שוק הרכב לוחץ על הברקס: השלכות המכסים כבר מורגשות
המכסים של 25% על יבוא מכוניות לארה"ב שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר, הובילו כבר לעצירת משלוחים למדינה, לסגירת מפעלים בקנדה ובמקסיקו ולפיטורי עובדים במקסיקו. במקביל, הנמלים בארה"ב מתמלאים במכוניות שלא מועברות לסוכנויות. המכסים צפויים לייקר את המכוניות באלפי דולרים
המכסים של 25% שהטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על יבוא מכוניות לארצות הברית, ונכנסו לתוקף בשבוע שעבר כבר מתחילים להשפיע על השוק. בניו יורק טיימס דיווחו כי חברות, ביניהן יגואר לנד רובר, אסטון מרטין ואאודי עצרו משלוחים מתוכננים לארה"ב, זאת בעוד שסטלנטיס עצרה את הפעילות במפעלים בקנדה ומקסיקו ופיטרה כ-900 עובדים במישיגן ובמדינות נוספות.
החשש הוא כי אם יצרניות רכב נוספות יבצעו מהלכים דומים, ההשלכות הכלכליות יהיו חמורות ויובילו למחירי מכוניות גבוהים יותר ולפיטורים נרחבים. לפי חלק מהחישובים, המכסים החדשים עלולים להעלות את מחיר המכוניות בארה"ב באלפי דולרים, ובכך להוריד משמעותית את הביקוש למכוניות הללו. במקרים של לנד רובר או אאודי, המכסים עשויים להסתכם בתוספת של יותר מ-20 אלף דולר למכונית.
"כל המעורבים בשרשראות האספקה בתעשיית הרכב ממוקדים במציאת דרכים למזער את השפעת המכסים על המאזנים שלהם ועל המחירים", אמר קווין רוברטס מאתר המסחר המקוון CarGurus.
השיבושים שיצרו המכסים בתעשיית הרכב באים לידי ביטוי במיוחד בנמלים בארה"ב, שם מוחזקות כעת מאות אלפי מכוניות, זאת בשל ההחלטה של חלק מהחברות לעצור את הכנסת מלאי חדש למדינה. בכיר בתעשייה אמר לפייננשל טיימס כי הנמלים קרוב לוודאי "יתמלאו במהירות" בתוך מספר שבועות, זאת אם המכסים לא יורדו. "בחלק מהנמלים אנחנו כבר מתקרבים לתפוסה מלאה", הזהיר.
עם זאת, הנמלים בארה"ב אינם היחידים שמתמודדים עם הקשיים שיצר המצב. בברמרהאבן בגרמניה, שם פועל אחד מנמלי המכוניות הגדולים בעולם, מעריכים כי יפסידו עד 50% ממשלוחי הרכב לארה"ב וממנה. "גם אנחנו נרגיש את ההשלכות", אמר מתיאס מגנור, מנכ"ל החברה המפעילה את הנמל.
בשלב זה מרבית החברות עוד מחכות לראות כיצד ישפיעו המכסים והאם יישארו לאורך זמן. לדבריו של בכיר בתעשיית הרכב הגרמנית החברות עוד מנסות להבין כיצד בדיוק יושמו המכסים, במיוחד בנוגע לחלקי מכוניות. "האם מנוע נחשב כחלק או שעל כל בורג בו יטילו מכסים?" שאל. המכסים של 25% על חלקי מכוניות מיובאים יכנסו לתוקף בחודש הבא.
מסיבה זו גם מרבית החברות לא נענות לקריאתו של דונלד טראמפ לפתוח מפעלים בארה"ב. המומחים מסבירים כי הן ממתינות לוודא שהמכסים הם קבועים לפני שישקיעו מאות מיליוני ואפילו מיליארדי דולרים בייצור חדש. לפיכך, בטווח הקצר נראה כי חברות רכב לא אמריקאיות פשוט יעדיפו להפסיק ולשלוח מכוניות למדינה, זאת מכיוון שיתקשו להגיע לרווחיות או שפשוט יעדיפו להרוויח יותר במדינות אחרות.































