סגור
מימין  ישי דוידי ו  מרעום דולפין marom dolphin
ישי דוידי, מייסד קרן פימי, וחייל שמצויד במוצרים של מרעום דולפין (צילומים: יונתן בלום אתר החברה)

בלעדי
שלושה יוצאי סיירות ייפגשו עם 150 מיליון שקל: פימי על סף שותפות במרעום דולפין

הקרן, שמוביל ישי דוידי, במו"מ מתקדם לרכישת 40%—50% מהמניות, ושליטה משותפת, בחברה מעמק יזרעאל שמייצרת ציוד צבאי אישי לחיילים. המגעים מתנהלים לפי שווי של 250—300 מיליון שקל למרעום דולפין, שהכנסותיה זינקו על רקע המלחמה בעזה  

עם רוח גבית מהמלחמה: המלחמה מול חמאס בעזה יצרה ביקוש משמעותי למוצרים של החברות הביטחוניות הישראליות, מה שמושך את תשומת הלב של המשקיעים לעוד ועוד חברות. ל"כלכליסט" נודע כי פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל, שמוביל ישי דוידי, מנהלת משא ומתקדם מאוד לרכישת 40%—50% ממניות חברת מרעום דולפין, ולשליטה משותפת בה יחד עם שלושת המייסדים.
השווי של מרעום דולפין בעסקה המתגבשת עומד על כ־250—300 מיליון שקל. לפי ההערכות, השווי הזה משקף מכפיל של 7—8 על הרווח התזרימי־תפעולי (EBITDA) של מרעום דולפין, שצמח משמעותית על רקע המלחמה בעזה.
ככל הידוע, מבנה העסקה הסופי טרם גובש. יתכן שהקרן תרכוש את המניות ישירות מידי המייסדים, ויתכן שהיא תזרים את הסכום, בחלקו או במלואו, לתוך החברה בתמורה לנתח שתקבל לידיה.
מרעום דולפין הוקמה על ידי אילן גוריון וצחי דגן באמצע שנות התשעים. כמה שנים לאחר מכן הצטרף לשניים עודד ברוש, ובתחילת שנות האלפיים הצטרף לחבורה יריב שגיא, ואז מכר צחי דגן את חלקו.
שגיא, ברוש וגוריון מחזיקים כיום במלוא מניות החברה בחלקים שווים. ככל שהעסקה מול פימי תצא לפועל, השלושה, ששירתו בסיירות קרביות בעת שירותם הצבאי (צנחנים, גולני ושריון), יקבלו צ'ק של עד 150 מיליון שקל בתרחיש שבו פימי רוכשת את מלוא המניות ישירות מידיהם.
מרעום דולפין, שפועלת מאזור התעשייה אלון תבור שבעמק יזרעאל, מייצרת ציוד אישי לחיילים ואנשי כוחות הביטחון שמשמש אותם בשדה הקרב, דוגמת אפודי מגן, קסדות, פאוצ'ים, חוגרים, תרמילים, מנשאים, תיקים וציוד עזר. את המוצרים שלה מוכרת מרעום דולפין לצה"ל ולצבאות נוספים בעולם, וכן לכוחות משטרה בישראל ומחוצה לה.
המכירות למשרד הביטחון הישראלי מהוות חלק מהותי מההכנסות של החברה. באתר החברה מתהדרת מרעום דולפין בכך שבמסגרת חוזים חד־שנתיים עם צה"ל היא סיפקה לצבא הישראלי עשרות אלפי מערכות נשיאה טקטיות מתקדמות, ובמסגרת חוזים רב־שנתיים עם משטרת ישראל, מג"ב ויחידות מיוחדות, סיפקה עשרות אלפי מערכות עזר בליסטיות. כמו כן, לפי אתר החברה, היא סיפקה עשרות אלפי מערכות מטען והגנה למספר מדינות החברות בנאט"ו, ועשרות אלפי אפודים וקסדות בליסטיים למדינות נוספות בעולם.
מרעום דולפין מספקת את המוצרים שלה גם למדינות עולם שלישי באפריקה, דרום אמריקה וחלקים אחרים בעולם. כך, בשנת 2020 פורסם שהחברה זכתה במכרז של משרד ההגנה הפיליפיני לאספקה של כ־7,500 אפודי מגן ו־9,500 קסדות לחיל הים, בהיקף כולל של 10.5 מיליון דולר.

1 צפייה בגלריה
אינפו פימי מרחיבה את הפורטפוליו הביטחוני שלה
אינפו פימי מרחיבה את הפורטפוליו הביטחוני שלה
פימי מרחיבה את הפורטפוליו הביטחוני שלה

כמו כן, מרעום דולפין מספקת מוצרים גם לחברות אחרות, דוגמת אלביט מערכות שבשליטת משפחת פדרמן. החברה היא שסיפקה לאלביט את האפודים שאותם מכרה לצבא הבלגי במסגרת מכרז גדול שבו זכתה בשנה שעברה.
את מרעום דולפין מנהל כיום אריק אלעזר, אלוף משנה במיל', ואחיו של משה אלעזר, מנכ"ל פלסן מקיבוץ סאסא בגליל המערבי, שב־2011 ניהלה בעצמה מגעים לרכישת מרעום דולפין, במטרה להפוך אותה לחטיבה בתוך פלסן, שמייצרת בעיקר מיגון לרכבים צבאיים. המגעים לא הבשילו לכדי עסקה.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי מול פימי התמודדה על העסקה קרן אחרת — מנור אוורגרין, שאותה מוביל אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס לשעבר. הקרן, שהוקמה לפני פחות משנה וגייסה 600 מיליון שקל ממנורה מבטחים, בנק לאומי ומשקיעים פרטיים, ביצעה עד היום שתי עסקאות, אחת מהן בתחום הביטחוני: רכישת 40% מיצרנית המערכות האלקטרואופטיות RP מפתח תקווה תמורת 75 מיליון שקל, וכן רכשה 35% מסינרג'י כבלים תמורת 80 מיליון שקל.
ככל שהעסקה תושלם, השותפות במרעום דולפין תרחיב את הפורטפוליו הביטחוני של פימי, שבשנתיים האחרונות שמה דגש על התחום, על רקע הפריחה לאור ריבוי הסכסוכים הבינלאומיים, דוגמת מלחמת רוסיה־אוקראינה. פימי משקיעה בחברות ביטחוניות כבר שנים רבות, ובפורטפוליו שלה ניתן למצוא כיום שמונה חברות, רובן ציבוריות. בין היתר ניתן למצוא ברשימה את מנועי בית שמש, שמייצרת מנועים ומוצרים אחרים למטוסים; אורביט, שמייצרת מערכות תקשורת; אימאג'סט, שמספקת שירותי מודיעין באמצעות לוויינים; ואת הרכישה האחרונה — עשות אשקלון, שמייצרת מערכות לכלי רכב משוריינים, ושהשליטה בה נרכשה מאלביט במחצית השנייה של 2022. השווי של רוב החברות הציבוריות בפורטפוליו עלה בצורה משמעותית תחת השליטה של פימי.
פימי, שהוקמה ב־1996, מעסיקה באמצעות החברות שבשליטתה יותר מ־55 אלף עובדים. בקרן שותפים גם גילון בק ולילך אשר־טופילסקי, לשעבר מנכ"לית בנק דיסקונט.