סגור
טוק טוק חשמלי בנגקוק תאילנד
טוק טוק חשמלי בבנגקוק תאילנד (צילום: Setthasiri Chanjarhatpong/MuvMi)

מנסה לצמצם את זיהום האוויר: תאילנד מתקדמת לרכבי טוק טוק חשמליים

רכבי הטוק טוק הידועים מוחלפים בדגמים חסכוניים יותר באנרגיה וידידותיים לסביבה. מנכ"ל אורבן מוביליטי טק: "כשמשתמשים בטוק טוק הרגיל אפשר להריח את הדלק וזה לא תמיד נעים. בחשמלי אין כמעט רעש או פליטה"

רכבי הטוק טוק הידועים בתאילנד מוחלפים בדגמים חסכוניים יותר באנרגיה וידידותיים לסביבה, זאת באחת המדינות שנחשבות לגרועות ביותר מבחינת זיהום האוויר. ב-2019 הזיהום נחשב לאחראי ליותר מ-31 אלף מקרי מוות במדינה. "היתרונות די ברורים מאליהם בכל הקשור לסביבה", אמר ל"גרדיאן" קריסאדה קריטאיאקירנה, ממייסדי ומנכ"ל הסטארט-אפ אורבן מוביליטי טק.
עוד הוסיף: "כשמשתמשים בטוק טוק הרגיל אפשר להריח את הדלק וזה לא תמיד נעים. בטוק טוק החשמלי אין כמעט רעש או פליטה". לדבריו, הביקוש לטוק טוק חשמלי רק הולך וגדל. ב-2022 מספרם עלה מ-263 ל-498, כך לפי הנתונים שסיפקה התאחדות הרכבים החשמליים של תאילנד. לשם השוואה, ב-2019 פעלו בתאילנד קרוב ל-20 אלף רכבי טוק טוק.
לאור ההצלחה, באפליקציית שיתוף הנסיעות Muvmi מתכננים להגיע לצי של 5,000 טוק טוק חשמליים ברחבי המדינה בתוך חמש שנים. במשרד החדשנות התאילנדי דיווחו גם כי מלונות רבים החלו ברכישת טוק טוק חשמליים כאמצעי תחבורה שיוכלו להציע לאורחים.
עם זאת המומחים טוענים כי המעבר לטוק טוק חשמלי לא באמת יסייע לזיהום האוויר, בעיקר מכיוון שמדובר בכלי רכב קטנים שנוסעים למרחקים קצרים לפני שצריך להטעין אותם. מחיר טוק טוק חשמלי עומד על 400 אלף באט (12 אלף דולר), זאת לעומת מחיר של 150 אלף באט (4,500 דולר) לטוק טוק רגיל. "אנשים לא יקבלו הרבה כסף ממכירת טוק טוק משומש, ובהחלט לא יקבלו מספיק כדי ללכת ולקנות טוק טוק חשמלי חדש", אמר אוון קלאקי, מייסד חברת Tripseed.
בכל זאת קריטאיאקירנה מאמין שבהמשך יירד המחיר מכיוון שדלק עולה יותר מסוללות. טוק טוק חשמליים לדבריו "הם העתיד".