סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: Alex Wong/Getty Images)

ביידן בהתבטאות חריגה: "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו. לא אזמין את נתניהו בקרוב"

נשיא ארה"ב התייחס בקולו ליממות הסוערות שחלפו על ישראל עד השהיית המהפכה המשפטית: "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - מודאג מאוד". הוא הבהיר כי הוא לא מתכוון להזמין את נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה; רה"מ נתניהו השיב: "ישראל היא מדינה ריבונית שפועלת לפי רצון העם ולא מופעלת ע"י לחץ חיצוני"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס בקולו אתמול (שלישי) ליממות הסוערות שעברו על ישראל עד הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על השהיית החקיקה, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו. די הבהרתי את זה", אמר ביידן. הוא הוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
היום (רביעי) השיב רה"מ נתניהו לדברי ביידן וציין בין היתר כי: "ישראל היא מדינה ריבונית שפועלת לפי רצון העם ולא מופעלת ע"י לחץ חיצוני, כולל מחברותיה הטובות ביותר".


קודם לכן אמר דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, כי "אין תוכניות כרגע להזמנת נתניהו לביקור בוושינגטון", וכי ארה"ב "לא פירטה לישראל איך צריכה להיראות פשרה על הרפורמה המשפטית". עם זאת, קירבי אמר כי ארה"ב "הדגישה שפשרה צריכה לכלול את הרעיון של בלמים ואיזונים בישראל". בישראל הגיבו לדברי ביידן, ושר התרבות מיקי זוהר אמר כי "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל כנגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".
העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח אתמול בלילה כי לא רק גל המחאה החריג שפרץ בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הביא להתקפלות בפועל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שאמש הודיע על השהייה זמנית של חקיקת המהפכה המשפטית - אלא גם לחץ כבד מצד ארה"ב ב-48 השעות קדמו להצהרתו. לפי הדיווח ממשלתו של נתניהו "הופגזה באזהרות" מצד הממשל האמריקני בראשות הנשיא ג'ו ביידן - שהביע חשש מפגיעה בתדמיתה של ישראל כמדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון.


ב"ניו יורק טיימס" הזכירו בהקשר זה את ההודעה החריגה שפרסם הבית הלבן בלילה שבין ראשון לשני, בשיאן של ההפגנות הספונטניות שפרצו בעקבות פיטורי גלנט - אזהרה פומבית שעמדה בניגוד לקו המנחה של וושינגטון ולפיו היא נמנעת מלהתערב בענייניהן הפנימיים של בעלות בריתה. גורמי ממשל אמרו לעיתון כי בשיחות פרטיות היו אנשיו של ביידן נחרצים ובוטים ביותר בעקבות החשש מהשלכות המהפכה המשפטית.
בשיחות הללו הם גם הביעו דאגה מהדחתו של גלנט, שנתניהו הודיע על פיטוריו אחרי שזה קרא בסוף השבוע לעצירת החקיקה - אם כי גלנט טרם קיבל מכתב פיטורים ועדיין מכהן כשר הביטחון. גלנט נחשב בן ברית של האמריקנים בכל הנוגע לנושאים הביטחוניים, ומבחינתם הוא בן שיח אמין, סוג של "מבוגר אחראי" - בטח מול שרים כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
בדיווח צוין כי שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, היה ציר חשוב להעברת המסרים האמריקניים בימים האחרונים. ניידס עצמו שיבח הבוקר בריאיון לאולפן ynet את החלטתו של נתניהו להשהות זמנית את החקיקה - עד למושב הבא של הכנסת ובזמן הזה לנהל משא ומתן מול האופוזיציה על פשרה - וחזר על העמדה האמריקנית שקוראת לשיחות על מנת להשיג הסכמה רחבה. "אנחנו מעודדים מהרצון שלו לעשות זאת ומצפים לשיחות שיתקיימו", אמר ניידס על נתניהו.
השבוע גם אמרו בוושינגטון כי הם "מודאגים מהמצב בישראל", לאחר ההפגנות חסרות התקדים שפרצו ברחבי הארץ לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. בטרם הצהרת נתניהו על עצירת החקיקה, אמרה דוברת במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן כי ארה"ב "קוראת בתוקף למנהיגים בישראל להגיע לפשרה - בהקדם האפשרי". הדוברת, אדריאן ווטסון, אמרה כי האמריקנים מאמינים שפשרה היא "הדרך הטובה ביותר עבור אזרחי ישראל".
היא התייחסה גם לשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמרה כי "הנשיא דן לאחרונה עם ראש הממשלה נתניהו והבהיר לו כי ערכים דמוקרטיים תמיד היו, וחייבים להישאר, סימן ההיכר של מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל". ווטסון המשיכה: "חברות דמוקרטיות מתחזקות על ידי איזונים ובלמים. שינויים מהותיים בשיטה הדמוקרטית יש לבצע בקונצנזוס הרחב ביותר".