סגור
financial times

בפסגת דאבוס המחודשת, העולם העסקי ידבר על דה־גלובליזציה

מאז הפגישה האחרונה של הפורום הכלכלי בינואר 2020, המגפה והמלחמה זעזעו את שרשראות האספקה שאפשרו שלושה עשורים של גלובליזציה. לפי מנהיגים עסקיים, הגיאו־פוליטיקה נמצאת כעת במרכז החלטות ההשקעה

שלושה עשורים של גלובליזציה עלולים להיכנס למגמת נסיגה - כך לפי בכירי העולם העסקי ומשקיעים, זאת ברקע התכנסות מנהיגים גלובליים בעיירה השוויצרית דאבוס השבוע, לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה.
ההשלכות הגיאו־פוליטיות של המלחמה הרוסית באוקראינה, בשילוב שיבושים בשרשראות אספקה גלובליות שנגרמו בגלל הנגיף, תנודות חריפות בשווקים הפיננסיים בעת האחרונה והחמרת התחזיות הכלכליות - כל אלה מאלצים ראשי תאגידים ומשקיעים להתמודד עם החלטות אסטרטגיות חיוניות, כך לפי כמה גורמים שאמרו את הדברים ל"פייננשל טיימס".
"המתיחות בין רוסיה לסין הסלימה בגלל המגפה וכעת מצטרפת הפלישה הרוסית לאוקראינה. כל הטרנדים האלה מציפים דאגות חמורות לגבי עולם המתייצב בפני התנתקות", כך לפי חוזה מנואל בארוסו, יו"ר גולדמן זאקס אינטרנשיונל ולשעבר נשיא הנציבות האירופית. החזרת ייצור למדינות־האם ומעבר לפעילות אזורית לעומת גלובלית הפכו לטרנדים הפופולריים עבור חברות, מגמה שהאטה את קצב הגלובליזציה. "הגלובליזציה נמצאת בנקודה רגישה בגלל לאומיות, פרוטקציוניזם, שוביניזם אם תרצו, או לפעמים אפילו שנאת זרים, ומבחינתי, לא ברור מי הולך לנצח", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
ביתן אוקראינה כנס הפורום הכלכלי העולמי דאבוס 2022
ביתן אוקראינה כנס הפורום הכלכלי העולמי דאבוס 2022
ביתן אוקראינה בכנס הפורום הכלכלי העולמי דאבוס 2022
(צילום: רויטרס)

