סגור
ועידת ניו יורק אראל מרגלית
(צילום: אלעד גרשגורן, תומריקו)

Mind the Tech NY
"ההייטק הישראלי צריך לקדם תוכנית ניו דיל לדרום, לצפון ולמזה"ת כולו"

כך אמר אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריו, "צריך תמרון דיפלומטי ותוכנית ליום שאחרי. והיום שאחרי עזה צריך להתחיל היום. ללא תוכנית אסטרטגית לעזה לא יהיה ניצחון"

"היום אני לא רוצה לדבר רק על סטארטאפים אלא על מה שקהילת הטכנולוגיה צריכה לעשות. הגיע הזמן לבנות את המדינה שלנו מחדש, לעשות ניו דיל בישראל ובכל האזור" - כך פתח אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP ומרגלית סטארטפ סיטי, את דבריו בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי.
מרגלית אמר כי "היום אנו מציינים 150 ימים לטבח הנורא ב-7 באוקטובר. והיכן אנחנו היום? 134 בני ערובה עדיין מוחזקים בשבי החמאס, צה"ל עדיין נלחם על הקרקע, בים, באוויר ומתחת לאדמה. תושבי הדרום והצפון של ישראל עדיין מפונים, ו-300,000 אנשים הם פליטים בארצם. מודי'ס וסוכנויות דירוג נוספות הורידו את דירוג האשראי של ישראל בגלל שהם לא רואים תוכנית ברורה קדימה. הם מחפשים תוכניות ליום שאחרי, לא תוכנית צבאית. תוכנית לעזה שלא יהיה בה חמאס, תוכנית שהצבא צריך כדי לנצח במלחמה".
מרגלית הוסיף, כי "הצבא לקח אחריות והודה בכישלון, וזה מה שאיפשר לו להמשיך קדימה, הצבא נלחם את אחת מהמלחמות האמיצות ביותר בתולדות ההיסטוריה המודרנית. אנחנו לא רואים את זה במגרש הפוליטי".
לפי מרגלית, "מלחמה לא מנצחים עם צבא בלבד" ולטענתו, "צריך תמרון דיפלומטי ותוכנית ליום שאחרי. והיום שאחרי עזה צריך להתחיל היום. ללא תוכנית אסטרטגית לעזה לא יהיה ניצחון. הניצחון במלחמה בעזה הוא מעבר לשדה הקרב. אנו זקוקים לתוכנית, יחד עם בעלות בריתנו הבינלאומיות - ארה"ב, אירופה, האיחוד האירופי, בריטניה ונאט"ו, יחד עם מדינות ערביות כמו מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין. צריך שנדאג לזה שחמאס לא יהיה מי שינהל את המזון, המים, החינוך, השיקום, הטיפול הרפואי.
מרגלית טוען שצריך תוכנית פעולה ליום שאחרי בישראל, גם בדרום וגם בצפון: "ישראל צריכה "ניו דיל" הכולל יוזמה כלכלית גדולה, "ניו דיל" שיאפשר למגזר ההייטק להשתתף בגדול". לדבריו, "בשנת 2011 ו-2012 הקמנו את מרכז הסייבר שבנינו בעיר הדרומית בבאר שבע, יש שם חברות רב לאומיות רבות יותר משתוכלו לדמיין. אנחנו צריכים יוזמה גדולה לאותם ערים וקיבוצים הסמוכים לגבול עזה". מרגלית המשיך עם התוכנית הרצויה לצפון: "לפני מספר שנים הקמנו את מרכז הפודטק והאגטק של ישראל בגליל. לפני ה-7 באוקטובר עבדו שם 125 סטארטאפים, ליד קריית שמונה וראש פינה וכעת כולם מפונים. לפני כשבוע ריכזנו את האקוסיסטם, 75 סטארטאפים, דרור בין, ראש רשות החדשנות בישראל, ראשי רשויות, אנשי צבא. אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, קרנות ומשקיעי אימפקט, הכל כדי להראות תמיכה בגליל ובאקוסיסטם. בכל חודש שאנחנו לא חוזרים לצפון, אנחנו מאבדים 10% מהאוכלוסייה שתעבור למקום אחר בארץ".
מלבד הדרום והצפון, התייחס מרגלית בדבריו גם על השקעות ש-JVP ביצעה בירושלים שעזרו לקדם את העיר, וטען כי "יש מי שרוצה ליצור מלחמת דת בירושלים בזמן הרמאדן".
מרגלית אמר כי יצירת "הניו דיל" והתוכנית ליום שאחרי בעזה, יכולים להוביל "לניו דיל" באזור ולברית בינלאומית בגיבוי מנהיגים ומדינות בינלאומיות ובגיבוי מדינות ערב המתונות כולל סעודיה: "הניו דיל יכול לכלול ברית ביטחונית וברית כלכלית שתכניס את ישראל לגוש המדינות באזור שמתנגדות לאיראן וגרורותיו. מגזר ההייטק הוא המפתח ליצירת השלב הבא של הסכמי אברהם, עם מרכזי חדשנות ושיתוף פעולה ברחבי האזור, סביב AI, סייבר FoodTech, AgTech, ClimaTech, Healthcare IT, FinTech ועוד תחומים רבים אחרים, שייצרו מקומות עבודה חדשים ושגשוג לאנשים רבים כל כך באזור שלנו. זה ה-New Deal שישראל צריכה להוביל בארץ ובאזור והיא צריכה להתחיל ליישם אותו עכשיו". מרגלית סיים את דבריו עם פנייה לקהל ואמר כי "אתם לא צריכים להיות ראש הממשלה בשביל לעשות את השינוי הזה, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לעשות את זה".