סגור

מוסקבה באיום סובייטי: נעצור מנכ"לים מערביים

קרוב ל־400 חברות הקפיאו פעילות ברוסיה וכעת מגיע שלב פעולת התגמול. איומים להשתלטות על נכסים ומעצר מנהלים נשלחו למקדונלד'ס, קוקה קולה ויבמ. חברות שבחרו בינתיים להישאר: בוש, פירלי, מונדלז ופוראבר 21

בעוד שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, מצהיר כי לנוכח הסנקציות המערביות שהוטלו בעקבות הפלישה לאוקראינה רוסיה איבדה את הגישה לכמחצית מעתודות המט"ח והזהב שלה, תובעים רוסים איימו לעצור מנהלי חברות מערביות שמבקרים את הממשלה במוסקבה ולהשתלט על נכסיהן של חברות שהחליטו לצאת מהמדינה. לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", אזהרות ברוח זו נשלחו לחברות כמו מקדונלד'ס, קוקה קולה, יבמ ו־Yum brands, החברה־האם של KFC ופיצה האט, וכן לחברות במגזרי הטכנולוגיה, בנקאות, מזון וביגוד.
לפי העיתון, בעקבות האזהרות, לפחות אחת מהחברות החליטה להגביל את התכתובות והתקשורת בין עסקיה ברוסיה לשאר ענפי החברה, מחשש שהרשויות ברוסיה יירטו הודעות דוא"ל או הודעות טקסט בין אנשי החברה. חברות אחרות החליטו למלט מהמדינה את מנהליהן הבכירים.
חברות רבות, במיוחד קמעונאיות ויצרניות, אמרו שהחלטתן להפסיק את פעילותן ברוסיה היא זמנית. חלקן ייחסו את ההשעיה לשיבושים שיוצרות הסנקציות בשרשראות האספקה, אך במקביל אחרות התחייבו לעזוב את המדינה לצמיתות ולהתעלם מאזהרות התובעים ברוסיה.
אחד מנציגי החברות אמר לוול סטריט ג'ורנל כי ממילא, אם אכן תמנה רוסיה מנהלים מטעמה לעמוד בראש החברות, הדבר יגרום לשיבוש פעילותן במדינה. הדברים נאמרו על רקע הודעת משרד התובע הכללי של רוסיה בסוף השבוע האחרון, שבה הודיע כי יחייב חברות שהצהירו על השעיית פעילותן או על יציאתן מרוסיה, לציית לחוקי העבודה במדינה.
לפי נתונים שאסף בית הספר למנהל של אוניברסיטת ייל, נכון להיום עומד מספרן של החברות הללו על 375. עמן נמנים בנקים כמו גולדמן זאקס, חברות מוצרי צריכה כמו קוקה קולה, קמעונאיות כמו כמו לוי שטראוס וענקיות טכנולוגיה כמו אפל, כמו גם ענקיות האנרגיה BP ואקסון מוביל שהודיעו על הפסקת פעילותן ברוסיה.
ייל פירסמה גם רשימה של חברות שהחליטו להמשיך ולפעול ברוסיה, חרף מטח הסנקציות של הקואליציה המערבית. עם אלה נמנות Authentic Brands Group, שבבעלותה, בין השאר, ריבוק, פוראבר 21 וניין ווסט, חברת המחשבים והאלקטרוניקה הטייוואנית אסוס, חברת הטכנולוגיה ומוצרי החשמל בוש, תאגיד האלקטרוניקה הקוריאני LG, חברת האנרגיה הליברטון וחברת הצמיגים פירלי, ש־10% מצמיגיה מיוצרים ברוסיה.

מקדונלד'ס תשלם את שכר העובדים

עסקיה של קוקה קולה ברוסיה ואוקראינה הניבו בשנה שעברה כ־1% עד 2% מהכנסתה התפעולית, אך במקביל החזיקה החברה ב־21% מקוקה קולה HBC AG - השותפה שלה בתחום הביקבוק וההפצה באזור. אף שמדובר בנתח שוק קטן מכלל פעילותה, קוקה קולה הוא המשקה הקל הנפוץ ביותר ברוסיה.
חברת ההסעדה Yum הודיעה בשבוע שעבר שהיא סוגרת זמנית את 70 סניפי KFC שבבעלותה ברוסיה וחותמת על הסכם עם זכיין רשת פיצה האט ברוסיה על הפסקת הפעילות ב־50 הסניפים שבניהולו. היא גם השעתה את כל ההשקעות ופיתוח המסעדות ברוסיה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב
שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב
שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב
(צילום: רויטרס)
מקדונלד'ס הודיעה במקביל שהיא סוגרת זמנית את כ־850 הסניפים שלה במדינה וכי תמשיך לשלם את שכרם של 62 אלף העובדים שהיא מעסיקה ברוסיה. החברה אמרה שהיא עדיין לא יכולה להעריך מתי תפתח מחדש את המסעדות ברוסיה והוסיפה כי תשקול נקיטת צעדים נוספים, באם יידרשו. סגירת המסעדות צפויה לעלות לחברה כ־50 מיליון דולר בחודש שישולמו עבור שכר, חוזי שכירות לסניפים שאינם בבעלותה, שרשרת אספקה ועלויות אחרות.



