סגור

הערכות: ביידן שומר את הסנקציות האגרסיביות על רוסיה להמשך

לאחר שפוטין הכיר בעצמאות הבדלנים במזרח אוקראינה והחליט לשלוח אליהם כוח צבאי, אסר ממשל ביידן על ביצוע השקעות ומסחר באזורים הללו. לפי ההערכות, סנקציות נוספות נגד רוסיה עלולות להיות הדרת הבנקים הגדולים, ניתוק התעשייה הכבדה מטכנולוגיה ואף חימוש המורדים באוקראינה

ארה"ב מתייעצת עם בנות הברית ומתכננת להכריז על סבב סנקציות חדש נגד רוסיה בהמשך היום, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס ובעקבות החלטתה של רוסיה להכיר בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה ולשלוח אליהם כוחות צבאיים.


"ארה"ב תטיל סנקציות על רוסיה בשל ההפרה הברורה של החוק הבינלאומי ושל הריבונות האוקראינית", מסרה שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס – גרינפילד בישיבה של מועצת הביטחון שהתקיימה אמש. "אנחנו חייבים לעמוד מאוחדים בקריאות שלנו לרוסיה להסיג את הכוחות שלה, לשוב לשולחן הדיפלומטי ולעבוד להשגת שלום".

2 צפייה בגלריה
מימין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
מימין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
מימין: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילומים: אי פי איי)

בינתיים הסתפק נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתגובה זהירה והגביל את הסנקציות לשני האזורים במזרח אוקראינה. הסנקציות הנוכחיות אוסרות על ביצוע השקעות, מסחר ומימון מצד אמריקאיים באזורים הללו. הסיבה לתגובה המצומצמת היא ככל הנראה על מנת לאפשר לארה"ב ולאירופה לשמור את העונשים האגרסיביים ביותר למקרה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יפצח בתקיפה מלאה ובניסיונות להפיל את השלטון הדמוקרטי באוקראינה.

פוטין הרוויח זמן

ההערכות בבית הלבן הן שפוטין אינו מעוניין בהמשך המו"מ הדיפלומטי, כל עוד אינו כולל את דרישותיו שנאט"ו יפסיקו להתפשט במזרח אירופה וכי הוא שיתף פעולה עם המאמצים הדיפלומטיים עד כה רק כדי להשיג זמן לחזק את הכוחות שלו בגבול. הסנקציות הנוספות שעליהן אמורים להכריז היום צפויות להיות מותאמות להמשך התקדמות הכוחות הרוסיים.
בבית הלבן סרבו לחשוף מה הסנקציות המתוכננות נגד פוטין. בניו יורק טיימס דיווחו כי בין האפשרויות המחמירות ביותר שנשקלות נמנות הדרת הבנקים הגדולים ביותר ברוסיה מהמערכת הכלכלית העולמית, ניתוק התעשייה הכבדה ברוסיה ממוליכים למחצה וטכנולוגיות מתקדמות אחרות ואפילו חימוש כוחות המורדים באוקראינה. אולם, עוד לא ברור האם ביידן ובנות בריתו – בראשן גרמניה ואיטליה שתלויות בייבוא הגז הרוסי – אכן מוכנים להטיל את מלוא הסנקציות על רוסיה.

2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
(צילום: רויטרס)

במקביל, נראה שפוטין לא מוטרד במיוחד מסבב הסנקציות הבא ומאמין שהכלכלה הרוסית עמידה מספיק לשרוד כל מה שביידן ומנהיגי המערב יפילו עליה. בנאום שנשא אתמול כינה את האיומים בסנקציות כ"סחיטה" וטען כי הסנקציות "היו מוטלות על רוסיה בלי קשר למה שקורה באוקראינה". לדבריו, מטרתן היא להותיר את רוסיה משתרכת מאחור ולמנוע ממנה להתפתח. "הם יעשו זאת גם בלי שום תירוץ רשמי, רק בגלל שאנחנו קיימים", התעקש.
בתוך כך, יפן הודיעה כי היא מוכנה להצטרף לארה"ב ואירופה בהטלת הסנקציות על רוסיה במקרה של פלישה לאוקראינה. ראש הממשלה היפני פומיו קישידה אמר כי המהלך הרוסי האחרון "אינו מקובל ומפר את החוק הבינלאומי" ולכן יפן מוכנה לתגובה חזקה שעשויה לכלול הטלת סנקציות.