סגור
סניף בנק לאומי חריש

בלעדי
רם בלינקוב, זאב וורמברנד ומישאל וקנין לוטשים עיניים לדירקטוריון לאומי

בימים אלה מראיינת הוועדה לבחירת דירקטורים מועמדים לדירקטוריון הבנק, שחלקם עשויים להתמודד על תפקיד היו"ר, שמתפנה בעוד כחודשיים. מתמודדים נוספים: גולן שרמן, דב גולדפריינד ופרופ' הדס גלנדר. ארבעה דירקטורים ייבחרו בעוד מספר שבועות 

בעוד מספר שבועות ייערכו הבחירות לדירקטוריון בנק לאומי, והשנה נראה שיש לא מעט מתעניינים מוכרים שלוטשים עיניים לתפקיד. ל"כלכליסט" נודע כי בין מי שהגישו את מועמדותם ניתן למצוא את רם בלינקוב, זאב וורמברנד, מישאל וקנין, גולן שרמן, דב גולדפריינד ופרופ' הדס גלנדר. בימים אלה מקיימת הוועדה לבחירת דירקטורים של בנק ישראל ראיונות למועמדים השונים, מתוכם היא תחליט מי יהיו המועמדים הסופיים שיועמדו להצבעה ע"י אספת בעלי המניות של הבנק.
השנה, הבחירות לדירקטוריון בנק לאומי מעניינות במיוחד. ראשית, ייבחר מספר גדול יחסית של דירקטורים - ארבעה — כאשר לפחות שניים מהם יהיו חדשים. בנוסף, זמן קצר לאחר האספה אמור דירקטוריון הבנק לבצע את אחת ההחלטות המהותיות שלו - לבחור מתוכו יו"ר חדש במקום שמואל בן צבי. בן צבי אמנם נכנס לתפקידו רק בשנה שעברה, אולם בחודש יולי הוא יסיים קדנציה של 9 שנים כדירקטור בבנק, משך הזמן המקסימלי בו ניתן לכהן כיו"ר או דירקטור בבנק ללא גרעין שליטה.
בלינקוב, שהגיש מועמדות לדירקטוריון לאומי הוא מנכ"ל משרד האוצר לשעבר. בנוסף, הוא כיהן בין היתר כראש אגף תקציבים באוצר, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר נת"ע. לפי הערכות במערכת הבנקאית, אם ייבחר לדירקטור, ייתכן ויתמודד על תפקיד היו"ר.
שם מוכר נוסף הוא של מישאל וקנין, שמכהן בשנתיים וחצי האחרונות כיו"ר דירקטוריון הדואר. הוא חתום, יחד עם המנכ"ל דוד לרון, על יישום תוכנית ההבראה של הדואר, שבמרכזה הפרטת החברה, במסגרתה תמכור המדינה 100% ממניות הדואר למשקיע פרטי. ההכרזה על הזוכה צפויה ביום ראשון הקרוב.
גם זאב וורמברנד מתמודד לתפקיד דירקטור. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל קופת חולים כללית, קופת חולים מאוחדת, מנכ"ל רשת הקמעונאות מגה ומנכ"ל הפניקס פיננסים והשקעות.
בגזרת הבנקאים לשעבר ניתן למצוא במתמודדים את גולן שרמן. שרמן מגיע מהבנק המתחרה - הפועלים, שבו עבד יותר מ־25 שנה. הוא שימש כחבר הנהלה וראש חטיבת החדשנות והאסטרטגיה, וסיים את תפקידו לפני קרוב לשנתיים. הוא עשוי להתמודד על כיסא בדירקטוריון מול חבר הנהלה לשעבר נוסף של בנק הפועלים - דני קולר. קולר מכהן כיום כדירקטור בבנק לאומי, וצפוי להתמודד לקדנציה נוספת.
עוד בקרב הבנקאים לשעבר ניתן למצוא את דב גולדפריינד, שכיהן בעבר בשורה של תפקידים בכירים בבנק הבינלאומי, בהם מנכ"ל בנק פאג"י הפעיל במגזר החרדי. גולדפריינד הוא אחיו של השופט יצחק עמית, המיועד לכהן כנשיא ביהמ"ש העליון. מי שעוד מתמודדת על כיסא בדירקטוריון היא פרופ' גלנדר, שותפה בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (EY). גלנדר צפויה לעזוב את EY בעוד מספר חודשים, אך אם תיבחר לדירקטוריון לאומי היא תקדים את עזיבתה.
הדירקטורים שייבחרו יחליפו את בן צבי וכן את הדירקטורית תמי גוטליב. השניים יסיימו השנה כהונה של תשע שנים בדירקטוריון. גם הקדנציה של קולר וששון אליה תגיע לסיומה השנה, אולם זו הקדנציה הראשונה של שניהם, ולכן הם יוכלו להתמודד לקדנציה נוספת, שכן מספר הקדנציות המקסימלי המותר בבנק ללא גרעין שליטה עומד על שלוש, כשכל קדנציה היא בת שלוש שנים. סביר כי השניים ייבחרו לקדנציה נוספת, שכן בעלי המניות נוטים לבחור שוב בדירקטורים מכהנים.
זמן קצר לאחר מכן שאספת בעלי המניות תבחר את הדירקטורים, הדירקטוריון יבחר את היו"ר. מי שעשויים להתמודד על התפקיד הם קולר, פרופ' ידידיה שטרן ואתי דויטש, שהתמודדה על התפקיד בבחירות האחרון והפסידה על חודו של קול.
ייתכן שגם מבין הדירקטורים החדשים יהיו מי שינסו להתמודד לתפקיד. לדירקטורים החדשים יהיה מאתגר להיבחר לתפקיד היו"ר, שכן ניסיון העבר מראה שלרוב בדירקטוריונים של בנקים מעדיפים לבחור דירקטור ותיק בבנק לתפקיד היו"ר, ולא את מי שרק נכנס לדירקטוריון.
בנק לאומי, שנסחר לפי שווי של כ־45 מיליארד שקל והוא אחד משני הבנקים הגדולים בישראל, הוא בנק ללא גרעין שליטה. המוסדיים הישראלים מחזיקים בכ־25.5% ממניותיו, ויהיה להם משקל רב בקביעת הרכב הדירקטוריון החדש, שכן הם מחויבים להצביע בבחירות לפי החוק. יתר מניות לאומי מוחזקות ע"י הציבור, ובקטגוריה זו נכללים גם מוסדיים ומשקיעים זרים. גם להם יהיה משקל משמעותי בהצבעה. חלק מהגופים הזרים שמחזיקים במניות לאומי נסמכים על חברות ייעוץ, שהגדולה בהן היא ISS.