סגור

לקראת המראה? "התעופה בעולם תשוב לרווחיות בשנת 2023"

לפי התחזית של איגוד התעופה הבינלאומי, הפסדי התעשייה צפויים להצטמק מ־42 מיליארד דולר ב־2021 ל־9.7 מיליארד דולר השנה. "הביקושים ימשיכו לגדול למרות הכאוס הגלובלי"

הסערה בשדות התעופה ברחבי העולם מושלמת: מחירי הדלק נוסקים, והמחסור החמור בכוח אדם גורם לביטולי טיסות ולעיכובים חמורים בכמה מנתיבי האוויר העמוסים ביותר באירופה וצפון אמריקה. אבל לפי חברת אמירייטס כל אלה לא יפגעו בביקושים לנסיעות בעונת הקיץ הקרובה.
בהתייחסו לכאוס ציין טים קלארק, נשיא החברה שבסיסה בדובאי, ומוותיקי תעשיית התעופה, כי הוא "מעולם לא ראה כדבר הזה". ועם זאת, לדבריו הנוסעים ששים לחזור לטוס בעקבות ההשבתה הכפויה בימי המגפה. "למרות המכשולים, בין אם מחירי הטיסות או המצב בנמלי תעופה, הביקושים לא צפויים להתפוגג בטווח הקצר", אמר קלארק לערוץ CNBC, בשולי האסיפה הכללית השנתית ה־78 של IATA — ארגון חברות התעופה הבינלאומי, שהתקיימה השבוע בדוחה, קטאר.


רבבות טיסות שובשו בימים האחרונים ברחבי אירופה. במקביל, יותר מ־6,300 טיסות לארה"ב וממנה עוכבו בשבת ו־859 טיסות בוטלו. ולמרות זאת, לפי קלארק, הנוסעים מוכנים לעמוד בעלויות ובקשיים האחרים שנגרמים מהשיבושים במערך התעופה. "חברות התעופה נאלצו להעלות מחירים כדי להתמודד עם עליית מחירי הדלק האסטרונומית. אבל הביקושים נותרו חזקים ואנחנו לא רואים שום סימן להתרופפות. כמה זמן זה יימשך, קשה לדעת", אמר. לדבריו, הלחצים האינפלציוניים ומשבר יוקר המחיה שהולכים וגוברים, כמו גם דאגות סוציו־פוליטיות רחבות יותר כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, מהווים רוח נגדית עבור התעשייה. "האם הביקושים יקטנו בשנים הבאות, כאשר הגורמים הכלכליים המרכזיים והכל כך שליליים לתעשייה שלנו ולכלכלה העולמית ימשיכו להתקיים? אינני יודע", אמר.
קלארק קורא לשיתוף פעולה ולתיאום רב יותר בתעשייה, זאת, "במקום להכות אחד את השני" וכדי לעמוד באתגרי עונת שיא הנסיעות בקיץ. עוד ציין כי הוא צופה שאמירייטס, שנפגעה משנתיים של הפסדים בהיקף מיליארדי דולרים, כולל הפסד של 1.1 מיליארד דולר ב־2021, תחזור השנה לרווחיות. "כרגע אני שמח לומר שאנחנו מרוויחים כסף", אמר, "ואלא אם יקרה עוד משהו יוצא דופן, אני מאמין שאמירייטס תהיה רווחית בשנה הפיננסית הזו".
בתוך כך, מזכ"ל IATA ווילי וולש האשים ממשלות בהרס מקומות עבודה, פגיעה בקשרי התעופה וגרימת סבל לאנשים ברחבי העולם. זאת בסדרה של החלטות פוליטיות שהסבו הפסדי עתק לחברות התעופה הגלובליות.
וולש ניצל את האסיפה השנתית בדוחה כדי לתקוף את התנהלותן של ממשלות רבות בשיאה של מגפת הקורונה ולהאשים פוליטיקאים בקבלת החלטות פופוליסטיות שפגעו בתעשייה. אבל הוא גם לא חשש להכות על חטא: "אני חושב שבשלב המוקדם, אנו כתעשייה נקטנו צעדים לסגירת המרחבים האוויריים מתוך סימפטיה גדולה מדי לממשלות, וזאת כי התנהלנו בסביבה לא ידועה ולא מוכרת. אני באופן אישי טעיתי כשלא דחפתי יותר, ובשלב מוקדם יותר, לפתיחה מחודשת של הגבולות", אמר.
IATA מייצגת 290 חברות תעופה שמטיסות 83% מהנוסעים בעולם. האתר סימפל פליינג, שציטט מדברי המזכ"ל בשיחות שהתקיימו בשולי האירועי השנתי, ציין כי בדבריו כיוון בעיקר לממשלת בריטניה ולפוליטיקאים מסוימים שמעשיהם היו נגועים, בעיניו, בחוסר מקצועיות ואף גבלו בפלילים. "לאחד מהם קראתי אידיוט", אמר וולש על פוליטיקאי בריטי בכיר מבלי לציין את שמו. "אמרו לי שלא הייתי צריך לעשות את זה אבל זה מה שכולם הרגישו ואמרו".
בעוד וולש מקבל אחריות לפיטורים ולקיצוצי שכר שנאלץ לעשות בזמן המגפה, הוא גם אומר כי ההחלטות הקשות הללו הצילו מאות אלפי משרות אחרות. "שרדנו כנגד כל התחזיות לפשיטות רגל", הדגיש. על רקע הפסדי התעשייה בשנה שעברה, שהסתכמו ב־42 מיליארד דולר, וולש צופה שההפסדים של חברות התעופה הגלובליות יסתכמו השנה ב־9.7 מיליארד דולר, וכי החזרה לרווחיות תתממש ב־2023. בעיניו, בכך יהיה כדי לסמל את סיפור ההצלחה של התעשייה ואת חוסנה אל מול סדרת ההחלטות הרעות של הממשלות.