סגור
מלחמת עזה חייל צה"ל מכין פגזים לירי ב גבול עזה 6.11.23
חייל מכין פגזים לירי בגבול עזה (ארכיון). "אין מקום לקיום ביקורת בעיצומה של מלמה קשה ומתמשכת נגד אויב אכזר" (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

המדינה לבג"ץ: קיום ביקורת על המלחמה בעת הזו יפגע בתפקוד גופי הביטחון

בתגובה לעתירה שהוגשה נגד הבדיקה שמבצע מבקר המדינה על אירועי המלחמה, המדינה ציינה כי היא מבקשת להציג לבית המשפט חומר רלוונטי כולל חומרים חסויים המבססים את התשתית לעמדתה. לאחרונה מסר הרמטכ"ל הרצי הלוי למבקר כי "הביקורת המתוכננת תסיט את קשב המפקדים, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו ולא תאפשר הפקת לקחים הכרחית לשם השגת יעדי המלחמה"

המדינה הודיעה היום (ה') לבג"ץ כי לעמדת גופי הביטחון קיום ביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו, יוביל ל"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה בלחימה".
הודעת המדינה לבג"ץ, המוגשת בשם הרמטכ"ל וראש השב"כ, הוגשה במסגרת עתירה שהגישו תנועת אומ"ץ, התנועה לאיכות השלטון ופורום "חומת מגן לישראל" הכולל בכירים לשעבר בזרועות הביטחון, נגד הבדיקה שמבצע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על אירועי המלחמה.
בתקופה האחרונה היתה מחלוקת בין המבקר לבין צה"ל סביב דרישת משרד המבקר מהצבא למסור לידיהם חומרים שישמשו אותם בבדיקת אירועי 7 באוקטובר. הרמטכ"ל הרצי הלוי השיב למבקר כי "הביקורת המתוכננת תסיט את קשב המפקדים, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו ולא תאפשר הפקת לקחים הכרחית לשם השגת יעדי המלחמה".
עד כה לא הושגו הסכמות בשיח שבין המבקר והרמטכ"ל בנוגע לבדיקה ולמסירת החומרים ולא הושג מתווה מוסכם, כאשר המחלוקת נוגעת לעיתוי הביקורת, בעת הזו שבו המלחמה עדיין מתנהלת.
בעתירה שהגישו הגופים האזרחיים והבכירים לשעבר בצה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרה נגד מבקר המדינה הם כתבו כי "אין מקום לקיום ביקורת מבקר המדינה על הדרגים הלוחמים בעיצומה של מלחמה קשה ומתמשכת כנגד אויב אכזר". לטענתם, החלטת המבקר לפתוח בביקורת בעת הזו היא "חריגה ותקדימית" ותפגע פגיעה אנושה הן במאמץ המלחמתי והן ביכולתה העתידית של ועדת חקירה ממלכתית לחקור לעומק את המלחמה. אחד החששות שהועלה בעתירה הוא שההחלטה לפתוח בביקורת בעת הזו נבעה משיקולים זרים, ועולה כדי חוסר סבירות קיצוני - טענה שבמשרד המבקר דוחים מכל וכל.
העותרים ביקשו מבג"ץ שיוציא צו שימנע ממבקר המדינה להמשיך בהליך הביקורת על הדרג המדיני והצבאי עד לסיום המלחמה וכינונה של ועדת חקירה ממלכתית, ובנוסף שיוציא צו שיאסור על המבקר לפרסם כל דו"ח עד להשלמת עבודת ועדת החקירה הממלכתית.
לאחר ששופטת העליון גילה כנפי-שטייניץ דרשה מהמדינה להגיש את תגובתה לעתירה להוצאת צו ביניים, כתבה היום המדינה לבג"ץ באמצעות עורכי הדין יונתן ברמן וסיון דגן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, שהיות ולא הושג מתווה מוסכם בין צה"ל למבקר, "בנסיבות אלה, אין מנוס מבירור העתירה לגופה" - וכי דרוש לה פרק זמן נוסף לצורך גיבוש התייחסותה לעתירה עצמה ולבקשה לצו ביניים.
המדינה ציינה כי היא מבקשת להציג לבית המשפט חומר רלוונטי כולל חומרים חסויים המבססים את התשתית לעמדה לפי יש לקבל את העתירה ולהוציא צו ביניים נגד בדיקת המבקר, כאמור, מהנימוק של פגיעה ביכולת התפקודית של גופי הביטחון בעת המלחמה. המדינה ביקשה להגיש את תגובתה עד 8 ביוני וכי עד להכרעה בבקשה לצו ביניים, שלא תקודם עוד הביקורת של המבקר ולא ישונו עובדות בשטח.
עו"ד רותם בבלי דביר, מנהלת מחלקת ליטיגציה מנהלית בתנועה לאיכות השלטון שהשתתפה בעתירה, אמרה שהיא מברכת על עמדת המדינה ש"תומכת למעשה בדרישתנו להפסקה מידית של ביקורת המבקר על הצבא בעיצומה של המערכה הצבאית. מדובר בצעד שפוי והכרחי שימנע פגיעה חמורה במאמץ המלחמתי ובמורל הלוחמים בשעתם הקשה. אנו קוראים לבג"ץ לקבל את עמדתנו ועמדת המדינה ולהורות על צו ביניים מידי שיעצור את המשך הביקורת של המבקר עד להכרעה סופית בעתירה".