סגור
הפסקת חשמל ב דרום אפריקה
הפסקת חשמל בדרום אפריקה (צילום: בלומברג)

דרום אפריקה הכריזה על מצב אסון בעקבות משבר האנרגיה

תחנות החשמל במדינה מבוססות בעיקר על שריפת פחם, והן סובלות זה שנים מתחזוקה ירודה; הפסקות החשמל הולכות ומתגברות, ולעתים מגיעות ל-12 שעות ברציפות, ואין כסף לרכישת דיזל; הנשיא סיריל רמפוזה אמר כי המצב מהווה "איום קיומי" על הכלכלה, והכריז על שורת צעדי חירום

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה הכריז על מצב אסון לאומי בתגובה למשבר האנרגיה במדינה, וציין כי מדובר ב"איום קיומי" לכלכלה הגדולה ביותר ביבשת.
בנאום מצב האומה שנשא שלשום (ה') הציב רמפוזה את יעדי הממשלה לשנה הקרובה והכריז כי המשבר מהווה איום גם "למארג החברתי של המדינה", ולכן "בראש סדר העדיפויות שלנו עומדת המטרה להשיב את הביטחון האנרגטי".
בשל המשבר הוכפל מספר הפסקות החשמל בשנה שעברה במדינה, זאת על רקע שיבושים בתחנות הכוח הישנות המבוססות על פחם. במקביל, חברת החשמל הממשלתית מתקשה להשיג את המימון לרכישת דיזל לגנרטורי החירום.
הפסקות החשמל נמשכות לעתים עד 12 שעות, ובחודש שעבר ההמלצה הייתה לקבור מתים בתוך ארבעה ימים בשל בעיות באחסון ובשמירה על הגופות בעקבות הפסקות החשמל.
לפי כתבה ב-CNN, בעיות החשמל פוגעות באופן קשה בעסקים קטנים ומסכנות את הצמיחה בכלכלה ואת שוק העבודה במדינה, שבה שיעור האבטלה כבר עומד על 33%. לפי תחזית קרן המטבע הבינלאומית, שיעור הצמיחה השנה צפוי להאט ל-1.2%, בין השאר בשל משבר האנרגיה.
רמפוזה הודיע כי מצב החירום ייכנס לתוקפו באופן מידי. המהלך יאפשר לממשלה "לספק צעדים פרקטיים לתמיכה בעסקים" ולשמר את אספקת הכוח לתשתיות קריטיות כמו בתי חולים ומפעלי התפלת מים. רמפוזה, שביטל את השתתפותו בינואר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשל המצב, אמר כי בכוונתו למנות שר מיוחד לענייני חשמל "עם סמכות מלאה לפקח על כל תחומי החשמל".
במקביל, הוא חשף צעדים למלחמה בשחיתות "כדי להגן על הכספים הנחוצים בשביל להתמודד עם האסון הזה", ולהקמת יחידה משטרתית ייעודית "שתתמודד עם השחיתות הפושה והגניבה במספר תחנות כוח".
עיקר החשמל בדרום אפריקה מסופק באמצעות חברת אסקום (Eskom) דרך תחנות המבוססות פחם שלא תוחזקו כראוי במשך שנים. לחברה יש מעט מאוד אמצעי גיבוי באופן שמקשה להשבית תחנות לביצוע עבודות אלו.