סגור
Dun's 100

משרטטים תמונה אופטימית

ענף האדריכלות הושפע מהקיפאון שפקד את ענף הבניה בעקבות עליית הריבית במשק ומלחמת חרבות ברזל. על רקע כינוס פורום Duns 100 לבכירי ענף האדריכלות, מסבירים אדריכלים בכירים מהמשרדים המובילים בישראל כיצד הם מתמודדים בהצלחה עם אתגרי השעה ועד כמה מורגשת בענף ההתעוררות שחווה שוק הנדל"ן בחודשים האחרונים

הקיפאון בענף הנדל"ן יצר לא מעט תופעות לוואי בקרב ענפים אשר ניזונים ומתפרנסים מעולם הבניה והתכנון. פרויקטים רבים הוקפאו עוד בשלב התכנון שלהם, אם לא לפני, בעוד יזמים רבים חיכו במשך חודשים רבים למועד הנכון מבחינתם לקידום תכנון וביצוע של פרויקטים שהיו 'על המדף'.
הקיפאון המדובר שלווה בהפסקת מכירות בענף הנדל"ן, על כל היבטיו, אירע בין היתר כתוצאה מעליית הריבית וחוסר הוודאות במשק בעקבות האווירה סביב הרפורמה המשפטית ומלחמת חרבות ברזל. הקפאת התכנון והביצוע בפרויקטים אף גרמה להורדה זעירה של מחירי הדירות בעקבות אתגרים כלכליים אותם חוו יזמים.
אולם, למרות שבמשך תקופה של מספר חודשים אכן נרשמה ירידה מסוימת במחירי הדירות למגורים, היה ברור לרוב עובדי הענף שמדובר על ירידה לצורך עליה. הסיבות לכך הן הביקוש האמיתי למגורים שרק הלך וגדל בתקופה הזאת, כתוצאה מהריבוי הטבעי הגבוה בישראל, ובגלל גלי העליה שכבר החלו בהדרגה להגיע לישראל ורכישת דירות מצד יהודי בתפוצות בעקבות האנטישמיות בעולם מאז השבעה באוקטובר. לכן, היה רק עניין של זמן עד שהקיטון היחסי בהיצע יפגוש שוב את גלי הביקוש שיובילו לעליית מחירים, תופעה שכבר מתרחשת בימים אלה. במקביל, התעוררות השוק המתרחשת בחודשים האחרונים, בדגש על קידום פרויקטים של דירות למגורים, מחזירה את הענף לפעילות רוחבית אשר מייצרת תעסוקה למגזרים רבים באוכלוסייה התלויים בענף הנדל"ן.
גם בענף האדריכלות היו משרדים שסבלו מהקיטון בהיקף העבודה, אולם למרות התקופה המאתגרת, המשרדים המובילים בענף לא הפסיקו לעבוד לרגע. לעיתים היה אמנם שינוי בהיקפי ואופי העבודה, אבל לא מעט יזמים גדולים וחברות מהמגזר הפרטי והציבורי ניצלו את התקופה המאתגרת לקידום פרויקטים באמצעות משרדי האדריכלים המובילים, דבר שיצר עבודה רבה במשרדים אלה. בנוסף, אחרי שהענף סבל ממשבר כוח אדם לאור זליגת עובדים לתחום ההייטק ופרישה של אחרים בגלל שכר לא גבוה הניתן לעובדים חדשים, המצב הנוכחי, כמו גם תיקון מסוים בתנאי השכר, מחזיר אדריכלים צעירים למקד את הקריירה שלהם סביב תחום האדריכלות אותו הם למדו.
