סגור
מגדל השעון לבנון 26 במרץ 2023
מגדל השעון בלבנון, מרץ 2023 (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

מחלוקת על שעון הקיץ פיצלה את לבנון לשני אזורי זמן שונים

ראש הממשלה הזמני, נג'יב מיקאתי, נכנע ללחצים של יו"ר הפרלמנט השיעי לדחות את המעבר לשעון הקיץ לסוף הרמדאן. הכנסייה המארונית מסרבת לציית להחלטה, כך גם עסקים, גופי תקשורת וחברת התעופה הבינלאומית. "הכאוס הפוטנציאלי מסמל עשרות שנים של ממשל כושל"

לבנון התעוררה הבוקר (א') בשני אזורי זמן שונים על רקע מחלוקת בין הרשויות הפוליטיות והדתיות על הארכת שעון החורף בחודש נוסף. ראש הממשלה הזמני, נג'יב מיקאתי, החליט ביום חמישי שהשעון יוזז שעה קדימה רק ב-20 באפריל, במקום להתחיל את שעון הקיץ בסוף השבוע האחרון של מרץ, כפי שנעשה בדרך כלל בלבנון, באירופה ובאזורים אחרים.
מיקאתי, מוסלמי סוני, הודיע על ההחלטה לאחר שנפגש עם יו"ר הפרלמנט השיעי, נביה ברי, אשר התעקש על השינוי. ברי ביקש להשאיר את שעון החורף עד לסוף הרמדאן, וכך לאפשר לצמים במהלך חודש הרמדאן לשבור את הצום שעה קודם לכן, בסביבות השעה 18:00 במקום ב-19:00.
הכנסייה המארונית בלבנון, הכנסייה הנוצרית הגדולה במדינה, הודיעה בשבת כי היא לא תציית להחלטה, ואמרה שלא היו התייעצויות או שיקולים של סטנדרטים בינלאומיים. היא החליטה להזיז את השעון קדימה במוצאי שבת כמתוכנן, ומפלגות ובתי ספר הכריזו שגם הם יעשו כן.
לעת עתה, נותרו מוסדות מוסלמיים בזמן החורף, וכך מעמיק השסע במדינה שחוותה מלחמת אזרחים בין השנים 1990-1975, והמושבים בפרלמנט שלה מוקצים לפי השתייכות דתית. עסקים וגופי תקשורת, כולל שניים מערוצי החדשות המרכזיים של לבנון, LBCI u-MTV הודיעו שגם הם יעברו לשעון קיץ במוצאי שבת. LBCI הצהירה כי לא תציית להחלטתו של מיקאתי, כיוון שהיא פוגעת בעבודתה, והוסיפה: "לבנון היא לא אי". אחרים ניסו להסתגל לשינוי. חברת התעופה הלאומית של לבנון, Middle East Airlines, אמרה ששעונים ומכשירים אחרים שלה יישארו בזמן חורף, אך היא תתאים את זמני הטיסה שלה כדי לעמוד בלוחות הזמנים הבינלאומיים. דואופול הטלקום הממשלתי המליץ ללקוחות להגדיר את השעה במכשירים שלהם ידנית ביום א', אם השעונים יעברו אוטומטית קדימה.
רבים אמרו שהכאוס הפוטנציאלי המסתמן מסמל עשרות שנים של ממשל כושל אשר הוביל את לבנון למשבר הפיננסי ב-2019. משרדו של מיקאתי הצהיר במוצאי שבת כי ההחלטה היא "הליך מנהלי גרידא" שקיבל "תפנית עדתית מביכה". שר המשפטים הזמני, הנרי חורי, נוצרי, קרא למיקאתי להפוך את ההחלטה. זוהי התנגדות הראשונה מתוך הקבינט, שבו הנאמנות הפוליטית קשורה בעיקר לקווים דתיים עדתיים. חורי אמר כי ההחלטה "הפרה את עקרון הלגיטימיות" וגרמה לפילוג בחברה הלבנונית בתקופה שבה לבנון כבר מתמודדת עם משברים מרובים. חבר הפרלמנט העצמאי ואדה סאדק, צייץ בטוויטר שההחלטות התקבלו ללא "כל התחשבות בהשלכות או בבלבול שהן גורמות".