סגור
מרכז מכירות של דירות ב הנגז'ו סין
מרכז מכירות של דירות בהנגז'ו. "תוכנית המייצגת שינוי היסטורי משמעותי" (צילום: REUTERS/Lang Lang )

במימון ממשלת סין: ערים ימירו דירות ריקות לדיור בר־השגה

בצלו של משבר נדל"ן מתמשך השיקה סין תוכנית לחילוץ המגזר הסובל מעודף היצע. המהלכים המרכזיים: בתמיכת הממשלה והבנק המרכזי רשויות מקומיות ירכשו דירות ריקות ויסיימו פרויקטי בנייה תקועים. במקביל: רוכשי בית ראשון יזכו להקלות 

כמעט שלוש שנים אחרי פרוץ משבר הנדל"ן בסין שממדיו רק גדלים והולכים, חשפו הרשויות ביום שישי תוכנית כלל־ארצית האמורה להביא לתיקון במגזר.
על פי משרד הדיור הסיני, מדובר ב"מדיניות רצינית" המייצגת "שינוי היסטורי משמעותי" במגזר הנדל"ן המקומי. בהתאם, מדד מניות הנדל"ן CSI 300 טיפס ביותר מ־9% לאחר הפרסום, ואילו מניית ענקית הנדל"ן הסינית סונאק צ'יינה זינקה ב־26%. מניית צ'יינה ונקה, שנמנית גם היא עם חברות הנדל"ן המובילות ונסחרת בהונג קונג, עלתה ב־19%. האנליסט ריימונד צ'נג מחברת המחקר CSG אינטרנשיונל סקיוריטיז ציין כי הצעדים הללו, שהם אכן היסטוריים לדבריו, מצביעים על כך כי ממשלת סין נחושה לפתור את המשבר.
הצעדים שעליהם הכריזו נציגי הממשלה והבנק המרכזי הסיני במסיבת עיתונאים נועדו בעיקר לתמרץ את הביקוש לנכסים ובכך לבלום את ההאטה במכירות ולהפחית את המלאי הגדל של בתים הניצבים ללא דורש. מצדו של הבנק המרכזי, הצעדים העיקריים ימנו הקלת התנאים לקבלת משכנתאות, זאת על ידי ביטול רצפת הריבית והפחתת שיעור המקדמה המינימלי לרוכשי בית ראשון ל־15% מ־20%. "הורדת המקדמה היתה מעבר לציפיות בשוק בעוד ביטול שיעור הריבית המינימלי היה בעיקר צפוי", אמרה לסוכנות בלומברג שוג'ין צ'ן מקרן ההשקעות ג'פריס בהונג קונג. סוכנות רויטרס דיווחה, כי לצורך יישום התוכנית יספק הבנק המרכזי של סין טריליון יואן (138 מיליארד דולר) במימון שיצטרף ל־42 מיליארד דולר שהקצתה הממשלה.
במקביל, סגן ראש הממשלה הא ליפנג הכריז כי רשויות מקומיות יקבלו אישור לרכוש דירות ריקות ולהמירן לדיור בר־השגה. הרשויות יורשו גם לרכוש קרקעות מחברות נדל"ן שנקלעו לקשיים. אולם, הוא לא סיפק לוח זמנים לתוכנית או יעד לרכישות. לדבריו, הרשויות המקומיות יוכלו לרכוש מחדש קרקעות שנמכרו ליזמים ו"יילחמו" כדי להשלים פרויקטים שנתקעו.
עם זאת, כלכלנים מזהירים כי תוכנית כלל־ארצית לרכישת דירות ריקות צריכה להיות רחבת היקף על מנת לעבוד, זאת בהתחשב בכמות הבתים שלא נמכרו ובהיקפי הבנייה שלא הושלמה. על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", לפי הערכות כלכלנים בבנק נומורה, ישנם בסין 30-20 מיליון בתים שבנייתם לא הושלמה והממשלה תצטרך להשקיע 440 מיליארד דולר לפחות כדי להשלים את הבנייה ולכווץ את מלאי הבתים הריקים.
המשבר במגזר הנדל"ן הסיני, שהחל ב־2021 עם קריסת חברת הבנייה אוורגרנד, הוא הנטל הגדול ביותר על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. חילוץ המגזר נחשב למהלך מרכזי כדי להבטיח את המשך התאוששות שוק ההון וכדי לעודד את הצריכה הפרטית. עם זאת, נתונים אחרונים ממשיכים להצביע על תמונה עגומה. כך, באפריל מכירות הבתים החדשים ירדו זה החודש העשירי ברציפות, ב־0.6% לעומת מרץ — הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2014, בעוד עבור ארבעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה צניחה של 47% במכירות הבתים, ומלאי הבתים שלא נמכרו חג סביב שיא של שמונה שנים.
דו"ח נפרד שפורסם בשבוע שעבר חשף כי ההשקעות בנדל"ן בארבעת החודשים הראשונים של השנה צנחו ב־9.8% לעומת שנה קודם לכן. בדומה, המכירות הקמעונאיות ירדו באפריל בקרוב ל־10% לעומת השנה שעברה. הנתונים הללו מתפרסמים בעוד בתחומים אחרים בכלכלה נרשמו סימנים להתאוששות, בהם ביצוא שחזר לצמיחה באפריל, ובייצור התעשייתי שצמח בחודש שעבר בשיעור שנתי של 6.7%, מעל לתחזיות שעמדו על 5.5%. "מלאי שיא של נכסים ובעיות נזילות בחברות הנדל"ן מאיימים על היציבות הפיננסית ועל ההתאוששות הכלכלית הפגיעה", אמר לרויטרס רוקי פאן, כלכלן ב־Guolian Securities. "נראה שהמדיניות הזו נועדה למנוע השלכות שליליות נוספות כתוצאה מהמשבר במגזר הנדל"ן, אך ייקח זמן כדי לשנות את מגמת הירידה".
מאז פרוץ המשבר, יותר מ־50 חברות נדל"ן סיניות הגיעו לחדלות פירעון, אחת הבולטות שבהן אוורגרנד, שצברה חובות בהיקף של יותר מ־300 מיליארד דולר, הגדולים ביותר במגזר הנדל"ן הגלובלי.