יו"ר ומנכ"ל יבמ ארווינד קרישנה הודיע בשבוע שעבר כי ענקית הטכנולוגיה השעתה את כל עסקיה ברוסיה וכי "בטחון אנשי יבמ ומשפחותיהם הם בראש סדר העדיפויות שלנו".
ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל (G&P), יצרנית חיתולי פאמפרס ומשחת השיניים קרסט, אמרה כי תפסיק את השקעותיה ברוסיה ואת מבצעי הפרסום וקידום המכירות ותסתפק במכירת מוצרים המתמקדים בבריאות, היגיינה וטיפוח אישי. החברה מסרה כי היא מעסיקה ברוסיה 2,500 עובדים וכי השוק של רוסיה ואוקראינה מייצג במשותף פחות מ־2% מהכנסותיה השנתיות, נתח דומה לזה של קוקה קולה.
הדיווח בדבר איומים המופנים כלפי חברות מערביות מתפרסם לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע תמיכתו בתוכנית שהעלה בכיר במפלגתו להלאמת פעילותן של חברות העוזבות את המדינה. מהלך כזה יעזור למנוע אובדן מקומות עבודה ויאפשר לרוסיה לייצר סחורות מקומיות, אמר הבכיר, אנדריי טורצ'אק, שמכהן כמזכיר המועצה הכללית של המפלגה, רוסיה המאוחדת.
טורצ'אק אמר עוד, כי סגירת פעילות החברות הינה "צעד מלחמתי" נגד אזרחי רוסיה. בהצהרתו הוא הזכיר את חברות המזון הפיניות הפרטיות Fazer, Valio ו־Paulig כחברות המזון האחרונות שהודיעו על הפסקת פעילותן ברוסיה. "זהו אמצעי קיצוני, אבל לא נסבול שידקרו אותנו בגב", אמר על הצעת ההלאמה. "נגן על העם שלנו. זו מלחמה אמיתית, לא נגד רוסיה כולה, אלא נגד אזרחינו ולכן נפעל בהתאם לחוקי המלחמה וננקוט צעדי תגמול קשים".
מנכ"ל Paulig, המפעילה ברוסיה בית קלייה לקפה עם 200 עובדים, אמר בראיון לרויטרס כי האיומים לא ישנו את החלטת החברה לצאת מהמדינה. מחברות Fazer ו־Valio לא נמסרה תגובה. ל־Fazer, יצרנית שוקולד, לחם ומאפים, שלוש מאפיות בסנט פטרבורג ואחת במוסקבה, שם היא מעסיקה כ־2,300 עובדים. ל־Valio מפעל גבינות ברוסיה שבו היא מעסיקה 400 עובדים.
איומיו של טורצ'אק לא נותרו ללא מענה מכיוונה של וושינגטון. דוברת הבית הלבן ג'ן פסאקי הזהירה כי "כל החלטה בלתי חוקית של רוסיה להחרים את נכסי החברות הללו תגרום בסופו של דבר לפגיעה כלכלית גדולה עוד יותר למדינה" ועלולה לגרור צעדים משפטיים.
סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה מאוחר יותר אתמול, כי שגרירות רוסיה בארה"ב מסרה בתגובה לדיווח של הוול סטריט ג'ורנל כי מדובר ב"פייק ניוז". "אנו קוראים לתקשורת המקומית לנטוש את הנוהל המרושע של הפצת חדשות מומצאות. היצירה של וול סטריט ג'ורנל הוא בדיה טהורה", נכתב בעמוד הפייסבוק של השגרירות. עוד נכתב בעמוד כי ההחלטה להמשיך בפעילות העסקית ברוסיה "תלויה לחלוטין באמריקנים".
3 צפייה בגלריה
ג'ן פסאקי מזכירת העיתונות של הבית הלבן
ג'ן פסאקי מזכירת העיתונות של הבית הלבן
ג'ן פסקי, מזכירת העיתונות של הבית הלבן
(צילום: בלומברג)

