סגור

בלעדי
מבזק ללאומי? גיל שרון הגיש מועמדות לדירקטוריון הבנק

עוד הצטרפו למתמודדים מנכ"לית ישראייר לשעבר סבינה בירן, מנכ"ל ישראכרט לשעבר רון וקסלר, ואבי בזורה שכבר כיהן כדירקטור בלאומי ולא נבחר לקדנציה נוספת. לא מן הנמנע שחלק מהמתמודדים ינסו להיבחר גם לדירקטוריון הפועלים או דיסקונט 

המירוץ לדירקטוריון בנק לאומי ממשיך למשוך דמויות מפתח. ל"כלכליסט" נודע כי גיל שרון הגיש מועמדות, ואף זומן לראיון בוועדה לבחירת דירקטורים. לשרון אין רקע בנקאי, אך הוא כיהן בתפקידים בכירים בשוק התקשורת, בהם יו"ר בזק. שרון כיהן 10 שנים כמנכ"ל החברה־הבת פלאפון, עד שנת 2015 — אז עזב לטובת תפקיד מנכ"ל דסק"ש (בעלת השליטה במתחרה סלקום), מינוי שבסופו של דבר לא יצא לפועל. לאחר מכן מונה לתפקיד מנכ"ל ויו"ר גולן טלקום, שהיתה בשליטת אלקטרה מוצרי צריכה, וליווה את מכירת החברה לסלקום, ולאחר מכן כיהן במשך 3 שנים כיו"ר קבוצת בזק, תפקיד שאותו עזב בסוף השנה שעברה. בעוד כחודשיים יצטרך דירקטוריון בנק לאומי לבחור יו"ר חדש במקום שמואל בן צבי, ולא מן הנמנע כי בהנחה ששרון ייבחר כחבר דירקטוריון, הוא יהיה אחד המועמדים לתפקיד היו"ר.
מי שעוד בין אלה שהגישו מועמדות לדירקטוריון בנק לאומי הם סבינה בירן, רון וקסלר ואבי בזורה. בירן כיהנה בעבר כמנכ"לית ישראייר. לבירן יש כיום פירמה לייעוץ עסקי, והיא גם משמשת כמשקיפה מטעם הבנקים בדירקטוריון ארקיע. בתחילת השנה שמה הוזכר כמועמדת לתפקיד יו"רית ארקיע. בירן גם כיהנה בעבר כדירקטורית בבנק מזרחי טפחות.
וקסלר מגיע מהמערכת הפיננסית. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל ישראכרט, בתקופה המאתגרת ביותר של ההיפרדות מבנק הפועלים, ולפני שלוש שנים עזב את התפקיד אחרי 5.5 שנים. וקסלר, ד"ר לפילוסופיה בהשכלתו, הגיע לישראכרט מבנק הפועלים, שם כיהן כראש חטיבת האסטרטגיה. קודם לכן כיהן בכמה תפקידים בבנק הפועלים ובישראכרט. עוד בגזרת הבנקאים נמצא בזורה, שכיהן בעבר כבר כדירקטור בבנק לאומי, וכן כיהן גם כמנכ"ל חברת הפינטק Pai Pay. בשנה שעברה התמודד על קדנציה נוספת, ובאופן חריג לא נבחר שוב. זאת אחרי שחברת הייעוץ ISS, שעליה מסתמך חלק משמעותי מהמשקיעים הזרים בלאומי, המליצה לבעלי המניות של הבנק לא לבחור בו, מכיוון שכיהן כחבר בוועדת הביקורת של הבנק אף שלא היה דח"צ אלא דירקטור רגיל. מה שעוד העיב על בחירתו של בזורה היה ששימש בעבר כמנכ"ל ויו"ר חברת האשראי החוץ־בנקאי גיבוי, ולאחר עזיבתו התגלו בה כשלים, שהביאו בסופו של דבר לקריסתה.
לא פלא שהבחירות לדירקטוריון לאומי מושכות לא מעט שמות מוכרים. ראשית, ייבחר מספר גדול יחסית של דירקטורים, ארבעה, כאשר לפחות שניים מהם יהיו חדשים. בנוסף, זמן קצר לאחר האספה אמור דירקטוריון הבנק לבצע את אחת ההחלטות המהותיות שלו — לבחור מתוכו יו"ר חדש במקום בן צבי. זה אמנם נכנס לתפקידו רק בשנה שעברה, אולם בחודש יולי הוא יסיים קדנציה של תשע שנים כדירקטור בבנק, משך הזמן המקסימלי שבו אפשר לכהן כיו"ר בבנק ללא גרעין שליטה.
בשבוע שעבר נחשפו ב"כלכליסט" שמות של מועמדים נוספים לדירקטוריון הבנק: רם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר; זאב וורמברנד, לשעבר מנכ"ל קופ"ח כללית ורשת הקמעונאות מגה; ומישאל וקנין, יו"ר הדואר. כל הבכירים הללו מתחרים, כאמור, על ארבעה כיסאות בדירקטוריון הבנק, אם כי בפועל נראה כי התחרות תהיה על שני כיסאות בלבד. הסיבה לכך היא ששני דירקטורים מכהנים — דני קולר וששון אליה — מתמודדים בבחירות האלה על כהונה נוספת, וכמעט תמיד בעלי המניות מאריכים קדנציות לדירקטורים מכהנים, כך שסביר שיישארו רק שני כיסאות פנויים.
בימים אלה מתנהל תהליך לבחירת מועמדים לדירקטוריונים של בנק הפועלים ובנק דיסקונט. גם בבנק הפועלים הבחירות יהיו מעניינות, שכן בתחילת השנה הבאה צפוי היו"ר ראובן קרופיק לסיים את תפקידו. חלק מהמועמדים לדירקטוריון הגישו במקביל מועמדות ליותר מבנק אחד, כך שגם אם לא ייבחרו בלאומי, עוד ייתכן שנראה אותם בבנק הפועלים — אולי אפילו מתמודדים על תפקיד היו"ר. הוועדה לבחירת דירקטורים אף הודיעה למועמדים כי מי שמגיע לרשימה הסופית באחד הבנקים צריך לבחור אם להמשיך בו, ובמקרה שכזה יצטרכו למשוך את המועמדות מהבנק הנוסף.