סגור

"המסחר עם סין לא יספיק כדי לחפות על הסנקציות של המערב על רוסיה"

לאחר הסנקציות על רוסיה שהטילו האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה, הודיעה סין כי המסחר עם רוסיה יישאר "נורמלי", וסירבה להגדיר את המתקפה על אוקראינה כפלישה. במקביל אישרו הסינים יבוא חיטה מרוסיה. הבעיה של רוסיה: למרות עלייה משמעותית בהיקף הסחר עם סין, חלקן של שתי המדינות בכלכלה העולמית קטן בהרבה מזה של מדינות ה-G-7

המסחר בין רוסיה לסין אינו מספיק כדי לחפות על השפעת הסנקציות של ארה"ב ואירופה נגד מוסקווה, כך מסר הבית הלבן. בשעות שלאחר פלישת רוסיה לאוקראינה שלשום, הודיעו האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה על הטלת סנקציות חדשות שמטרתן בידוד של מוסקווה מהכלכלה העולמית.
הצעדים הנרחבים לא כללו הגבלות על רכישת נפט וגז רוסים – שמהווים מנוע חשוב של הכלכלה הרוסית. בבייג'ינג, משרד החוץ הסיני הודיע כי המסחר של המדינה עם רוסיה ואוקראינה יישאר "נורמלי", וסירב להגדיר את ההתקפה של רוסיה על אוקראינה כ"פלישה". במקביל, אישר המכס הסיני יבוא חיטה מרוסיה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ב אוקראינה ב דאונינג 10 לונדון
הפגנת תמיכה ב אוקראינה ב דאונינג 10 לונדון
הפגנת תמיכה באוקראינה בדאונינג 10 לונדון
(גטי)
אלא שרוסיה תתקשה לסמוך על הסינים בלבד. חלקן של סין ורוסיה מהכלכלה העולמית הוא קטן בהרבה מזה של מדינות ה-G-7 – שכוללות, בין היתר, את ארה"ב וגרמניה. המשמעות היא שסין לא תוכל לקזז את השפעת הסנקציות האמריקניות באמצעות הסינים, טענה מזכירת העיתונות של הבית הלבן ג'ן פסקי בפני כתבים בוושינגטון.
על פי נתונים של הבנק העולמי, סין הייתה אחראית ל-17.3% מהתמ"ג העולמי ב-2020, לעומת 1.7% להם הייתה אחראית רוסיה, הרבה פחות מהנתח שתפסו מדינות ה-G-7 בכלכלה העולמית (45.8%).
סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה ואוקראינה. שתי המדינות כלולות בתכנית פיתוח אזורית שנתפסת כניסיון של בייג'ינג להגדיל את השפעתה הגלובלית. המסחר בין רוסיה וסין הגיע לשיא של 147 מיליארד דולר ב-2021, עלייה של 35% לעומת שנה קודם לכן, על פי סוכנות המכס הסינית.
היבוא הסיני מרוסיה עבר את היצוא ביותר מעשרה מיליארד דולר. המספרים האלה יצטרכו לגדול ב-37% נוספים כדי להגיע ליעד שקבעו מוסקווה ובייג'ינג – סחר בהיקף של 200 מיליארד דולר עד שנת 2024.
המסחר בין סין ואוקראינה גדל ב-30% בשנה שעברה, והגיע לשיא של 19.3 מיליארד דולר, עם חלוקה שוויונית יחסית בין יבוא ליצוא. "לרוסיה וסין יש שותפות אסטרטגית מקיפה. סין ואוקראינה הן שותפות ידידותיות", אמר עוזר לשר החוץ הסיני.