סגור
שאול נאוי בעל השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי יעקב פי־ ננסים
שאול נאוי (צילום: עמית שעל)

"40 טלפניות יושבות וכל היום מוכרות הלוואות דרך כרטיסי אשראי״

בעל השליטה בחברת האשראי החוץ־בנקאי יעקב פיננסים, שאול נאוי, ביקר את התנהלות חברות כרטיסי האשראי: "מכירת ההלוואות למשקי בית יש גם בארה"ב ובאירופה, אבל הפרופורציות בישראל הן גבוהות יותר - יהיה קשה להחזיר את כל ההלוואות שניתנו" 

שאול נאוי, בעל השליטה (59.5%) בחברת האשראי החוץ־בנקאי יעקב פיננסים, נשאל אתמול בשיחות משקיעים לרגל פרסום תוצאות הרבעון הראשון של החברה, מדוע הוא לא מנצל את הריבית הגבוהה יחסית על מנת לפעול בתחום האשראי הצרכני. נאוי מחה על ההצעה ואף ביקר את התנהלות חברות כרטיסי האשראי.
לדבריו, "אדם קם בבוקר, נכנס למשאית, נוסע למחצבה ומביא חצץ. הוא חייב 50 אלף שקל על המשאית. אבל המשאית היא הון חוזר שמחזיר את ההלוואה בעזרת העבודה. תסבירו לי מה אלו ההלוואות המטורפות שניתנות לחופשות וקניות. לוויתי כסף, נסעתי למילאנו ויצאתי לקניות - איזה כיף. אבל אחר כך, הריבית מתחילה להכות, 10%, 12%, 14%.
רבותי, צמצמו את הכסף שאתם מוציאים בכרטיסי האשראי. מטורפים רדו מהכרטיס (כמאמר שר האוצר יגאל הורוביץ 'מטורפים רדו מהגג' ביוני 1980, א"ע). 40 טלפניות יושבות בחדרים וכל היום מוכרות הלוואות דרך הכרטיסים. תסתכלו כמה עלו תיקי האשראי של חברות האשראי שנתנו הלוואות למשקי בית. זה קיים בארה"ב ובאירופה, אבל הפרופורציות בישראל הן גבוהות יותר ויהיה קשה להחזיר את כל ההלוואות שניתנו. לי זה לא נכנס לראש, לא רוצה לעבוד בזה ולא מכיר בזה".
הפעילות העיקרית של יעקב פיננסים היא בניכיון צ'קים. את הרבעון הראשון של 2024 סיימה החברה ברווח של 17 מיליון שקל, עלייה של 42% לעומת הרבעון המקביל. בשורה העליונה הכנסות החברה הסתכמו ב־24.1 מיליון שקל, עלייה של 32% לעומת הרבעון המקביל. בין היתר, רשם נאוי הכנסה של 180 אלף שקל מהפרשות לכשלי אשראי, מאחר שהצליח לקבל החזר הלוואה משני לווים אותם סימן כהלוואה אבודה. לחברה קו אשראי מבנקים בהיקף 1.55 מיליארד שקל והיא נסחרת לפי שווי של 380 מיליון שקל בבורסת ת"א.
על רקע התוצאות מחה נאוי על התדמית שהוצמדה לענף האשראי החוץ־־בנקאי כמסוכן ולא יציב בעקבות קריסת גיבוי החזקות ויונט קרדיט וחברה נוספת שנקלעה לחדלות פירעון - בול אשראי. לדבריו, "ענף האשראי החוץ־בנקאי הוא טוב. היו שתי תקלות. אני לא מבין את העליהום שעשו על השוק. החברות הללו גרמו נזק בלתי הפיך לענף. אני מבקש מהמשקיעים לבדוק את החברות ואת היכולות שלהן ולקרוא את הנתונים. אני לא יודע כמה חברות יודעות להרוויח את הסכומים שהחברות בענף מרוויחות. צריך להתייחס אליהן רק על בסיס בדיקה ושווי, כל החברות שנסחרות בבורסה הן טובות ועובדות".
על חברות האשראי החוץ־בנקאי מקשה ריבית הפריים הגבוהה, שעלתה בין 2022 ל־2023 מ־1.6% ל־6%. העלייה אמנם גורמת לחברות להרוויח יותר מלקוחות קיימים, ע"י הצמדת הריבית בהלוואות לריבית הפריים, אך גם מעלה את הסיכון לחובות מסופקים של לקוחות שלא יוכלו להשיב את ההלוואה. נאוי נשאל על גובה הריבית ואמר: "ריבית עולה מהר, אך תהליך הירידה קשיח יותר. אם עד סוף השנה הריבית תרד בין 0.5% ל־0.75% אהיה מרוצה. אני מאמין שהריבית תרד 0.5%".
בשבוע שעבר הודיעה יעקב פיננסים כי נאוי, שמכהן כיו"ר, ומנכ"ל החברה אברהם חיניץ יוותרו על מענקיהם לשנת 2023. נאווי וחיניץ אמורים לקבל 2% ו־1% מהרווח השנתי של החברה, כלומר 1.14 מיליון שקל ו־550 אלף שקל בהתאמה. נאוי הסביר כי "אני לא צריך כסף. עברתי המון מלחמות בתקופתי בענף האשראי החוץ־בנקאי, אני לא זוכר תקופה כזו קשה".