סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום לאומה 13.3.23
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: SAUL LOEB / AFP)

הבית הלבן לא מסתייג מדברי ביידן: "דבריו תאמו את מה שהשמענו כל הזמן, מקווים לפשרה"

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר כי "תמיכת ארה"ב בביטחון ובדמוקרטיה של ישראל נותרה איתנה", אבל בוושינגטון לא מסתייגים. "דברי הנשיא תאמו את מה ששמעתם מאיתנו כל הזמן", אמר. "הנשיא מקווה שיצליחו למצוא פשרה אמיתית - זו הדרך הטובה ביותר עבור ישראל ואזרחיה"

ביידן לא מסתייג מדבריו. דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר הערב (רביעי) בתגובה לחשש שהביע אמש הנשיא ג'ו ביידן על רקע קידום המהפכה המשפטית בישראל כי "ההערות שלו תאמו את מה שהשמענו כל הזמן. אנו קוראים בתוקף למנהיגי ישראל למצוא פשרה בהקדם האפשרי. בירכנו על ההחלטה שהתקבלה ביום שני לסגת מהחקיקה ולקיים דיאלוג לאומי". ynet מעביר בשידור חי תדריך לתקשורת של דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר.
הדובר מטעם המועצה לביטחון לאומי ציין עוד כי "כפי שאמר הנשיא, הוא מקווה שהם יצליחו למצוא פשרה אמיתית. אנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר קדימה עבור ישראל וכל אזרחיה". הדובר הבהיר כי "תמיכת ארה"ב בביטחון ובדמוקרטיה של ישראל נותרה איתנה".
סגניתו של ביידן, קמלה האריס, אמרה מוקדם יותר כי היא מודאגת מהמתרחש בישראל. "אנחנו עוקבים אחרי זה", אמרה. "לישראל וארה"ב יש מערכת יחסים ארוכה המבוססת על ערכים משותפים, כולל הדמוקרטי. נמשיך לעבוד עם ישראל כדי לחזק את היחסים בין שתי המדינות על בסיס המחויבות, לדמוקרטיה וכמובן להיסטוריה המשותפת".
הנשיא האמריקני ביידן התייחס אמש בקולו ליממות הסוערות שעברו על ישראל עד הודעתו של ראש הממשלה נתניהו על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה". ביידן הוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
כמה שעות לאחר מכן אמר ראש הממשלה נתניהו בתגובה לדבריו של ביידן כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר". נתניהו הוסיף: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".

בנט: "נסראללה וראיסי רואים את זה"