הגבלות על קמח

בינתיים, הצעדים המערביים כבר גובים מחיר כבד מתושבי רוסיה, המתמודדים עם זינוק במחירי המוצרים הבסיסיים, חשש לאובדן מקומות עבודה ותחושת בידוד וחנק שהולכת וגוברת. ה־BBC דיווח כי בשבוע הראשון לפלישה טיפסו המחירים לצרכן ב־2.2%, כאשר העליות החדות ביותר היו במחירי המזון. יאן, אזרח האיחוד האירופי שחי ועובד במוסקבה, סיפר ל־BBC: "ב־20 בפברואר הזמנתי מצרכים ב־5,500 רובל (כ־57 דולר) ועכשיו אותו סל עולה 8,000 רובל". לדבריו, מחיר החלב כמעט והוכפל בשבועיים האחרונים.
לפי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית טאס, קמעונאים מסוימים הסכימו להגביל עליות מחירים של מוצרי יסוד ל־5%, בעוד אחרים מגבילים את הרכישה של מוצרים כמו קמח, סוכר ושמן בעקבות דיווחים על אגירה.
לא רק מוצרי בסיס מתייקרים כעת ברוסיה. מאז הודיעה אפל כי היא מפסיקה את פעילותה במדינה, מחירי הסמארטפונים זינקו ביותר מ־10%. מחיר חופשה ממוצעת לטורקיה, יעד מועדף על התייר הרוסי, זינק ב־29%.
דריה, תושבת מוסקבה, סיפרה ל־BBC כי שקלה לקנות מחשבים ניידים חדשים למשפחתה ומיהרה לעשות כן כשראתה שהמחירים עולים בהתמדה. "בתחילת פברואר הם עלו כ־70 אלף רובל (730 דולר) אבל עד סוף החודש הם כבר הגיעו ל־100 אלף רובל וזה מה ששילמנו. לאחר מכן הם טיפסו ל־140 אלף ולא נשארו יותר מחשבים ניידים על המדף. עכשיו הבדיחה הנפוצה כאן היא שלכולנו יש את האייפון האחרון", ציינה.
ניתוק מערכת הבנקאות הרוסית ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT והגבלת שירותי ויזה, מאסטרקארד, אמריקן אקספרס, אפל וגוגל פיי, גובים מחיר כבד במיוחד מתושבי רוסיה. יקטרינה, שמנהלת בתי ספר לשפות, סיפרה לערוץ הבריטי כי היא אינה יכולה להעביר משכורות למורים שהיא מעסיקה במדינות אחרות. "המסגרות להעברת כספים הוקפאו. יש לנו גם תלמידים בארה"ב, בגרמניה ובלטביה שלא יכולים להעביר לנו את דמי הלימוד שלהם. מצאנו דרכים לעקוף את ההגבלות אבל כרגע כל יום עבודה כרוך במשברים חדשים ובכיבוי שריפות".
נטשה, שעובדת בענף הכושר, סיפרה כי מספר הלקוחות הולך ויורד בעקביות. "אנשים מבטלים את חברותם במועדונים ומבקשים מאיתנו להחזיר להם את דמי המנוי. במקביל, העלויות שלנו עבור שכר דירה, ציוד וניקיון הולכות וגדלות. ההוצאות טיפסו ב־30% בממוצע מאז שהושתו הסנקציות". היא צופה שהעסק שלה, כמו עסקים רבים דומים לו, ייאלץ להיסגר. "אלה שינסו לשרוד יתקשו למצוא יצרנים רוסיים שיחליפו את הציוד המיובא", סיכמה.
בקרב רוסים ותיקים, האירועים מעוררים זכרונות משנות ה־90, אז קרסה בריה"מ ומוטטה את הכלכלה הרוסית. "היתה לנו אז הקצבה לאוכל וקופונים שבהם השתמשנו לקניית וודקה, סוכר וחמאה", נזכרת דריה. "אני זוכרת את התורים העצומים לקניית נקניק. לא פעם התנהלו שם ויכוחים קולניים נגד מכירת מוצרים לרוכשים מחוץ לעיר. זה היה מביש ואני מקווה שלא נחזה שוב במחזות כאלה. בינתיים, אני חוששת בעיקר מהתעצמות העוני, הפריצות ומעשי השוד".