על רקע פורום Duns 100 לבכירי ענף האדריכלות, התאספו כמה מבכירי האדריכלים בישראל לפרט כיצד הם התמודדו בהצלחה עם אתגרי התקופה האחרונה. המרואיינים התייחסו להתמודדות של ענף האדריכלות עם התקופה המורכבת שעוברת על ענף הנדל"ן, על האופטימיות הזהירה בעקבות מגמת ההתאוששות בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים, על חשיבות הניסיון והוותק בתחום כדי לצלוח את התקופה בשלום וכדי לספק ללקוחות מוצר מצוין ואיכותי, ועל הקשיים של העובדים החדשים בענף. לכתבה התראיינו אדריכל עדן בר, שותף ב'בר לוי דיין אדריכלים', אדריכל גיל שנהב, מנכ"ל ובעלים ב'כנען שנהב אדריכלים', אדריכל גיא מילוסלבסקי, בעלים ב'מילוסלבסקי אדריכלים', אדריכל מוטי כסיף שותף בכיר D-BLK ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטיין אדריכלים, ארנה צור, אדריכלית ומתכננת ערים, שותפה בבעלות ומנכ"ל, משה צור אדריכלים - בוני ערים ומשה צור, אדריכל ומתכנן ערים, בעלים, COB ומתכנן ראשי, משה צור אדריכלים - בוני ערים.

1 צפייה בגלריה
פורום אדריכלים 2024 דן אנד ברדסטריט
פורום אדריכלים 2024 דן אנד ברדסטריט
פורום אדריכלים 2024
(צילום: יח"צ)
הנדל״ן הישראלי נמצא בתקופה מורכבת ומתמודד עם לא מעט קשיים בעת הזאת. המצב הביטחוני, הריבית הגבוהה, המחסור בכח האדם ואף הירידה בהתחלות הבניה. כיצד הדבר משפיע על ענף האדריכלות?
אדריכל מוטי כסיף: "ההשפעה על ענף האדריכלות אינה בכמות העבודה, אלא בסוג העבודה. עיקר העבודה האדריכלית המבוקשת הינה בתחומי התכנון ה'אורבני' והתכנון של פרויקטים למגורים או כאלה שהם מוטי מגורים".
אדריכל גיא מילוסלבסקי: "כחברה שנהנית מפריסה גיאוגרפית מצפון לדרום הארץ, יש בידנו את הכלים לקבוע בפרספקטיבה רחבה ומדויקת, שהפגיעה הגדולה ביותר בענף האדריכלות מורגשת במיוחד באזורי פריפריה. למעשה קיים חוסר וודאות גבוה יותר לגבי היתכנותם של פרויקטים בצפון ובדרום הארץ. בטווח של אשדוד בדרום, מרכז הארץ וצפונה עד לחיפה, קיימת תחושה שהמשק יתאושש מכל הקשיים עימם הוא מתמודד, ולכן באזורים אלה לא נעצרו שלבי התכנון.
מצוקת כח האדם בענף האדריכלות היא לא תופעה שצצה פתאום, אלא נמשכת מזה זמן רב ובשנה האחרונה אף מורגשת במיוחד. קיים קושי גדול לגייס כ"א איכותי בעיקר בשכבות גיל הביניים. מדובר באנשי מקצוע עם מספר שנות ניסיון שעדיין לא בוחרים לעבוד בתפקידי ניהול בכירים. זוהי השכבה המקצועית הכי חשובה במשרד אותה קשה מאוד לגייס ואנו משקיעים בכך מאמצים רבים. אחד מהפתרונות המיושמים במשרדנו הוא יצירת קשר עוד בשלב האקדמיה עם שכבת הגיל הצעירה כדי לשמר אותה לעתיד לבוא".
אדריכל עדן בר: "השאלה המרכזית שעולה, מעבר לנושאים וההשפעות מיידיות, היא עד כמה נוכח החוסן של החברה הישראלית. החוסן הזה מתבטא בהתנהגות זהירה עם מבט להתפתחות עתידית. עד כה, נראה שאכן כך מתנהג השוק: באמונה בעתיד ובהתפתחות".
אדריכל גיל שנהב: "מבחינתנו, אנחנו מקבלים החלטות בתנאי אי וודאות קשים ולכן אנחנו מתמקדים בעבודה. יש הרבה עבודה ואנחנו ממוקדים בה מאוד".
לאחר שנה מורכבת בה יזמים רבים האטו את קצב העבודה על פרויקטים חדשים, נראה כי בחודשים האחרונים חלה עליה משמעותית בכניסת עבודות חדשות למשרדי אדריכלים. מה מוביל לכך?
