סגור
מימין מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ו בית שרוף בעוטף עזה
מימין מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ובית שרוף בעוטף עזה (צילומים: אוראל כהן דנה קופל)

המבקר: משרד רה"מ מכשיל את עבודת הביקורת על מחדלי 7 באוקטובר תוך הפרת חוק

מבקר המדינה מאשים את משרד ראש הממשלה והצבא בחוסר שיתוף פעולה עם חקירת מחדלי השבת השחורה. כתב לנתניהו: "התנהלות לא ראויה שאינה מתיישבת עם הדין". לשכת רה"מ: "משתפים פעולה באופן מלא. התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מאשים את משרד ראש הממשלה והצבא בהכשלת הביקורת על מחדלי ה-7 באוקטובר. את משרד ראש הממשלה הוא מאשים גם בהתנהלות בלתי חוקית, זאת למרות ההתחשבות הרבה שלו בצרכי הביטחון בקביעת מתווי הביקורת. לפי המבקר, בין היתר צה"ל אינו משתף פעולה גם עם ביקורות בנושאים אזרחיים ובכך מכשיל את הביקורת בנושא פינוי חללים וזכויות אנשי המילואים.
המבקר מגלה כי משרד ראש הממשלה מערים קשיים רבים על העברת מסמכים. "מזכירות הממשלה והמטה לביטחון לאומי הטילו סייגים על העברת מסמכים, באופן המגביל את המסמכים המועברים אלינו רק לשנתיים שקדמו לפרוץ המלחמה; לשכת המנכ"ל העבירה חלק מהמסמכים המבוקשים; המטה לביטחון לאומי מעביר מסמכים אך קצב העברתם איטי".
לדברי אנגלמן, "העובדה שלמעלה מחצי שנה לאחר הטבח ביום 7.10 וקרוב לארבעה חודשים לאחר שהודעתי על התחלת הביקורת, צוותי העבודה במשרדי אינם זוכים למלוא שיתוף הפעולה הנדרש בקשר לעבודת משרד ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בכל הנוגע לאירועים ולהליכים שקדמו להם - משקפת מצב לא ראוי מבחינה ציבורית".
עוד הוא מציין ש"ההתנהלות האמורה, המעכבת את עבודה הביקורת, אינה מתיישבת עם הוראות הדין, ועלולה לפגוע בעבודת ביקורת המדינה בבואה לבחון את התנהלות כלל הדרגים, ובהם הדרג המדיני, לפני יום 7.10, במהלכו ובתקופה שלאחריו".

"צה"ל לא מאפשר את השלמתן של ביקורות"

כזכור התפתח עימות בין המבקר לרמטכ"ל בנושא כוונת המבקר לפתוח ביקורת במהלך המלחמה. המבקר מציין שהוא כיבד את פניית הרמטכ"ל לעכב את הביקורת. "כעת אנו נמצאים קרוב לשבעה חודשים לאחר מתקפת הטרור ב-7.10 ולאחר שצה"ל עבר זה מכבר לשלבי לחימה בעצימות נמוכה יותר".
עוד הוא כותב ש"התהליכים שהחלו בצה"ל בשבועות האחרונים, ובהם הקמת צוותי תחקור פנימיים, דילול כוחות המילואים, סיום תפקידם הצפוי או מינוים לתפקידים אחרים של קצינים בכירים, הובילו אותי למסקנה כי בשלה העת לפתיחת ביקורת בצה"ל".
החלק החמור ביותר במכתבו של המבקר עוסק בהפרעה לביקורת בנושאים אזרחיים. "יצוין כי גם בנוגע לביקורות שהתחלנו בנושאים אזרחיים ובהן צה"ל אינו המבוקר הראשי והן אינן נוגעות ללחימה, צה"ל אינו משתף פעולה ואינו מאפשר את השלמתן של ביקורות אלו שהן בעלות חשיבות עליונה למענה הראוי לאזרחי ישראל בעת הזו".
לדברי המבקר, "כך, כתוצאה ממניעת כניסה של צוות ביקורת על ידי צה"ל למחנה שורה (בחלקו האזרחי) לא ניתן להשלים את הביקורת בנושא פינוי חללים (במיקוד על חללים אזרחיים), ובאופן דומה מתעכבת גם הביקורת בנושא הטיפול באנשי מילואים שהם סטודנטים או בעלי עסקים עקב אי-קיומה של פגישה עם קצין מילואים ראשי".
אנגלמן כותב ש"אבקש להדגיש גם כעת כי רמת הכשל של האירועים שהובילו למתקפת הטרור ב-7.10 מחייבת ביקורת על כלל הגורמים הנוגעים בדבר, הן בדרג המדיני, הן בדרג הצבאי והן בדרג האזרחי - כל דרג בהתאם לאחריותו, וכך פועלת ביקורת המדינה".

לשכת רה"מ: בניגוד לטענות - אנו משתפים פעולה

מלשכת ראש הממשלה נמסר ש"מכתבו של המבקר הגיע אלינו דרך התקשורת. בניגוד לנטען, משרד ראש הממשלה משתף פעולה באופן מלא עם משרד מבקר המדינה. כל בקשה נענתה במלואה, לרבות כל שאלה בעניינו של ראש הממשלה, על אף העובדה שכל צוותי משרד ראש הממשלה עובדים סביב השעון בעניין המלחמה." בלשכת נתניהו אומרים שהטענות במכתב המבקר "משוללות כל יסוד," והן מהוות "התנגחות מיותרת בזמן מלחמה".