סגור
מכוניות ב נמל אילת יבוא רכב
מכוניות בנמל אילת (צילום: שירלי זינגר)

בשל כוונת הפיטורים: ועדת הכלכלה תקדם סנקציות נגד האחים נקש בנמל אילת

יו"ר הועדה דוד ביטן אמר בדיון שהתקיים היום כי מהלך הפיטורים שמתכננים בנמל אילת הפרטי אינו מקובל ובכוונתם להמליץ למשרד התחבורה שלא לחדש את ההסכם עם היזמים בשנת 2028 ולהלאים את הנמל שוב. נציג ההסתדרות: "כל יום נוסף שהאחים נקש מחזיקים בנמל זה יום שבו העסק האסטרטגי של מדינת ישראל יורד לטמיון"

ועדת הכלכלה דנה הבוקר (ב') במהלך הפיטורים המתוכנן במסגרתו מתכוונת הנהלת נמל אילת לפטר כ-60 מתוך כ-120 עובדי הנמל, כלומר כמחצית מהעובדים. חברי הוועדה הלינו על המהלך של הנהלת הנמל, שלטענתם נהנתה מרווחים במשך השנים, לא השקיעה כספים בנמל, וכעת כאשר יש מספר חודשים ממהרת לפטר את העובדים.
נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות חברת פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל. הסכם החכירה לנמל נחתם עד פברואר 2028 עם אופציה להאריכו בעשור נוסף. בנמל מועסקים כ-120 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה. בדצמבר, בעקבות איום החות'ים בתימן וההתקפות שהתרחשו על מספר ספינות, חלה ירידה חדה בהיקפי הפעילות בנמל וצניחה של יותר מ-80% בהכנסות בתוך חודש. מנכ"ל הנמל גדעון גולבר אמר אז כי בעקבות המשבר המסלים, תבקש הנהלת הנמל מהמדינה שיפוי על אובדן של חלק מההכנסות, אך באותה העת ההנהלה נמנעה מלפטר עובדים או להוציא אותם לחל"ת.
1 צפייה בגלריה
האחים נקש בעלי השליטה בארקיע מימין אבי נקש ג'ו נקש ו רפי נקש
האחים נקש בעלי השליטה בארקיע מימין אבי נקש ג'ו נקש ו רפי נקש
מימין: אבי, ג'ו ורפי נקש, בעלי השליטה בנמל אילת
(צילום: טל שחר)
ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) אמר במהלך הדיון: "יש כאן ניצול ציני של המעסיק, רוצים לפטר 60 עובדים מתוך 120, ויש כאן גם נזק גדול למשק כיוון שהמדינה הכריזה שתשקיע 15 מיליון שקל בפיתוח הנמל והרחבת הפעילות שלו. יש כאן רצון להרחיב ופוטנציאל, אבל מן הצד השני החברה הפרטית רוצה לפטר. בזיכיון של 2012 נקבע כי למדינה יש אינטרסים מהותיים בנמל. יש כאן גם הפרה של הצו הזה כי הפיטורים יפגעו באינטרסים החיוניים של המדינה".
ח"כ שלום דנינו (הליכוד) אמר כי ברגע שנותנים זיכיון לגוף פרטי ואין שם מגבלות, זה מאפשר להם לפטר ולעשות מה שהם רוצים כי זה שוק חופשי לכאורה. יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן אמר על דבריו של דנינו כי יש הבדל בין מכירת נמל חיפה להפרטת נמל אילת: "אני לא מבין למה הפרטתם את נמל אילת שאין לו תחליף שם. זו הייתה טעות והוא היה צריך להישאר של המדינה. אני מבין שהייתה חלוקת דיבידנד ממש לפני המלחמה".
ניר אייזנברג, מנהל חטיבת נמלי הים בהסתדרות, מתח ביקורת על החברה במהלך הדיון: "לעמדתנו כל יום נוסף שהאחים נקש מחזיקים בנמל הזה הוא יום שבו העסק האסטרטגי של מדינת ישראל יורד לטמיון. בהסכם הקיבוצי יש אפשרות לפיטורי צמצום אבל הם צריכים להיעשות בהידברות ובהקשבה לעובדים. שבועיים לפני הודעת המנכ"ל על פיטורים של 50% מהעובדים, ישבנו בחדר עם ראשי הנמלים והגענו למתווה של ניצול ימי חופשה. שבועיים אחרי קיבלנו הודעה על פיטורים של 50%. למה זה 50%? ככה, כי בא להם".
עוד אמר נציג ההסתדרות: "מה שהם עשו לנמל זה להפוך אותו למגרש גרוטאות, יש שם מנופים מ-1970. אם תגיע לשם אוניית מכולות אחת הם לא ידעו לפרוק אותה, הם פורקים רק רכבים, למה? כי זה הכי קל. כל המאות מיליונים שקיבלו מהנמל בשנים שהם שם לא חזרו אליו".
מאיר אברג'יל, שעובד בנמל כבר עשרות שנים, אמר בדיון: "הפקדתם את הנמל בידי אנשים תאבי בצע, הם לקחו את הביצה הזו שנקראת נמל אילת, סחטו את הלימון, בציוד הם לא השקיעו, אם תיכנס אונייה שתידרש לפתרון ביטחוני הם לא יוכלו לתת להם את זה".
בסיום הדיון, ביטן הקריא את החלטת הוועדה ולפיה הוועדה קוראת למשרד התחבורה שלא לאפשר את מימוש האופציה להמשך חכירת הנמל לעשור נוסף, אלא להעביר את הזכויות בנמל בחזרה למדינה. עוד קבעה ההחלטה כי בתקופה הנוכחית ההמלצה היא לא לאפשר פיטורים אלא לנהל מו"מ עם משרד התחבורה וההסתדרות. כמו כן ביקש ביטן לבחון אם החברה זכתה לדחיית תשלומים ולמענק בעקבות המלחמה ואמר כי אם אכן ניתן להם פיצוי כזה יש לדרוש את השבתו.
גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת שלא נכח בדיון, מסר בתגובה: "לצערי לא יכולתי להגיע מסיבות אישיות וגם לאור האירוע הביטחוני שהתרחש באילת. הייתי מצפה מחברי הכנסת ומחברי הוועדה לא לבצע שום החלטה עד שלא יישמעו שני הצדדים. לצערי הרב חלק גדול ממה שנאמר בדיון אינו אמת. אני מצפה שיבקרו בנמל אילת וישמעו גם את הצד של ההנהלה".