אדריכל מוטי כסיף: "במשרדנו לא הורגשה האטה הן בקצב העבודה והשוטף והן בקצב קבלת העבודות. משרדנו לא הרגיש האטה (וזו גם הסיבה לגידול במשרד) לא בשנת 2023 ולא בחודשים האחרונים. לגבי משרדים אחרים אין לנו מושג מה קורה שם".
אדריכל גיא מילוסלבסקי: "מצוקת הדיור בארץ נוכחת בישראל כבר למעלה מעשור ואם ממשלת ישראל לא תתייחס אליה כאל בעיה לאומית היא לא תעלם מעצמה. אנו מתמודדים מידי שנה עם גידול באוכלוסייה בשיעור של 3.5%. בנוסף, כתוצאה מהמצב הקוסמו פוליטי ישנה גם תופעה של עליית יהודים מהגולה. לפיכך, קיימת מצוקת דיור מתמשכת שהולכת וגוברת.
אדריכל עדן בר: "הפנמת האירוע, גודלו והיקפו. עתיד המדינה בראיית רצף מהעשור האחרון ולעתיד וכן הגידול של מדינת ישראל שלא אמור להשתנות, בזמן שצרכי האוכלוסייה כן גדלים".
אדריכל גיל שנהב: "ענף המגורים פעיל מאד בדגש על התחדשות עירונית ופרויקטים של פינוי בינוי. מבחינה מעשית אנחנו עובדים בהיקף מלא ובכל הכוח. דירות נמכרות כרגע בכל הפרויקטים ויזמים מאיצים תכנון".
בשנתיים האחרונות רוכשים רבים ישבו על הגדר בציפייה, מה שגרם ליזמים להאט את קצב הפעילות. ההבנה שלא רואים את "האור בקצה המנהרה" והביקושים הכבושים הם שהחזירו את הרוכשים ואיתם את היזמים לשוק.
עליות הריבית התכופות במשק גרמו לכך ששוק הדיור נכנס לקיפאון. עם ההתייצבות בשער הריבית הביקושים לדירות החלו להתגבר, והיזמים יצאו במהלכים לעידוד הרוכשים חזרה לשוק, בין היתר, על ידי הטבה בגין אי הצמדה למדד, בסגנון "שלם היום 30% ויתרת התשלום לאחר מכירת הדירה" ועוד. ענף הנדל"ן למגורים אשר מצוי "ברכבת הרים" מחפש פתרונות להתאמה לאתגרים הרבים בכדי להניע את גלגלי השוק, ועדיין, חרף חוסר הוודאות, הביקושים הולכים וגדלים".
המחסור המתמשך בכח אדם איכותי לא פסח גם בשנה החולפת על ענף האדריכלות, זאת לאחר ששכר האדריכלים כמעט והכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות וזכה גם לשדרוגים בתנאי ההעסקה. מדוע אם כך חלק משמעותי מבוגרי לימודי האדריכלות לא משתלבים במקצוע?
אדריכל מוטי כסיף: "מי אמר? לדעתנו חלק גדול מהבוגרים כן מוצא את עצמו משתלב במקצוע. כמות העבודה בשוק, ובמיוחד בפרויקטים של מגורים והתחדשות עירונית היא כמעט אין סופית, ולכן הבוגרים נקלטים בקלות - בין אם מדובר בבוגרי אדריכלות ובין אם בבוגרי הנדסאות".
אדריכל גיא מילוסלבסקי: "לצערי ענף האדריכלות בישראל סובל שנים רבות מתדמית נמוכה. נקודת הפתיחה של שכר האדריכלים הינה נמוכה וזה מה שתרם לכך. לאורך זמן כמות ההיצע של אדריכלים צעירים עם ניסיון הלך ופחת ולא פחות חשוב – ישנו מחסור גם בתפקידים שאמורים להיות מאוישים ע"י אדריכלים במגזר הציבורי, כאשר בינתיים נכנסו למגזר הציבורי גורמים לא מקצועיים וחסרי כישורים".