מחזירים ייצור הביתה

"איש כמעט לא נחשף לתנאים כאלה במהלך קריירת ההשקעות שלו", כך לפי מי שעומד בראש אחת מחברות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם. צ'ארלס "צ'יפ" קיי, מנכ"ל ורבורג פינקוס, אומר כי גיאו־פוליטיקה "ליוותה את הלך המחשבה שלנו מאז נפילת חומת ברלין" וכי היא "סיפקה חמצן מסוג מסוים לצמיחה הגלובלית".
לעומת זאת, כעת נמצאת הגיאו־פוליטיקה במוקד החלטות ההשקעה, בדיוק כאשר "הרוח הגבית החזקה שקיבלו מחירי הנכסים" בעקבות שנים של ירידת האינפלציה וריביות נמוכות, נמצאת בדעיכה. "לא מדובר כאן באופטימיזציה של התוצאה הכלכלית אלא ביצירת חיכוכים במערכת", הוא אמר על התגברות המתיחות הגיאו־פוליטית.
בקרב חברות גובר בשבועות האחרונים השיח על דה־גלובליזציה. מושגים כמו קירוב ייצור או העברת ייצור למדינה־האם והחזרה הביתה של שיחות רווחים וכנסי משקיעים - כל אלה הוזכרו ברמות שיא שכמותן לא נראו מאז 2005 לפחות, כך לפי ספקית הנתונים Sentieo.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ויו"ר פורום דאבוס קלאוס שוואב אתמול
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ויו"ר פורום דאבוס קלאוס שוואב אתמול
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ויו"ר פורום דאבוס קלאוס שוואב
(AFP)
הנושא יעמוד בראש סדר היום של משתתפי הפורום הכלכלי העולמי (WEF) בדאבוס השבוע. מאז הפגישה האחרונה שנערכה בינואר 2020, האירועים הגלובליים זעזעו את שרשראות האספקה, שניצבות במוקד הגלובליזציה שאותה הפורום מעלה על נס. "חברות מדברות על קירוב הייצור ללקוחות שלהן", אומר ג'ונתן גריי, נשיא קבוצת בלאקסטון.
ראש חברת הפארמה הגדולה באסיה אמר כי תם העידן של גלובליזציה מבוססת מיקור חוץ שנועדה לחתוך עלויות. כריסטוף וובר, מנכ"ל טאקדה, שבסיסה בטוקיו, יפן, אמר כי יצרניות התרופות ימשיכו לקדם צמיחה בשווקים בינלאומיים, במיוחד סין, בגלל הפוטנציאל הרב שלה. אך המיקוד התאגידי עבר לנוסחה של גלובליזציה שהיא יותר בת־קיימא, הוא מוסיף. "זו שאלה של הוצאת גורם הסיכון משרשראות האספקה שלך".
"זה יהיה קיצור דרך לומר שהגלובליזציה נגמרה, אבל הגלובליזציה שאנשים חושבים עליה, כבר לא נכונה יותר", ציין וובר. "הגלובליזציה שקיימת כמה שנים, סחר ללא מגבלות, והמחשבה ש'העולם שטוח', זה נגמר". לדבריו, טאקדה יישמה מדיניות של מיקור כפול על מנת להגמיש את שרשראות האספקה שלה. "מעולם לא חשבתי שמיקור חוץ יכול לעבוד לטווח הרחוק, אבל אני חושב שכעת זה ברור לכולם".
תעשיות צריכה חוות גם הן התרחקות מהגלובליזציה, כך לפי ראשיד מוחמד ראשיד, יו"ר ולנטינו ובלמן. לדבריו, ישנן חברות יוקרה ששוקלות מחדש את האסטרטגיה שלהן, זו שהסתמכה בעבר על מיתוג גלובלי, שיווק לתיירים ושילוח של מוצרים ברחבי העולם. "העסק הפך להיות מקומי. חנויות בלונדון, פריז או מילאנו מתאימות עצמן כיום לתושבים המקומיים יותר מאשר בעבר".

יוקרה לשווקים המקומיים

"בשנתיים האחרונות, חברות החלו "להתבונן פנימה ולהתחיל לפעול מקומית במקום גלובלית", אמר ראשיד בכנס תעשיית היוקרה של "פייננשל טיימס" השבוע. "בשווקים שונים כמו ארה"ב, אירופה, אסיה, אפילו שווקים קטנים כמו אמריקה הלטינית ואפריקה, אנשים מסתכלים כעת על השוק המקומי ואני בטוח שהרבה מאוד עסקאות מקומיות ייצאו אל הפועל".
דומיניק אסאם, סמנכ"ל הכספים של איירבוס, הזהיר כי עלולות להיות לכך השלכות כלכליות חמורות. "אם חלק משמעותי של עשרות שנות רווחי ייצור שנגרמו בזכות גלובליזציה יחזרו אחורה בתוך פרק זמן קצר, הדבר הזה ידחף מעלה את האינפלציה ויגרום למיתון חמור", הוא אומר. "בדיוק מהסיבה הזו אני מאמין שכוחות כלכליים מרכזיים יגיעו למסקנה שהם צריכים לעשות כל מה שביכולתם כדי להימנע מתרחיש הרסני כזה".
בארוסו תולה את האשם בהיחלשות תחושת האחדות הפוליטית בקרב מדינות ה־G20 בהשוואה לתקופת המשבר הפיננסי של 2008. מנהיגים פוליטיים צריכים לבדל בין מחלוקות גיאו־פוליטיות חמורות לבין הצורך להתמודד עם אתגרים כמו בריאות הציבור ושינויים אקלימיים, הוא אומר.
נשיא הבנק המרכזי של גרמניה יואכים נאגל דיבר על דה־גלובליזציה כאחד מ"שלוש ה־D's" אשר "יוסיפו ללחצים האינפלציוניים, זאת לצד דמוגרפיה והורדת רמות הפחמן (Decarbonization). הנסיגה מגלובליזציה "מתודלקת על ידי מתיחות גיאו־פוליטית והשאיפה להפחית את התלות הכלכלית", אמר נשיא הבונדסבנק לאחר פגישת שרי האוצר של ה־G7 בקוניגסווינטר, גרמניה, בסוף השבוע האחרון.