סגור
קלודין גיי נשיאת הרווארד במהלך שימוע ב קונגרס
קלודין גיי, נשיאת הרווארד, בשימוע בקונגרס (צילום: EPA-EFE/WILL OLIVER)

אחרי הביקורת, נשיאת הרווארד מבהירה: "אין מקום לקריאות לאלימות נגד הקהילה היהודית"

בשימוע בקונגרס נשאלה קלודין גיי האם דברי שנאה נגד יהודים מותרים בהרווארד, והשיבה: "זה מנוגד לערך של הרווארד, אבל אנחנו מחוייבים לחופש הביטוי אפילו של דעות פוגעניות ומעוררות שנאה". דבריה עוררו מהומה, וכעת היא מבהירה: "מי שמאיים על התלמידים היהודים שלנו יידרש לתת את הדין"

אחרי המהומה שעוררו דבריה בקונגרס, נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי מבהירה: "אין מקום לקריאות לאלימות או רצח עם נגד הקהילה היהודית".
בפוסט שפורסם הערב (ד') בחשבון ה-X של אוניברסיטת הרווארד נכתב בשם גיי: "יש כאלה שבלבלו בין הזכות לחופש ביטוי לבין הרעיון שהרווארד תסכים לקריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודים. הרשו לי להבהיר: קריאות לאלימות או רצח עם נגד הקהילה היהודית, או כל קבוצה דתית או אתנית, הן נבזיות, אין להן מקום בהרווארד, ומי שמאיים על התלמידים היהודים שלנו יידרש לתת את הדין".
ההבהרה מגיעה לאחר השימוע שנערך בבית הנבחרים האמריקאי בנושא תגובת האוניברסיטאות כלפי העלייה בפשעי השנאה והאנטישמיות בקמפוסים מאז תחילת המלחמה בעזה. הנציגה הרפובליקנית של מדינת ניו יורק, אליס סטפניק, בוגרת הרווארד בעצמה, התעמתה במהלך השימוע עם הנשיאה של המוסד קלודין גיי ושאלה אותה האם הרווארד תנקוט צעדים משמעתיים נגד סטודנטים שמשתמשים בפומבי בביטוי "מהנהר לים" או "אינתיפאדה". לדברי סטפניק הביטויים הללו משמעותם התקפה פיזית חמושה על ישראל ורצח יהודים.
גיי השיבה כי "הסוג הזה של דיבור הוא מלא שנאה, פזיז ופוגעני, מתועב", אבל כשסטפניק הקשתה ושאלה האם סוג זה של דברי שנאה מותרים בהרווארד, גיי ענתה כי "זה מנוגד לערך של הרווארד, אבל אנחנו מחוייבים לחופש הביטוי אפילו של דעות פוגעניות ומעוררות שנאה". גיי הסבירה שכשהדיבור הופך למעשים שמפרים את המדיניות של המוסד נגד בריונות והטרדה, או מסית לאלימות - אז ננקטת פעולה. את סטפניק זה לא סיפק: "את צריכה להתפטר", אמרה לה.
דבריה של גיי, לצד דבריהן של נשיאות Penn ו-MIT, עוררו מהומה רבה, בארץ ובחו"ל. כך למשל, אושיית וול סטריט ביל אקמן קרא לפיטוריהן של השלוש. גם אלון מאסק התייחס לדיון בפוסט ב-X: "תנו לי לעזור להן, קריאה לרצח עם, כלומר מוות של מישהו, בהחלט מהווה הטרדה". קליף אסנס, מבכירי מנהלי קרנות השקעה בארצות הברית, כתב: "זה לגמרי משוגע, הנשיאות פשוט משדרות רשעות ובינוניות. אם הייתי יכול להפסיק לתרום לאוניברסיטאות האלה פעמיים, הייתי עושה זאת".