סגור
סטודנטים פרו פלסטינים פורצים לבניין ב אוניברסיטת קולומביה
סטודנטים פרו פלסטינים פורצים לבניין ב אוניברסיטת קולומביה (צילום: Alex Kent/Getty Images/AFP)

הסטודנטים שפרצו לבניין באוניברסיטת קולומביה מתבצרים בו: "נישאר כאן עד שייענו דרישותינו"

אחרי שהאוניברסיטה בניו יורק הודיעה על תחילת השעיית הסטודנטים הפרו-פלסטינים שהקימו את המאהל, פרצו כמה מהם להיכל המילטון וניפצו שמשות. בחוץ חוסמים את דלתות הכניסה כאלף סטודנטים. עובד תחזוקה זעם: "הם לקחו אותי בן ערובה"

כמה שעות אחרי ההודעה על תחילת השעיית סטודנטים, השתלטו כמה מאלו שבמאהל על היכל המילטון, אחד הבניינים המרכזיים של האוניברסיטה, אחרי שפרצו את דלת הכניסה וניפצו את השמשות שלה. למעשה, הם החלו להעביר את ציוד המאהל פנימה. המפגינים, בהם רעולי פנים עם כאפיות, מבצרים את הבניין בן 7 הקומות עם שולחנות ופחי אשפה, ובחוץ כ-1,000 סטודנטים מאגפים את הבניין וחוסמים את דלתות הכניסה.
אחד מעובדי התחזוקה שהיה במקום שוחרר על ידי המפגינים מהבניין, וכשיצא ממנו ניפץ את אחת המצלמות של המוחים וצעק: "הם החזיקו אותי בן ערובה". המוחים אמרו כי לא הייתה להם כוונה לקחת בני ערובה וטענו ששחררו את כל האזרחים שהיו בבניין כעבור זמן קצר. הם הכריזו שיישארו בבניין עד שכל דרישותיהם מהאוניברסיטה ימולאו.

1 צפייה בגלריה
הסטודנטים המתבצרים בהיכל המילטון באוניברסיטת קולומביה
הסטודנטים המתבצרים בהיכל המילטון באוניברסיטת קולומביה
הסטודנטים המתבצרים בהיכל המילטון באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)


ניידות משטרה ספורות נמצאות מחוץ לקמפוס, אבל בתוכו אין נוכחות של שוטרים, וכרגע לא נראית כוונה שלהם להיכנס לבניין. רחפן משטרתי מרחף מלמעלה. במקביל, כוחות חברת אבטחה פרטית ששכרה האוניברסיטה הוזעקו למקום.
מחלון הבניין שאליו פרצו המוחים הפרו-פלסטינים מתנוסס שלט - Gaza Calls Columbia Falls. על שלט אחר נכתב "הינד הול" במקום "המילטון הול" - על שם הילדה בת ה-6 שנהרגה בעזה. "אינתיפאדה" נכתב על שלט אחר. "הבניין הזה שוחרר עכשיו", קראו המפגינים.
היכל המילטון לא נבחר סתם – זהו המקום שבו החלה מחאת הסטודנטים של 1968 נגד מלחמת וייטנאם והגזענות נגד שחורים. אז לקחו סטודנטים את אחד הדיקנים של המוסד כבן ערובה, והחזיקו בו 24 שעות.


האוניברסיטה מסרה לפני כן כי סטודנטים שהסכימו לעזוב את המאהל לפני תום האולטימטום יוכלו לסיים את הסמסטר, בעוד שאלו שלא עשו זאת יושעו ולא יהיו זכאים להשלים את הסמסטר או את לימודי התואר, ותימנע מהם הגישה לקמפוסים ולמעונות. האוניברסיטה גינתה שוב את הקריאות האנטישמיות בהפגנות, קראה להן "מתועבות״ והוסיפה כי "גורמים חיצוניים" הסתננו לקמפוס ותרמו ליצירת הסביבה העוינת.
ההנהלה אף חזרה על דבריה של הנשיאה מינוש שפיק כי המאהל יצר "סביבה לא מסבירת פנים לסטודנטים ולאנשי הסגל היהודים שלנו, והסחת דעת רועשת שמפריעה להוראה, למידה והכנה למבחני הגמר". גם אוניברסיטת קורנל שבניו יורק הודיעה כי סטודנטים שסירבו לפנות את מאהל המחאה נגד ישראל יושעו.
במקביל, לפחות 40 סטודנטים פרו-פלסטינים נעצרו הלילה באוניברסיטת טקסס, ובמקום התפתחו עימותים בין מפגינים לשוטרים. במהלך העימותים השוטרים אף השתמשו בגז פלפל וברימוני הלם נגד המוחים, שבשלב מסוים חסמו בגופם ניידת משטרה שבתוכה היו עצורים. גם בשבוע שעבר עשרות סטודנטים נעצרו באוניברסיטה. גם באוניברסיטת פלורידה נעצרו תשעה סטודנטים, ועימותים אירעו גם במרכז ניו אורלינס.