סגור
מכוניות יקרות ב סינגפור
סינגפור. סינגפורים רבים מתקשים לוותר על חלום הרכב, שנחשב עבורם מהותי לאורח החיים (צילום: גטי)

רק בסינגפור: טויוטה משפחתית עולה כמו אסטון מרטין

בשל יוקר המחיה טויוטה עולה היום בסינגפור 193,870 דולר, סכום השקול ל-3 שנות משכורת של עובד עם שכר חציוני. הרכב כולל אישור בעלות לעשור, שמחירו יותר מ-110 אלף דולר; שיעור משקי הבית שבבעלותם מכונית נפל מ-40% ב-2013 לכשליש בשנים האחרונות

סינגפור נחשבת לאחד המקומות היקרים בעולם. מלבד האינפלציה ומחירי הדיור הגבוהים, גם בעלות על רכב היא עסק יקר שם. כך למשל, מכונית טויוטה בעיר-מדינה עולה כמו מכונית אסטון מרטין בכל מקום אחר – 193,870 דולר. פירוש הדבר כי עובד עם שכר חציוני של 5,179 דולר סינגפורי (3,861 דולר) בחודש יצטרך להוציא משכורת של שלוש שנים כדי לרכוש טויוטה. "וזו אפילו לא מכונית יוקרה", אמרה סברינה וו שרצתה לקנות לעצמה מכונית טויטה היבריד. לשם השוואה מחיר אסטון מרטין ונטאג עומד בארה"ב על 143,900 דולר.
מחיר הרכב בסינגפור כולל גם אישור בעלות התקף לעשר שנים. מחיר האישור נקבע במכרז המתקיים כל שבועיים, והוא זינק בקרוב לפי 4 בשלוש השנים האחרונות, כך שבאוקטובר עמד על 150 אלף דולר סינגפורי (111,825 דולר) למכוניות עם מנוע הגדול מ-1.6 ליטרים. הביקוש לאישורים גבוה כך שעל אף מאמצי הממשלה, שהגדילה בשנה האחרונה פעמיים את מספר האישורים המוצעים למכירה, המחירים כמעט ולא יורדים. לעומת מספר האישורים המצומצם הביקוש למכוניות נמצא בעלייה, וזאת הודות בין השאר לנתוני התעסוקה החזקים בסינגפור והעובדים הרבים ברילוקיישן.
מאז 1990 שולטת הממשלה על מספר המכוניות שעל הכביש. ב-2018 היא אימצה מדיניות של אפס צמיחה עבור המכוניות. בהתאם, שיעור משקי הבית שבבעלותם מכונית נפל מ-40% ב-2013 לכשליש בשנים האחרונות. סיבה נוספת לכך היא התחבורה הציבורית היעילה.
מבחינת רבים מהתושבים, המחיר הגבוה של אישורי הבעלות הם דוגמה נוספת ליוקר המחיה הגבוה ולהתרחבות אי השיוויון בהכנסות. "אם הפער ימשיך להתרחב התסכול יגבר", הסביר ויקטור קוואן, מרצה בכיר בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת סינגפור. לראיה, סקר שנערך בין התושבים באוקטובר מצא כי יוקר המחיה הוא הנושא המטריד אותם ביותר. התושבים הביעו גם חוסר סיפוק מהאופן בו פועלת המשלה כדי להוריד את מחירי המכוניות.
על אף כל הגורמים המצביעים נגד רכישת מכונית, סינגפורים רבים מתקשים לוותר על החלום, שנחשב עבורם מהותי לאורח החיים שלהם. אבו באקר בן איסנין בן ה-64 ביקר בחודש שעבר בתערוכת הרכב שנערכה בסינגפור. הוא מתכוון לקנות מכונית חדשה על אף שהאישור יעלה לה כפול האישור הנוכחי שלו. "זה לא מותרות, אלא צורך", אמר לבלומברג. אנשים קונים מכוניות כי הן נחוצות כדי להסיע את המשפחה, והמשפחה קודמת לכל".