש מוגבר בשקיות חד-פעמיות. כחלק מהפעילות והביקורות השוטפות שעורך המשרד במסגרת יישום החוק, עלה כי חברת פז טרם העבירה את כלל הדיווחים לממונה במשרד על היקף השקיות שמכרה. על כן הטיל המשרד על החברה עיצום כספי בגין אי דיווח בסך כ-52 אלף שקל, שאותו שילמה החברה בחודש מאי אשתקד. אלא שלמרות הטלת העיצום הכספי, החברה עדיין לא השלימה את חובות הדיווח שלה וכן לא העבירה לקרן הניקיון את כספי ההיטל על השקיות שמסרה.
בעקבות כך, ביצע המשרד הערכה של היקף השקיות שהחברה מסרה ללקוחותיה ללא כל תמורה ממועד כניסת החברה לרשימת הקמעונאים הגדולים ועד למחצית שנת 2023, ולההערכת המשרד, מדובר בכ-2.3 מיליון שקל אשר היו אמורים להיות משולמים לטובת קרן הניקיון. חישוב זה מתבסס על אופי פעילות החברה ומספר חנויות הנוחות שברשותה, והחברה כעת נדרשת לשלם את מלוא ההיטל.
מהמשרד נמסר כי כל עוד החברה לא תתקן את הפרותיה, המשרד ישקול את המשך צעדיו, לרבות הטלת קנסות של עשרות אלפי שקלים מדי שנה, בנוסף להיטל שאותו היא נדרשת לשלם בגין השקיות שנמסרו ללקוחותיה.
החל מאמצע 2021 הוגדרה פז כחברה קמעונאית גדולה, בעקבות רכישת רשת הקמעונאות פרשמרקט. משכך, חלות עליה חובות במסגרת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. בהתאם לחוק, על החברה לגבות מלקוחותיה בחנויות הנוחות היטל בגין מסירת שקיות ולהעבירו לקרן הניקיון, ובנוסף נדרשת החברה להגיש דיווחים רבעוניים ושנתיים לממונה במשרד להגנת הסביבה בגין היקף השקיות שנמכרו. תגובת פז טרם נמסרה.