סגור
מלון לאונרדו פלאזה ירושלים רשת פתאל
מלון לאונרדו פלאזה ירושלים של פתאל (צילום: עמית שאבי)

הנופשים הישראלים ופתיחת מלונות חדשים סייעו לפתאל ברבעון ה-3

ההכנסות מהפעילות בישראל עלו ב-17% ל-678 מיליון ש', והרווח התפעולי מהן קפץ ב-51% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2024; עלייה חדה מאשר בשאר אזורי הפעילות של רשת המלונות; ההכנסות מ-12 מלונות חדשים שנפתחו קיזזו את ההשפעה השלילית של השקל החזק

הישראלים שעדיין העדיפו או נאלצו לנפוש בישראל מאשר בחו"ל (ביחד עם 12 המלונות החדשים שפתחה פתאל מאז ספטמבר 2024) סייעו לרשת המלונות פתאל להתגבר על הפגיעה שגרם לה השקל החזק.
כ-80% מפעילותה באירופה ורק 20% בישראל.
הרשת הגיעה ברבעון השלישי השנה להכנסות של 2.3 מיליארד שקל, שגבוהות ב-5% מהיקפן ברבעון המקביל אשתקד.
בישראל היא הצליחה להתגבר על מרבית הקשיים שגרמה לה המלחמה עם איראן ביוני. ולאחר ששיעורי התפוסה במלונותיה בארץ ירדו בחדות ברבעון השני (בעקבות סגירת המלונות במלחמה) ביחס למקבילו אשתקד (58% לעומת 72%), ברבעון השלישי התפוסות ב-46 המלונות בישראל עמדו על 73%, לעומת 75% ברבעון המקביל.
הן כללו גם אירוח מפונים ממבנים שנפגעו מטילים איראניים, כ-4,000 אורחים בקיבולת השיא, שהלכה ופחתה עד לאוגוסט.
פתאל הצליחה להתגבר על הפגיעה בתיירות הנכנסת בעקבות המלחמה שפרצה בשביעי באוקטובר. זאת למרות שברבעון השלישי ב-2023, שהסתיים ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה, לינות התיירים הזרים במלונותיה הגיעו ל-17%, וברבעון השלישי השנה הם עמדו רק על 7%. התפוסה במלונותיה בארץ השנה הייתה גבוהה יותר. כ-73% כאמור, לעומת 70% ברבעון המקביל ב-2023. זאת בזכות הישראלים שלא יצאו לחו"ל.
בכל הקשור לרבעון הרביעי, שנחשב מסורתית כחלש, פתאל מעריכה שהתפוסות בו יגיעו ל-60% לעומת 62% אשתקד.
ההכנסה היומית הממוצעת מכל חדר במלונותיה (ADR) הגיעה ל-635 שקל, ועלתה ב-1% ביחס לרבעון המקביל. אך פתאל אינה מפרטת כיצד התחלק נתון זה בין אזורי הפעילות שלה, ישראל, אירופה, בריטניה ואירלנד (שנחשבים כמגזר פעילות נפרד) ויוון וקפריסין (שנחשבים כמגזר אחר).
ההכנסות מפעילותה בישראל עלו ב-17% ל-678 מיליון שקל. בעוד שבאירופה הן נותרו ללא שינוי ובבריטניה ואירלנד הן ירדו.
במקביל, גם ה-EBITDAR שמודד את הרווח תפעולי לפני פחת והפחתות, הוצאות אחרות ושכירות, ונחשב כמדד העיקרי לבחינת הרווחיות התפעולית במגזר המלונאות - עלה בישראל ב-51% ל-299 מיליון שקל. זאת בזמן שבאירופה, בבריטניה ואירלנד הוא ירד.
חלק מההסבר לכך נובע מהעובדה שברבעון המקביל ב-2024, שניים ממלונותיה בצפון עדיין היו סגורים בעקבות המלחמה, ומאז היא גם חנכה מלון נוסף. כך שעוגת ההכנסות הרבעוניות כללה שלושה מלונות שלא נכללו ברבעון המקביל.
אך מעבר לכך, פתאל נהנתה מהעובדה שרבים ממלונותיה בישראל הם מלונות נופשים (בניגוד למלונות שמיועדים לאנשי עסקים) - מהם שמונה מלונות באילת, יעד הנופש המקומי העיקרי - ובקיץ הישראלים עדיין לא טסו במספרים גבוהים לחו"ל וחיפשו לנפוש בישראל.
מכך ניתן להסיק שגם העלייה בהכנסה היומית מכל חדר - משמע, המחיר שאותו היא גבתה מאורחיה בישראל, היה גבוה מזה הממוצע. ואף עלה בשיעור גבוה יותר ביחס לתקופה המקבילה, וגם ביחס לשאר אזורי הפעילות.
לצד העלייה בהכנסות, פתאל נהנתה מעלייה של 2% ב-EBITDAR ל-903 מיליון שקל. אולם מאחר שברבעון המקביל היא נהנתה מהכנסה חד פעמית של כ-240 מיליון שקל (כתוצאה מהשלמת עסקת פרותאל בה היא רכשה את חלקה של שותפתה, משפחת אמויאל, ב-11 מלונות בישראל), הרווח הנקי הרבעוני שמיוחס לבעלי מניותיה ברבעון השלישי השנה נמוך מזה שנרשם אשתקד. 182 מיליון שקל לעומת 346 מיליון שקל.