סגור
אי אנגווילה באיים  הקאריבים Anguilla
אנגווילה, מדינת איים בקאריבים. "אלוהים מחייך אלינו" (צילום: שאטרסטוק)

הכירו את אנגווילה: מדינת איים בקאריביים המרוויחה מיליונים מהבהלה ל-AI

סיומת האינטרנט של המדינה היא ai, המבוקשת מאד בקרב חברות הבינה המלאכותית, שמשלמות עבורה עד אלפי דולרים. בשנה שעברה ההכנסה ממכירת הסיומת עמדה על 32 מיליון דולר, שעזרו לממן טיפולים רפואיים לבני 70 ומעלה ולבניית בית ספר

הבהלה ל-AI כבר העשירה לא מעט אנשים וחברות, אך היא גם מועילה במיוחד לכלכלת אנגווילה. בניו יורק טיימס דיווחו כי הסיבה לכך היא שהמדינה הקטנה השוכנת בקאריביים, מזרחית לפורטו ריקו, גובה תשלום מכל רישום לכתובת אינטרנט עם הסיומת “.ai”, שכן זה הדומיין שהוקצה לאי, כמו הסיומת il לישראל.
הודות לרצון של חברות שכתובת אתר האינטרנט שלהן ייצג את התעסקותן בתחום הפופולרי, אנגווילה הוצפה בשנה האחרונה בבקשות לשמות דומיין. לפי הנתונים שפרסמה הממשלה, עבור כל רישום כזה מקבלת המדינה תשלום הנע מ-140 דולר לאלפי דולרים ממכירות פומביות של הכתובות. בהתאם, בשנה שעברה הרוויחה המדינה 32 מיליון דולר מהתשלומים הללו, המייצגים יותר מ-10% מהתמ"ג בטריטוריה הבריטית, המונה קרוב ל-16 אלף תושבים ומתפרסת על שטח של 90.6 קמ"ר. "יש אנשים שטוענים שזכינו בפרס", הגיב ראש הממשלה אליס וובסטר. "אנחנו חושבים שזה פשוט שאלוהים מחייך אלינו".
הוא ציין כי הממשלה משתמשת בכסף כדי לממן טיפולים רפואיים בחינם לתושבים מעל גיל 70, וכן הוקצו מיליוני דולרים להשלמת בניית בית ספר. תוכניות נוספות בקנה כוללות שיפור שדה התעופה, הכפלת התקציב לספורט ולאירועים והגדלת התקציב לתושבים המעוניינים לעבור טיפולים רפואיים מחוץ למדינה. באנגווילה אמנם לא בטוחים כמה זמן עוד יהנו מההכנסה הנוספת, אך מעריכים כי השנה יכניסו סכום דומה לשנה שעברה.
כלכלת האי נסמכת בעיקר על תיירות, כך שהיא ספגה פגיעה קשה בקורונה. זאת בנוסף לסופת הוריקן קטלנית שזרעה הרס ב-2017. לפיכך ההכנסה הזו הודות ל-AI מהווה את הדחיפה לה המדינה הייתה זקוקה. "בחיים לא העלינו על הדעת שיהיה לנו פוטנציאל כל כך גדול", הוסיף וובסטר. "פשוט היה לנו מזל".
זו לא הפעם הראשונה שמדינה מרוויחה משם הדומיין שלה. כך, מדינת האיים טובאלו השוכנת צפון מזרחית לאוסטרליה, מכרה את הזכויות לסיומת שלה “.tv,” ליזם קנדי עבור 50 מיליון דולר, והשתמשה בכסף כדי לחבר את האיים המרוחקים לחשמל, להקים מלגות ולממן את תהליך ההצטרפות לאו"ם.