סגור
דיון בבית המשפט על סלייס 9.5.24 מימין המנהל המיוחד אפי סנדרוב ועורכי הדין גיל אורן ו ניר רוזנר
המנהל המיוחד אפי סנדרוב ועורכי הדין גיל אורן וניר רוזנר, היום בדיון (צילום: אוראל כהן)

"כמו הטיטניק": החוסכים בסלייס נאבקים לשחרר את כספם מהחברה

בדיון בבית המשפט טענו באי כוחו של המנהל המיוחד בסלייס כי יש להאריך את הקפאת כספי החוסכים, בין היתר כדי לא ליצור היסטריה וריצה לבנק; בא כוחה של רשות שוק ההון:  "סלייס היא כמו הטיטניק, כולם נקלעו לאותה סיטואציה, אבל אנחנו קודם כל מנסים להציל את הנשים והילדים"

דיון סוער התקיים היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע לשאלה האם יש לשחרר את כספי החוסכים בחברת הגמל של סלייס. במהלך הדיון הציגו באי כוחו של המנהל המיוחד בסלייס אפי סנדרוב ורשות שוק ההון את הסיבות לכך שיש להאריך את ההקפאה עבור חלק מהכספים לעוד חצי שנה לפחות.
בין הסיבות שהעלו הטוענים הייתה העובדה שמתן אפשרות לחלק מהחוסכים למשוך את כספם תפגע בשאר החוסכים מאחר שהיא תיצור היסטריה (ריצה לבנק) ותגרום למכירה של נכסים בזול גם עבור חוסכים שלא ביקשו לנייד או לפדות את כספם.
השופטת סיגל יעקובי מסרה לחוסכים שנכחו בדיון כי תקרא את ההתנגדויות להקפאת הכספים ותקבע אם יש להאריך את הקפאת הכספים בסלייס בחודשים נוספים.
החוסכים בסלייס מחולקים לשני סוגי קופות - הקופות האדומות והקופות הירוקות. הקופות האדומות הן קופות של חוסכים שכספם הושקע בקרנות בניהול אישי (IRA), הועבר לחו"ל ואינו ידוע מיקומו של ההון ובמה הושקע. בחודשים האחרונים המנהל המיוחד מנסה להתחקות אחר הכספים והיקף נכסי הקופות האדומות נאמד ב-800 מיליון שקל וכוללות עשרת אלפים חוסכים.
הקופות הירוקות הן קופות מסלוליות שכספם הושקע בארץ בתמהיל שונה, בהן ניתן לדעת מה שווי הכספים ומיקומם בצורה קלה יותר וההיקף שלהם נאמד במיליארד שקל. מאז חודש ינואר האחרון כל כספי החוסכים בסלייס מוקפא ואין ללקוחות יכולות למשוך את כספם, ללא קשר באילו מסלול חסכו את כספם.
"אנחנו על סף סיום של טיפול במסלוליות. אנחנו מעריכים שעד סוף יוני נסיים לטייב את הליקויים הכספים במסלוליות, אבל נכון לעכשיו יש עדיין ליקויים. באישיות אנחנו צריכים לעבוד רבה יותר של חודשים. בקופות האישיות, אנחנו צריכים עבודה אדירה בהיקף אדיר", הסביר עו"ד ניר רוזנר ממשרד ארנון, תדמור־לוי שמייצג את סנדרוב בבית המשפט.
ליאב ויינבאום, שייצג בדיון את רשות שוק ההון, השווה את חברת הגמל לאוניה שוקעת על מנת להמחיש את חשיבות הקפאת כלל הכספים "סלייס היא כמו הטיטניק, כולם נקלעו לאותה סיטואציה, אבל אנחנו קודם כל מנסים להציל את הנשים והילדים.
"יש פה שאלות לא פשוטות, לכל המתנגדים יש פה טענות חזקות בנוגע לפגיעה בזכויות שלהם. אבל בעולם מתוקן זה לא חזות הכל. אם רוצים למפות את העמיתים והמתנגדים, צריך למפות את הקשיים והאינטרסים. ישנם חוסכים עם נכסים מעבר לים, הם לא יכולים למשוך את כספם טרם איתור ואז לשייך. גם לקרנות האישיות, הן בעלות נכסים לא נזילים, ובהם קיים קושי של הנזלת נכסים בלחץ שיכולה לפגוע בחוסך שמבקש לפדות ובחבריו" הסביר ויינבאום.
נכון להיום, לחלק מחוסכי סלייס ניתנת האפשרות למשוך את כספם אם הם מציגים צורך מיידי בהונם – למשל למטרות רפואיות. על פי סנדרוב, מאז ההחלטה להקפיא כספים, נרשמו 60 בקשות פרטניות אצל המנהל למשוך את ההון, שמתוכם עשר נענו ו-50 לא עמדו בקריטריונים.
חוסכי הקופות הירוקות, דוגמת עורך הדין זהר גרינברג שייצג את עצמו כחוסך בדיון, הסבירו כי אין טעם להמשיך ולהקפיא את כספי החוסכים, ושההון משויך ללקוחות לכאורה באופן ראוי. להשקפתם, הקפאת כספם פוגע בזכות הקניינית של החוסכים לנהל את כספם ועד היום הרשות לא נקטה בלשון ברורה מדוע היא בוחרת להמשיך להקפיא את כספם.
להשקפת גרינברג בגלל שרוב הכספים בקופות המסלוליות מושקעות בנכסים נזילים היא לא תפגע בנזילות של שאר הקופות או בשווי הנכסים שלהם. בנוסף, להשקפת החוסכים המנהל המיוחד פועל תוך ניגוד אינטרסים מאחר שהוא צריך גם לדאוג לחוסכים וגם ליציבותה של החברה. על כן הוא מחפש למכור אותה ומכירה של החברה בעוד היא מכילה את הכספים של הנכסים במסלול הירוק תהיה מטיבה יותר עם סלייס, אך לא עם החוסכים במסלול הירוק.
על פי הערכות המנהל המיוחד, כפי שנטען בדיון בבית המשפט, תמורת המכירה מקופות סלייס אמורה להסתכם בכ-4 מיליון שקל בלבד. על רקע התמורה הנמוכה יחסית של המכירה, חלק מהחוסכים בסלייס קראו במהלך הדיון כי יש לחייב את המדינה לפצות את החוסכים בחברה. בנוסף לגרום לבעלי השליטה לשעבר בסלייס, משפחת גולדברג, לפצות את החוסכים.
"הסוגיה שנוגעת לשאלה איך לא ראו בחברת סלייס שאוספים לקוחות עם כסף חסוך בהון של עשרות אלפי שקלים (להשקעה בקרנות עלומות בחו"ל) מדירה שנה מעיניי" הסכימה השופטת יעקובי עם החוסכים המוחים.