סגור
מוסף שבועי 20.11.18 מסי מורה לחיים דניאל כהנמן פרופסור זוכה פרס נובל ב כלכלה
פרופ' דניאל כהנמן. המשתתפים במחקר הסבירו כי ההכנסות הגבוהות מעניקות להם יותר שליטה על החיים (צילום: אוהד צויגנברג)

כסף לא קונה אושר? אחרי עשור, פרופ' דניאל כהנמן שינה את דעתו

במאמר מצוטט שפרסם הישראלי זוכה הנובל ב-2010 הוא הצביע על כך שעושר תורם לאושר, אך רק עד גבול מסוים - הכנסות של 90-60 אלף דולר בשנה, שמעבר אליהן לא נמצאה התאמה בין כסף לאושר. לאחרונה פרסם כהנמן מאמר חדש שסותר את קודמו וקובע כי כסף אכן תורם לאושר - לפחות עד הכנסות של 500 אלף דולר בשנה

כסף כן קונה אושר - כך טוען חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' דניאל כהנמן הישראלי, במאמר שפרסם לאחרונה. הטענה הזו, שאותה מבקש כהנמן לבסס במאמרו, סותרת טענה הפוכה שהועלתה על ידו על היעדר קשר בין עושר ואושר, שעלתה ממחקר מצוטט שפורסם על ידו ב-2010.
המחקר המקורי פורסם על ידי כהנמן לפני למעלה מעשור יחד עם אנגוס דיטון ומצא כי "ככל שאנשים מרוויחים יותר כסף כך הם מאושרים יותר, אבל העקומה מתיישרת בין 90-60 אלף דולר בשנה, והכנסה גבוהה יותר מכך לא מובילה לרמת אושר גבוהה יותר". אולם כעת כהנמן ביחד עם החוקרים מתיו קילינגסוורת' וברברה מלרס מאוניברסיטת פנסילבניה טוענים שהמסקנה הזו אינה נכונה יותר.
במאמר שפרסמו השלושה בשבוע שעבר בכתב העת PNAS הם טענו כי מדגם גדול של אמריקאים מצביע על כך שגם בהכנסה גבוהה מ-80 אלף דולר רמות האושר עולות בהתאמה, ואפילו בהכנסה של מעל 100 אלף דולר - זאת כל עוד אותו אדם נהנה מראש מרמת בסיס מסוימת של אושר.
"עבור אנשים עניים מאוד, הכסף בוודאי יכול לסייע הרבה", אמר קילינגסוורת'. "אך למי שיש הכנסה סבירה והוא עדיין אומלל, מקור הסבל הוא ככל הנראה לא משהו שכסף יכול לתקן". ההתאמה הזו בין הכנסה ואושר נמשכת לפחות עד הכנסה של 500 אלף דולר בשנה, אך החוקרים ציינו שחסרים נתונים כדי לקבוע לגבי רמות הכנסה גבוהות יותר.
החוקרים ניתחו מחדש את הממצאים לגבי 20% האנשים הכי פחות מאושרים במחקר המקורי, ומצאו שעבורם האושר לא המשיך לעלות לאחר שההכנסה שלהם הגיעה ל-100 אלף דולר. עבור 80% הנותרים, המסקנה הייתה שבאופן כללי האושר ממשיך לעלות בהתאם לרמות ההכנסה שלהם. לטענת החוקרים, בהתבסס על תגובות המשתתפים, יש התאמה בין אושר והכנסות גבוהות יותר שמעניקות להם יותר שליטה על החיים.
"הממצאים מצביעים על כך שכסף נוטה להפוך אנשים למאושרים יותר, אלא אם הם סובלים משורה של אסונות שכסף לא יכול לרפא", הוסיף כהנמן. "אם יש שישה דברים בחיים שלכם שגורמים לכם לאומללות, זה כנראה לא משנה כמה אתם עשירים", הוסיף.