סגור
תותח אטמוס של אלביט מערכות
תותח אטמוס של אלביט מערכות (צילום: אלביט)

העולם תוקף את ישראל אבל מתקשה לוותר על הנשק שלה, בינתיים

המוצרים הביטחוניים הישראליים נחשבים לאטרקטיביים, במיוחד בזכות ניסיונם המבצעי; על אף אמירות קשות נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה, למשל במקרה של ברזיל, הרכש שלהם נמשך; אבל ההתעקשות של רה"מ נתניהו להיכנס לרפיח עלולה לחבל בעסקאות עתידיות בתחום

העוינות הגוברת בעולם כלפי ישראל לא פוסחת גם על התעשיות הביטחוניות שלה, אף שמוצריהן, בייחוד בתחום ההגנה האווירית, נתפסים אטרקטיביים במיוחד בשל ניסיונם המבצעי המוכח והמוצלח.
מתחילת הלחימה בעזה נשיא ברזיל לואיס אינסיו דה סילבה (לולה) לא חוסך בביקורת חריפה כלפי ישראל, האשים אותה ב"רצח עם" בשל מהלכי צה"ל בעזה והשמיע טענות מופרכות וחסרות שחר על שישראל רצחה כביכול מעל 12 מיליון ילדים פלסטינים. למרות האמירות שצורמות לאוזניים ישראליות, בשבוע שעבר צבא ברזיל דיווח כי ירכוש מאלביט מערכות הישראלית תותחים מתנייעים במסגרת עסקה שהיקפה מוערך בכ-200 מיליון דולר ושאספקתם תיפרס על תקופה של כשמונה שנים.
קולומביה, שהנשיא שלה גוסטבו פטרו הצהיר בשבוע שעבר על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, נחשבת לקניינית ותיקה של נשק ישראלי. בשנות ה-80 של המאה הקודמת חיל האוויר שלה הצטייד במטוסי קרב מסוג כפיר של התעשייה האווירית, לאחר שהוצאו משירות מבצעי בחיל האוויר הישראלי ועברו תהליכי חידוש והשבחה.
לפני כשנה וחצי חיל האוויר של קולומביה חתם עם התעשייה האווירית על עסקה בהיקף של כ-130 מיליון דולר לרכש טילים להגנה אווירית מסוג ברק MX לקראת שדרוג מערך ההגנה האווירית שלו. הטילים והמערכות הנלוות אליהם אמורים להימסר לקולומביה עד 2026. במקביל, הצבא הקולומביאני חתם עם אלביט מערכות על עסקה בהיקף של כ-100 מיליון דולר לקראת הצטיידות בתותחים מתנייעים מסוג אטמוס שאמורים להימסר לו עד סוף העשור.
גורמים ביטחוניים אומרים כי גם ניתוק היחסים הדיפלומטיים מצד קולומביה לא אמור לסכן את עסקאות הנשק שעל הפרק. ישראל יכולה לייצא תוצרת ביטחונית גם למדינות שהיא לא מקיימת איתן יחסים, הקולומביאנים מצדם כבר שילמו מקדמות על עסקאות אלה.
ועדיין, הימשכות המלחמה וערעור מעמדה הבינלאומי של ישראל פוגעים בפעולות השיווק של התעשיות הביטחוניות לקראת השגת חוזים עתידיים. בחודש הבא תיערך בפריז שבצרפת תערוכת הנשק היוקרתית יורוסטורי וכפי שכלכליסט חשף במרץ האחרון, משרד ההגנה הצרפתי הטיל שורה של הגבלות על החברות הישראליות שמבקשות להציג בה את מוצריהן, תוך דרישה שכל מערכת נשק שתוצג על ידן תהיה כרוכה בקבלת היתר מיוחד.
באחרונה נערכה בסנטיאגו בירת צ'ילה תערוכה ביטחונית שפנתה לשוק הדרום אמריקאי ובהוראת הממשלה המקומית השתתפותן של החברות הישראליות נאסרה. בכירים בשוק מעריכים כי הקשחת הגישה של מדינות בעולם כלפי החברות הביטחוניות היא חלק מלחציהן על ישראל להוביל לסיום המלחמה בעזה ולשיפור היציבות הביטחוניות במזרח התיכון. לחצים אלה התבטאו בחודשים האחרונים גם בעצירת משלוחים של רכיבים וחומרי הגלם הנחוצים לתעשיות הביטחוניות במסגרת תהליכי הייצור שלהן.
על רקע אלה, גורמי רכש בחברות הביטחוניות נאלצו להחליף ספקים, או להשיג גיבוי באמצעות התקשרות עם מספר ספקים שיבטיחו לה זמינות של רכיבים מסוימים וזאת לצד הגדלה משמעותית של מלאים – כדי לתמוך בייצור המוגבר ולהקדים תרופה למכה לקראת תרחיש להרחבת הגבלות הייצוא של רכיבים אלה לארץ. במקביל, נעשים שם ניסיונות לאפשר ייצור של חלק מהרכיבים שנחוצים לה בתוך ישראל וזאת כדי לנתק את התלות בספקים זרים.
לעצירת קשרי המסחר של טורקיה עם ישראל אין השפעה על התעשיות הביטחוניות בארץ, שכן כבר בעקבות משבר המרמרה ב-2010 קשריהן עם הצבא הטורקי התרופפו, בין השאר על רקע הגבלות יצוא משמעותיות מצד משרד הביטחון. לפני כן בין שתי המדינות היו יחסים ביטחוניים חמים שפרט לאימונים משותפים של חילות האוויר שלהן, התבטאו ברכש נרחב של טורקיה בתעשיות בארץ בהיקף של מאות מיליוני דולרים. עסקאות אלה כללו בין השאר מכירת מערכות איסוף מודיעין למטוסי קרב והשבחת טנקים טורקיים בתעשייה הצבאית (תעש) בתקופה שקדמה להפרטת החברה.
ההתעקשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כניסה של צה"ל לרפיח, בניגוד מוחלט לעמדת האמריקאים והקהילייה הבינלאומית שמזהירים מהעמקת התסבוכת בעזה, עלולה להגביר את עצמת הרוח האנטי ישראלית בעולם ולחבל גם בעסקאות פוטנציאליות עתידיות של תעשיית הנשק שלה.