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר הערב בהתייחסו לנושא: "מה שקורה במערכת היחסים בינינו לבין ארה״ב מביא להקרנת חולשה של מדינת ישראל. אחד ממרכיבי העוצמה זו ההבנה הבינלאומית שיש לנו ברית חזקה מאוד עם ארה"ב. ברגע שזה מתערער, מיד זה מקרין ונסראללה וראיסי רואים את זה, ולכן אנחנו נחלשים בתפיסה שלהם".
בנט אמר עוד: "כשיש אינטרס לאומי עליון, ישראל חייבת לעמוד על זה. הנשיא ביידן בזמנו הבטיח שהוא יקים קונסוליה פלסטינית בירושלים. התבקשתי לאשר את זה ואמרתי 'לא', אבל לא יצאתי עם זה לתקשורת. האם היה לי נעים לנהל את השיחה הזו? לא, אבל זה אינטרס לטובת מדינת ישראל. ביידן גם פנה אליי ואמר שהוא מבקש שאתחייב לא להפתיע אותו בענייני איראן. סירבתי גם.
"אפשר לעמוד על האינטרס הישראלי אבל במקרה הזה אנחנו בברדק אטומי וההתבטאויות לא נובעות רק מהרפורמה אלא מבליל אינסופי של כל חבר כנסת זוטר, כשקמים בבוקר עם קשקוש חדש ומטמטמים את המדינה. חד-משמעית יש הקרנה משמעותית שלילית על המצב הביטחוני של ישראל".
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו אמר היום: "חברי ממשלת ישראל, האם אתם יודעים לאן אתם מושכים אותנו? הכוח נמצא בממשלה ובכנסת, הגיע הזמן שמפלגת הליכוד תקבל את ההחלטה המובנת מאליה, ובלי קשר לדברי ביידן - מדינה שפועלת בצורה לא רציונלית צריכה להחליף את העומד בראשה וטוב שעה אחת קודם".
הדברים החריפים של ביידן נתקלו בתגובות של זעם בקרב שרים וחברי כנסת בליכוד. ראשון המגיבים כבר אמש היה שר התרבות והספורט מיקי זוהר שאמר: "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".
השר זוהר מחק בהמשך את הציוץ, וכתב בציוץ נוסף: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארה"ב מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".
שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר בהתייחסו לדברי ביידן: "ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו - כמו באמריקה".
סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי הרחיק לכת, והאשים את נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה באחריות למות חיילים במבצע צוק איתן. "היה אז מקרה שארה"ב החליטה על אמברגו נשק על טילי הלפייר לאפאצ'י, וישראל הסתדרה", אמר ואטורי. "חיילים נהרגו לדעתי גם בזכות התמיכה האמריקנית במירכאות".
כשנשאל מפורשות האם חיילים נהרגו בגלל "אמברגו נשק" של אובמה, השיב ואטורי: "כן". בדיקת דבריו של ואטורי העלתה כי לא היה מדובר אז באמברגו אלא בעיכוב של הסיוע האמריקני, וכי לא נמצא שום בסיס לטענה שחיילים נהרגו בגלל המהלך.
ואטורי אמר עוד בריאיון ל-103FM: "השאלה אם זו דמוקרטיה שנשיא ארה"ב יבוא ויכתיב לנו. אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. יש פה דמוקרטיה, שלא יכפה עלינו". כשנשאל אם הוא מבין את התלות הביטחונית של ישראל בארה"ב, השיב ואטורי כי הוא מבין - אך ציין: "אנחנו צריכים לעשות מה שטוב לנו". לדבריו, "אם נצטרך להגן על עצמנו - נעשה את זה גם בלי ארה"ב".
בהמשך היום ביקש ראש הממשלה נתניהו מהשרים לא להתייחס לקרע עם ארה"ב, אבל ח"כ דן אילוז ממפלגתו האשים את הנשיא האמריקני, וציין במכתב שהעביר לחברי קונגרס לפני בקשת נתניהו כי "אמירתו של הנשיא ביידן חצתה קו אדום בידידות שבין המדינות".
לדברי אילוז, שהעביר את המכתב לחברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים: "חברים לא מתנהגים כך אחד כלפי השני. רוח הדמוקרטיה היא לאפשר לאומה להגדיר את עתידה בעצמה. ההאשמות שהשמיע הנשיא ביידן היוו התערבות בוטה בתהליך הדמוקרטי של ישראל על ידי השמעת ביקורת על נושאים פנימיים שיש להגדיר אותם בצורה פנימית". בסיום המכתב ביקש להמשיך ולטפח את הקשר בין המדינות, קשר שצמח בזכות שיח ולא גינויים, כלשונו.
ח"כ אושר שקלים מהליכוד אמר בריאיון ל-ynet radio: "אני מכבד מאוד את נשיא ארה"ב. מצד שני, ביידן צריך להבין שנתניהו זה לא לפיד. הוא יודע טוב מאוד על הרפיסות שלפיד ובנט שידרו. הוא צריך להבין שזה לא כמו נתניהו".
גם הסנאטור הרפובליקני טד קרוז תקף היום את ביידן. "מחפיר לחלוטין. ביידן מארח רדיקלים אנטי-אמריקנים כמו לולה (נשיא ברזיל) באופן צוהל, בזמן שהוא מתרחק מבעלי ברית קרובים כמו נתניהו", כתב בטוויטר.
בכיר בממשל האמריקני אמר מוקדם יותר היום בהתייחסו למתקפות של חברי הליכוד על הנשיא ביידן כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות להשמיץ את ממשל ביידן כמה שהם רוצים, זה לא יועיל".
הבכיר אף האשים את נתניהו ואת השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר שמקורב לו ב"טעות גסה בחישוב" בכל הנוגע להבנת גישת האמריקנים למהפכה המשפטית. "כפי שהנשיא ציין - מה שיקרה כעת תלוי בדרמר וביבי", אמר הבכיר בממשל בשיחה עם העיתון היהודי-אמריקני The Forward.