סגור

מנכ"ל ביונטק: "רוב הסיכויים שהחיסון יגן בפני מחלה קשה גם בהידבקות באומיקרון"

מייסד ומנכ"ל החברה הגרמנית, שפיתחה עם פייזר את אחד החיסונים העיקריים לקורונה, מעריך כי הזן החדש ידביק יותר מחוסנים מהזנים הקודמים - אבל הם עדיין יישארו מוגנים מפני מחלה קשה; "התוכנית נותרה בעינה - להאיץ את מתן חיסון הבוסטר"

זן האומיקרון של הקורונה עשוי להוביל ליותר נדבקים בקרב מחוסנים, ואולם רוב הסיכויים שהם יישארו מוגנים מפני מחלה קשה - כך אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אוגור שאהין, אחד המייסדים והמנכ"ל של ביונטק הגרמנית, שותפתה של פייזר לפיתוח אחד החיסונים העיקריים לקורונה.


"המסר שלנו הוא: אל תיבהלו. התוכנית נותרה בעינה - האיצו את מתן חיסון הבוסטר", אמר שאהין. להערכתו, לאנשים שחוסנו לקורונה תהיה הגנה גבוהה מפני מחלה קשה במקרה של הידבקות בזן האומיקרון.
הוא ציין כי החיסון, שהצוות שבראשותו המציא בינואר 2020 ואז פותח בשיתוף פייזר, הוכח כמגן מפני מחלה קשה במקרה של הידבקות בווריאנטים שונים של הקורונה. לדבריו, הווריאנט הדומיננטי כיום, הדלתא, אמנם הדביק יותר מחוסנים מאשר וריאנטים קודמים - ואולם מחוסנים שנדבקו סובלים בדרך כלל מסימפטומים קלים בלבד.
אתמול אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא כי ייקח זמן עד שנדע האם החיסון יעיל נגד הווריאנט החדש, שארגון הבריאות הודיע כי הוא "מהווה סיכון גבוה מאוד". לדבריו, פייזר כבר החלה לעבוד על חיסון שיגן מהאומיקרון, למקרה שיתברר שהחיסון הקיים לא יעיל.
לעומתם, סטפן בנסל, מנכ"ל מודרנה, נשמע פסימי יותר, והעריך שהחיסונים הקיימים יהיו הרבה פחות אפקטיביים מול אומיקרון. בראיון ל"פייננשל טיימס" שפורסם הבוקר (ג') העריך בנסל כי יהיה צורך בעדכון החיסונים ואמר כי ככל הנראה זה ייקח חודשים. "אין סיכוי שהיעילות תהיה באותה רמה כמו מול הדלתא", אמר בנסל בריאיון ממטה החברה במסצ'וסטס. "הולכת להיות ירידה מהותית. אני עדיין לא יודע בכמה, אנחנו צריכים לחכות לנתונים. אבל כל המדענים שדיברתי איתם אמרו - 'זה לא נראה טוב'".

1 צפייה בגלריה
אוגור שאהין מנכ"ל ומייסד ביונטק
אוגור שאהין מנכ"ל ומייסד ביונטק
אוגור שאהין מנכ"ל ומייסד ביונטק
(גטי)

החיסון שפיתחו פייזר וביונטק מציע שתי שכבות של הגנה מפני הנגיף. הראשונה כוללת נוגדנים אשר מונעים מהנגיף להשתלט על תאים בריאים - ומונעים בכך הידבקות; עם זאת, לפי מחקרים, ישנה ירידה ברמת הנוגדנים כחמישה חודשים לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון; לדברי שאהין, מאחר שהאומיקרון מכיל מספר גבוה של מוטציות (כ-50), הוא יצליח להתחמק מהנוגדנים יותר מווריאנט הדלתא. שכבת ההגנה השנייה כוללת תאי T - תאים של מערכת החיסון שאמורים לחסל תאים שהנגיף השתלט עליהם.
לדברי שאהין, אדם שחוסן ונדבק, יסבול בדרך כלל מסיפטומים קלים בלבד. הוא ציין כי עד כה, אף וריאנט הצליח לעקוף את תאי ה-T, וכי גם האומיקרון לא צפוי לעשות כן.
"ההערכה שלנו (שהחיסון יעבוד נגד האומיקרון) נובעת מההנחה המדעית שלפיה אם הנגיף יצליח לעקוף את החיסון (immune escape) - הוא יעשה זאת רק בנוגע לנוגדנים; ואולם יש את השכבה השנייה של התגובה החיסונית המגנה בפני מחלה קשה - תאי ה-T", אמר שאהין.