סגור
הבנק המרכזי האירופי ECB מטה הבנק בפרנקפורט גרמניה גוש היורו הבנק האירופי
הבנק האירופי המרכזי (גטי)

לראשונה זה שני עשורים: הבנק האירופי המרכזי רושם הפסד שנתי

הבנק דיווח על הפסד של 1.3 מיליארד דולר ב-2023 בשל עלייה בתשלומי הריבית, גם לאחר שהשתמש בכל העתודות שלו בסך 6.6 מיליארד יורו המיועדות לטפל בסיכונים פיננסיים. כן הוא צופה הפסדים נוספים בהמשך

הבנק האירופי המרכזי (ECB) דיווח היום (ה') על הפסד שנתי ראשון שלו מאז 2004, בעקבות תשלומים גבוהים יותר בשל העלייה בריבית. מדובר בהפסד של 1.3 מיליארד יורו שהיו עלולים להיות קשים עוד יותר, אילו הבנק לא היה משחרר 6.6 מיליארד יורו – כל העתודות שלו המיועדות לטיפול סיכונים פיננסיים שנצברו במשך כמה שנים.
הבנק אמר כי הוא צופה הפסדים נוספים לשנים הבאות, אך אלו לא ישפיעו על "יכולתו לנהל מדיניות מוניטרית אפקטיבית", לפני שיחזור לרווחיות. הבנק המרכזי העלה את שיעורי הריבית לשיא של 4% בין יולי 2022 לספטמבר 2023, בתגובה לעלייה באינפלציה בשל מגפת הקורונה ועצירה חלקית של משלוחי אנרגיה מרוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה.
הבנק סבל מהוצאות ריבית מוגדלות על התחייבויותיו, בעוד שהכנסותיו מהאג"ח שהוא מנפיק לא כיסו זאת, כיוון שרובן בעלות ריבית קבועה או לטווח ארוך. ההפסד שנרשם בשנה שעברה בשל תשלומי הריבית הוא 7.19 מיליארד יורו, לאחר שב-2022 ההכנסה היתה 900 מיליון יורו.
הבנק המרכזי הוסיף בהצהרה, כי "האיתנות הפיננסית של הבנק היא בזכות ההון שלו שהסתכם בסוף 2023 ב-46 מיליארד יורו". עוד מסר שלא יבצע חלוקת רווחים לבנקים המרכזיים הלאומיים של גוש היורו לשנת 2023.
שיעורי הריבית הגבוהים הביאו כמה בנקים מרכזיים לאומיים להפסדים, כולל הבונדסבנק הגרמני והבנק הלאומי של שוויץ. למרות שההפסדים אינם משפיעים על יכולתו של הבנק המרכזי לשמור על יציבות המחירים, נתוני הרווח השנתיים נתפסים כמדד לאמינותו ועשויים להשפיע על פעולותיו.
הולגר שמידינג, כלכלן ראשי בברנברג, אמר ל-CNBC כי ההפסד היה "צפוי לחלוטין" ו"הוא לא ישפיע על המדיניות המוניטרית". לדבריו, אין בכלכלה מוסד שיכול להתמודד עם הפסד זמני טוב יותר מאשר הבנק המרכזי.