אדריכל עדן בר: "כדי לעבוד במקצוע האדריכלות נדרשת אהבת המקצוע ו"בעירה פנימית". הרבה מקצועות סביב תכנון והבניה מושכים את האדריכלים באמצעות שכר יותר גבוה, קידום מהיר ותנאים נוחים יותר".
אדריכל גיל שנהב: "בחודשים האחרונים מורגש שינוי במגמה כאשר יותר אדריכלים מחפשים עבודה, בדגש על אדריכלים צעירים. יש מצב שהרגיעה בשוק ההיי טק תאפשר לנו לבצע גיוס צעירים מוגבר".
בשנים האחרונות לא מעט מזמיני עבודה אשר ביקשו להוזיל עלויות ופנו אל משרדים קטנים, חזרו אל המשרדים הגדולים עקבות חוסר שביעות רצון מאיכות המוצר. היכן בא לידי ביטוי אותו הפער באיכות המוצר?

משה וארנה צור, אדריכלית ומתכננת ערים, משה צור, אדריכל ומתכנן ערים: "אדריכלות הוא מקצוע מורכב ורב תחומי הדורש קודם כל כשרון והבנה מקצועית בשילוב עם ניסיון רב והבנה של כל המרכיבים המובילים ליצירת תכנון שלם – שזו בעצם האחריות של האדריכל.
תכנון שלם חייב לתת מענה שלם ופתרונות לכל סוגיות: החל מכלכליות ויעילות התכנון, התייחסות והתאמה אורבנית, הבנה ועמידה בכל נתוני המצב הסטטוטורי והחוקי, פיתוח ועיצוב איכותי, פתרונות מעטפת מתקדמים ובדוקים בו זמנית, מענה לחסכון באנרגיה ויצירת אנרגיה ועוד. הלכך, המסקנה מכל האמור היא שיידרש תמיד אדריכל מוכשר, בעל יכולות, עם ניסיון רב ויכולת ניהול לכל התהליכים שמובילים לתכנון ופיקוח ויצירת פרוייקט שלם ומושלם - שזו חובתו של האדריכל כלפי המזמין".
ענף האדריכלות הוא הבסיס לענף הבניה, בלעדיו לא תתכן בניה; תכניות שאינן מספקות או שאינן מפורטות ו/או שגויות, עשויות לגרום למזמין נזק העולה פי כמה על שכר התכנון. בזמן האחרון יש תהליך התפכחות אצל היזמים שמבינים כי לא מספיק לשלם בזול, אלא צריך לקבל מוצר איכותי".
אדריכל מוטי כסיף: "אדריכלות היא מקצוע מופלא. היא מתחילה בתכנון של ידיות לדלת ומסתיימת בתכנון של מדינה. מיומנות מקצועית נרכשת לאורך זמן ותהליך הלימוד מעולם לא נגמר כאשר הידע המקצועי ורכישת המיומנות היא תהליך. לא כל מי ששוכר משרד וכמה אדריכלים יודע לספק את הרמה המקצועית והידע הנדרש.
אדריכל גיא מילוסלבסקי: "במגזר הפרטי אנו עדים לכך שיזמים אינם מוכנים להתפשר על ניסיון ואיכות מקצועית, ולכן המחיר הוא לא הגורם הראשון במעלה להחלטה אם ללכת עם משרד שמתמחר את שירותיו בזול יותר. וזאת, להבדיל מהמגזר הציבורי שתלוי בתקציבים ציבוריים ולכן מוגבל במרחב התמרון בקבלת ההחלטות".
אדריכל עדן בר: "בניסיון, בתהליכי העבודה, בביטחון של הלקוחות בהובלת התוצר לסוף הדרך, וגם במסוגלות לייצר ריכוז מאמץ אפקטיבי שנותן מענה מקיף ומקצועי ללקוחות".
אדריכל גיל שנהב: "איכות עבודה ויצירתיות אינן פונקציות של גודל המשרד. יש משרדים מצוינים בכל הגדלים. החשיבות של תכנון איכותי ויצירתיות ברורה ליזמים ולרשויות זה מכבר. כולנו משקיעים בתחום בצורה משמעותית".
d&b – לדעת להחליט